Acai bessen: 5 Gezondheidsvoordelen voor beauty en darmen

acai bessen

Acai bessen zijn een Braziliaanse vrucht die van oorsprong voorkomt in het Amazonegebied en in Midden-Amerika, waar deze bessen deel uitmaken van het standaard dieet van de bewoners. Door de geweldige gezondheidsvoordelen zijn ze echter over de hele wereld bekend geworden en vinden acai producten gretig aftrek in gezondheidswinkels.

De donkerpaarse vrucht bevat zeer veel voedingsstoffen en de meest opvallende hiervan zijn anthocyanen, de plantenstoffen die de acai bessen hun dieppaarse kleur geven en als antioxidanten werken in ons lichaam. Je kunt anthocyanen ook vinden in andere blauwe, zwarte en paarse voedingsmiddelen, zoals zwarte bessen, bosbessen, rode bieten etc.

Wat zijn acai bessen?

Acai bessen zijn ronde vruchten met een doorsnede van ongeveer 2,5 centimeter. Ze groeien aan acai palmbomen in de regenwouden van Midden- en Zuid-Amerika. Ze hebben een donkerpaarse schil en geel vruchtvlees rondom een vrij grote pit. Aangezien de bessen een grote pit bevatten, vallen ze officieel niet in de groep van bessen, maar in de groep van steenvruchten, net zoals abrikozen en olijven. Ondanks dat noemt men ze toch gewoon bessen.

Om ze eetbaar te maken, is het noodzakelijk om de taaie schil zachter te maken. Daarvoor worden ze geweekt en vervolgens wordt het vruchtvlees gepureerd tot een donkerpaarse pasta.

De bessenpuree heeft een aardse smaak die enerzijds doet denken aan bramen en anderzijds aan rauwe cacao.

Houdbaarheid en export

Verse acaibessen hebben een korte houdbaarheid en zijn vrijwel uitsluitend verkrijgbaar in de gebieden waar ze groeien. Door de korte houdbaarheid worden ze voornamelijk gedroogd tot poeder, ingevroren als puree en verwerkt als acai sap. Op die manier zijn acai bessen producten langer houdbaar en ook geschikt als exportproduct.

De pulp en het sap van acai bessen wordt vaak gebruikt om voedingsproducten op smaak te brengen, zoals bijvoorbeeld jelly beans en ijs. Ook in non-foodproducten zoals cremes en andere verzorgingsmiddelen wordt vaak acai olie toegevoegd.

Eigenschappen van acai bessen

1. Ze kunnen een mogelijk ondersteuning bij kanker bieden

Hoewel er natuurlijk geen enkel voedsel is dat bescherming biedt tegen kanker, zijn er wel producten bekend die de vorming van kankercellen en de verspreiding daarvan tegengaan. Zowel in laboratoriumstudies als in dierstudies werd geconcludeerd dat acai mogelijk kan ondersteunen bij de bestrijding van diverse soorten kanker kanker.1,2,3,4

Onderzoeken naar de pulp van acai bessen in relatie tot darm- en blaaskanker laten zien dat de kans op kan worden verminderd.5,6,7 Hoewel er nog veel onderzoek moet plaatsvinden, bieden de eerste prognoses hoop voor een toekomstige behandeling van kanker met bestanddelen van acai bessen.

2. Ze zijn voedzaam

Acai bessen hebben een uniek voedingsprofiel voor een vrucht, aangezien ze niet alleen suikerarm maar ook vetarm.

De voedingswaarden van 100 gram bevroren fruitpulp van acai is als volgt verdeeld8:

  • Calorieën: 60
  • Vet: 5 gram
  • Eiwitten: 2 gram
  • Koolhydraten: 0 gram
  • Vezel 3 gram
  • Vitamine A: 20% van de ADH
  • Vitamine C: 16% van de ADH
  • Calcium: 2% van de ADH
  • IJzer: 6% van de ADH

Daarnaast bevat acai pulp ook enkele belangrijke sporenelementen, waaronder chroom, zink, koper, mangaan, magnesium, kalium en fosfor.9

3. Boordevol antioxidanten

Wellicht de belangrijkste eigenschap waarom acai bessen zo belachelijk gezond zijn is het feit dat ze zo rijk zijn aan antioxidanten. Antioxidanten zijn belangrijk omdat ze de schadelijke effecten van vrije radicalen in het lichaam neutraliseren. Op die manier wordt voorkomen dat ze cellen kunnen beschadigen, wat weer kan leiden tot ziekte en een verminderd immuunsysteem.

Acai bessen bevatten een enorme hoeveelheid antioxidanten en overtreffen daarmee andere bessensoorten als blauwe bessen en veenbessen ruimschoots.10 De hoeveelheid antioxidanten wordt uitgedrukt in de ORAC-waarde van een voedingsmiddel. In het geval van acai heeft 100 gram bevroren vruchtvlees een ORAC-waarde van 15.405, terwijl dezelfde hoeveelheid blauwe bessen een score van 4.669 heeft.11

Deze hoge ORAC-waarde is vooral te danken aan de hoeveelheid plantaardige stoffen in acai, waaronder de eerder genoemde anthocyanen.

4. Invloed op cholesterol

Acai bessen hebben in dierstudies laten zien dat suppletie het cholesterolgehalte zou kunnen helpen verbeteren door het totale en LDL-cholesterol te verlagen.12,13,14 Hoewel deze bevindingen bij dierstudies werden gedaan, is het mogelijk dat het een soortgelijk effect kan hebben bij mensen.

Hoewel er meer onderzoek nodig is, is het mogelijk dat de anthocyanen in acai mogelijk een positieve invloed kunnen hebben op het cholesterolgehalte. Bovendien bevat acai plantensterolen, die voorkomen dat cholesterol door uw lichaam wordt opgenomen.15

5. Bevordert huidgezondheid

Steeds meer beautyproducten bevatten acai als ingrediënt, vooral vanwege het hoge gehalte aan antioxidanten, waarmee ze de huid kunnen beschermen tegen oxidatieve stress. Acai bessen zijn natuurlijk een veel beter alternatief voor de synthetische stoffen in veel reguliere cosmetica, die op de langere termijn schadelijk zijn.

Wanneer je regelmatig acai eet, heeft dat een positieve uitwerking op de huid. Je kan op deze manier je huid dus ook van binnenuit voeden. Brazilianen eten al eeuwenlang deze bessen om huidaandoeningen te behandelen. Ook passen zij acai toe op de huid. Ze maken een puree van de bessen om deze op de huidaandoening aan te brengen.

Acai supplementen: welk supplement kies je?

Voor mensen die liever geen bessen eten maar toch willen profiteren van de gezondheidsvoordelen van acaibessen, is een supplement een oplossing. Acai poeder is eenvoudig te verwerken in smooties, door de yoghurt of door andere gerechten. Je kan een supplement bestellen bij Bol.com. Naast poedersupplementen zijn er ook acai supplementen in tabletvorm verkrijgbaar. Deze zijn een stuk prijziger, maar wel een uitkomst als je de smaak niet lekker vindt.

acai supplement poeder

Nadelen van Acai-bessen

Hoewel acaibessen bijzonder gezond zijn, is het wel belangrijk om de voordelen niet te overschatten. Hier is natuurlijk niet zo dat als je dagelijks een schep acaipoeder door je smoothie doet, dat je voor de rest lekker frikandellen kan blijven eten. Ook moet je niet verwachten dat je er kanker mee kan overwinnen. Helaas is gezondheid gecompliceerder dan dat.

Niet alle acai producten zijn zo geweldig als ze claimen te zijn op de verpakking. Denk aan veelal synthetische cosmetica-ingrediënten waaraan slechts een fractie acai is toegevoegd en er vervolgens “Rijk aan acai” op de verpakking prijkt. Wanneer je een acai-product aanschaft, check dan altijd even of er nog toevoegingen zijn gedaan. Verzeker je er in ieder geval van dat je 100% acai poeder of acai pulp koopt om van de voordelen te kunnen profiteren. Sommige pureeproducten bevat een zeer hoge hoeveelheid toegevoegde suikers.

Pas op met acai sap

Omdat verse acaibessen een korte houdbaarheid hebben, worden ze voornamelijk geëxporteerd en zijn ze overal verkrijgbaar in drie hoofdvormen: puree, poeders en sappen.

Het sap zit boordevol antioxidanten, maar doordat het vruchtvlees ontbreekt is het arm aan vezels, ofwel, je bloedsuiker liegt omhoog! Dat wil je natuurlijk voorkomen. Om die reden adviseer ik het is ook het hoogst in suiker en zonder vezels. Bovendien bevat het sap minder antioxidanten dan de pulp en poeders, aangezien het vruchtvlees eruit is gefilterd.

Het poeder en de pulp zijn de beste opties om te gebruiken. Zo gebruik je het product in zijn natuurlijke matrix, waarbij je ook de vezels, eiwitten en vetten binnenkrijgt.

Gerelateerde berichten

0 Reacties

Geef een reactie

Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met een *

Wij maken gebruik van cookies