5 redenen om dagelijks collageen te eten

Soms heb ik het idee dat onze voorouders heel wat meer over voeding wisten dan wij met onze wetenschap en kennisinstituten in 2016. We krijgen vetarme diëten geadviseerd, cholesterol moeten we links laten liggen, brood met gluten moet de basis uitmaken van ons voedingspatroon en synthetische toevoegingen in ons voedsel zijn onschadelijk. Het lijkt wel zelfspot van die instanties!

De vraag die ik mezelf stel op basis van deze voorbeelden: waarom zouden we anders willen eten terwijl mensen al duizenden jaren gewoon hebben gegeten wat de natuur hen bood? Net zoals bijvoorbeeld bottenbouillon…

Eet als een caveman, eet collageen!

Onze voorouders aten elk deel van het dier dat ze hadden neergeschoten. Ze gebruikten de huid voor kleding, de tanden als gereedschap en van de botten trokken ze een  rijke bouillon. Deze bouillon gaf ze toegang tot de talloze mineralen en de zo waardevolle collageen, het meest overvloedige eiwit in ons lichaam, waaraan de meesten van ons zo dringend behoefte hebben.

Ik doe mezelf maar wat graag tegoed aan een heerlijke vette bottenbouillon. Je hoeft er geen supplementen voor te slikken. Trek gewoon regelmatig een flinke pan bottenbouillon en vries deze in porties in. Zo simpel als wat!

Vijf redenen om dagelijks collageen te eten


1.Vermindering van rimpels, cellulite en striae

Vanaf de leeftijd van 25 jaar gaat ons lichaam minder en minder collageen produceren en daardoor boet onze huid in aan veerkracht en stevigheid. Tegen de tijd dat we 50 zijn, is het duidelijk wat de gevolgen zijn: we krijgen steeds meer rimpels en een slappe, futloze huid.

Een van de factoren die een rol speelt bij het ontstaan van zowel cellulite als striae, is een verstoring in het bindweefsel. Collageen helpt om onze huid stevig en elastisch te houden. Collageen helpt de huid om zijn structuur te behouden. Herinner jezelf dat collageen een eiwit is, een eiwit dat deel uitmaakt van de structuur van de huid. Als er daaraan een tekort is, zal dit resulteren in rimpels, cellulite en/of striae.

2.Het zorgt voor een goed functionerende darm

Doordat we vrijwel geen botten meer gebruiken in onze dagelijkse voeding en vrijwel uitsluitend spiervlees eten, hebben we in onze moderne tijden een ernstig gebrek aan collageen opgebouwd. Doodzonde, want collageen stimuleert de werking van onze slijmvliezen en helpt bij een lage maagzuurproductie.

Collageen is opgebouwd uit onder andere de aminozuren proline, glycine en glutamine en bevat daarnaast mineralen zoals calcium, magnesium en fosfor. Deze zijn allemaal ontzettend belangrijk voor de stevigheid van onze botten en ook voor een goed functioneren van het spijsverteringskanaal. Klachten zoals bij PDS (Prikkelbare Darm Syndroom), de ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa lijken te  kalmeren onder invloed van collageen. Het ondersteunt de gezondheid van de darmwand. Steeds meer mensen hebben een leaky gut en juist zij hebben zoveel behoefte aan de waardevolle voedingsstoffen in bottenbouillon om hun darmwand te genezen.

3.Collageen versterkt de botten, gewrichten en het kraakbeen

Gewrichten, kraakbeen en botten bestaan allemaal deels uit collageen. In feite bestaan botten voor een derde uit collageen, terwijl kraakbeen zelfs voor twee derde uit collageen bestaat. Een collageentekort is een van de voornaamste redenen waardoor onze botten broos worden, ons kraakbeen slijt versneld en onze gewrichten worden pijnlijk naarmate we ouder worden.

4.Gezonder haar en sterkere nagels

Ons haar en onze nagels bestaan ​​voornamelijk uit keratine, een vezelige proteïne, opgebouwd uit aminozuren. En wat is rijk aan aminozuren? Je raadt het al: collageen. Neem dit eens in overweging: wanneer je voldoende proteïne binnenkrijgt, zullen je nagels en haren sterker zijn en sneller groeien. Dus heb je broze nagels of breekbaar haar? Overweeg de inname van proteïne, en dan met name collageen.

5.Vermindert ontsteking

Collageen is rijk aan het aminozuur glycine, waarvan is aangetoond dat het ontstekingen vermindert. Glycine vermindert ontstekingen niet alleen op kleine schaal, men noemt het zelfs “een veelbelovende strategie voor de behandeling van ontstekingsziekten.”

Natuurlijk zijn ontstekingen en ontstekingsziekten aan de orde van de dag in onze westerse samenleving. Dieet en leefstijl eisen hun tol en zijn veroorzaker nummer 1 van ontstekingen. Een voedingspatroon dat rijk is aan collageen kan veel leed voorkomen, maar natuurlijk wel in combinatie met een ontstekingsremmend dieet.

Bottenbouillon of supplement?

Bottenbouillon is natuurlijk de ultieme bron van deze waardevolle voedingsstoffen, maar voor degenen die de voorkeur geven aan een supplement zijn er ook uitstekende opties.

Let er bij je keuze vooral op dat het product afkomstig is van 100% grasgevoerde koeien en vrij is van pesticiden. Ikzelf gebruik, als ik geen tijd heb om bouillon te trekken (het is toch een langdurig proces), de volgende supplementen:

collageen gelatine collageen gelatine

 

 

 

 

 

 

 

Volg ons op Facebook of schrijf je rechtsboven in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven omtrent natuurlijke huidverzorging.

een stralende huid en gezondheid2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *