5 Tips voor dikker en voller haar

voller haar voeding eiwittenIedereen wil dikker en voller haar, liefst mooi glanzend voor een gezonde uitstraling. De tips in dit blog zullen je helpen om binnen afzienbare tijd dikker en voller haar te krijgen, mits je de tips nauwgezet opvolgt. Discipline is vereist!

Vrouwen met dun, droog en breekbaar haar zijn over het algemeen niet trots op hun haar. Mannen hebben liever een mooi, glanzend Fonzie Fonzerelli-kapsel dan een te hoog voorhoofd mét landingsplaats op de kruin, vaak ten gevolge van een overmatige aanmaak van testosteron in 25-alfa DHT.

Kortom, wat zijn de meest voorkomende oorzaken van je haarklachten en hoe verhelp je ze? Onderstaande tips helpen je aan dikker en voller haar.

Mogelijke oorzaken van een kapsel in verval

Trage schildklierfunctie: Als je naast droog, broos en breekbaar haar ook last hebt van symptomen zoals overgewicht, vermoeidheid, constipatie, een droge huid en koude handen en voeten hebt, is de kans groot dat je last hebt van een vertraagde schildklier. Laat daarvoor je schildklierwaarden testen. In het blog over de vertraagde schildklier geef ik je tips over welke waarden je moet laten testen en hoe je de schildklier kan stimuleren met voeding en leefstijl.

Stress: Stress is een sloper. Niet alleen heeft stress een vernietigende uitwerking op je bijnieren, de stresshormoonfabriekjes in je lichaam, ook je organen en weefsels hebben te lijden onder voortdurend hoge cortisolniveaus. Cortisol is van nature en in kleine hoeveelheden een ontstekingsremmend hormoon in ons lichaam. Bij grote hoeveelheden en chronische stress werkt cortisol echter averechts en ontstaan overal in het lichaam micro-ontstekinkjes. Ook de huid en dus de hoofdhuid moet eraan geloven en slechte haargroei is vaak het gevolg.

Zorg voor een betere balans tussen inspanning en ontspanning. Als je intensief sport, overweeg dan om meer te bewegen in plaats van te sporten. Las yoga of meditatie in je leefstijl in en voeg extra vitamine C, B-complex en adaptogene kruiden (zoals maca, ashwaghanda, rhodiola) toe aan je voedingspatroon.

Mineralentekorten: Dikker en voller haar staat of valt met de hoeveelheid mineralen in je voeding. Een mineralentekort uit zich vaak het eerst in symptomen als een droge, vale huid. Mineralen haal je vooral uit je voeding, maar als extra aanvulling kan je ook specifieke mineralensupplementen overwegen.

Om aan je mineralenbehoefte te komen kan je dagelijks sole gebruiken, maar een bottenbouillon is ook waardevol. Denk bij supplementen vooral aan calcium, magnesium, vitamine D, zink, silicium, selenium en mangaan.

IJzertekort: Naast vermoeidheid, is haaruitval toch wel het meest bekende symptoom van een ijzertekort. Laat je ijzerwaarden en ferritine-levels testen met een bloedtest. Deze waarden zijn een goede indicator als je dikker en voller haar wilt. Net zoals bij schildklierhormoon, is het ook belangrijk om deze bloedwaarden te testen en wellicht in suppletie of medicatievorm aan te vullen.

Eiwitinname: Eiwitten zijn de bouwstoffen van je haar, samen met onder andere mineralen en collageen. Collageen is het kleverige eiwit dat de bouwstoffen bijeen houdt. Zeker als je regelmatig verschillende diëten hebt geprobeerd in het verleden, zal je kunnen beamen dat een tekort aan eiwitten resulteert in een achteruitgang van je huid, nagels en haren.

Het verband tussen je bloedwaarden en voller haar

Vaak hebben veganisten en vegetariërs een eiwittekort. Heb je slap en dof haar? Grote kans dat je je eiwitinname moet verhogen. Ook vitamine C is van groot belang voor een goede synthese van collageen in het lichaam, dus zorg ook voor en flinke inname van groenten en fruit.

De meest voorkomende oorzaken zijn vaak eenvoudig te achterhalen met een bloedwaardentest. De aanpak van een trage schildklier is vaak nog het lastigst, aangezien dit wat meer kennis en kunde vereist. Hiervoor kan je dan ook beter wat deskundige hulp inschakelen, aangezien er ook sprake kan zijn van de auto-immuunziekte Hashimoto. Wil je weten waar je dan terecht kan, stuur ons dan even een berichtje via de contactpagina.

Door de bovenstaande tips nauwgezet op te volgen zal je in de meeste gevallen binnen een maand al een verbetering kunnen opmerken in de kwaliteit en gezondheid van je haar.

Volg ons op Facebook of schrijf je rechtsboven in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven omtrent natuurlijke huidverzorging.

een stralende huid en gezondheid2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *