Acne Vulgaris…inderdaad, voeding maakt het verschil!

acne vulgaris dieet voedingBijna een kwart van alle tieners, maar ook volwassenen hebben in meer of mindere mate last van acne vulgaris. Met name bij tieners is er inmiddels sprake van een wereldwijde epidemie door een steeds slechter voedingspatroon.

Acne is niet natuurlijk niet alleen een esthetische kwestie, ook de emotionele gevolgen kunnen van grote invloed zijn op hoe de rest van het leven zich ontvouwt. Ernstige acne vulgaris brengt onzekerheid met zich mee en veel acnepatiënten hebben tot op klinisch niveau last van angst en depressie. In extreme gevallen wordt zelfs zelfmoord overwogen. Kortom, acne vulgaris is een probleem dat niet onderschat dient te worden.

Oorzaken van acne vulgaris

Terwijl de precieze oorzaken in het reguliere medische circuit nog stelselmatig onbekend zijn of worden ontkend, is het in het alternatieve geneeskundige landschap al tijden duidelijk dat het voedingspatroon van enorme invloed is op het ontstaan en voortbestaan van acne vulgaris. De huidaandoening wordt gekenmerkt door een overproductie van talg en verdikking van de hoornlaag, waardoor poriën verstopt raken. Androgenen, de mannelijke hormonen, en microben zoals P. acnes spelen ook een rol in het proces.

Hormonen en acne vulgaris

De androgene hormonen, dus de mannelijke hormonen, zoals testosterongroeihormoon en DHT, zorgen dat de talgklieren harder gaan werken en meer talg produceren. Dat is geen rocket science. Dat is dan ook de oorzaak van het feit dat veel pubers gevoeliger zijn voor puistjes en acne tijdens hun puberjaren.

Koolhydraten en acne vulgaris

En daar gaan de koolhydraten een rol spelen. Insuline, het hormoon dat er voor zorgt dat glucose uit het bloed naar de cellen wordt getransporteerd als energievoorziening, is een belangrijke katalysator van de androgene hormonen. Ofwel, hoe instabieler de bloedsuikerspiegel is, hoe meer insuline de alvleesklier aanmaakt en hoe krachtiger de androgene hormonen zich uiten.

Met name de enkelvoudige koolhydraten die de bloedsuikerspiegel sterk laten stijgen zijn de boosdoeners. Denk dan aan suikerrijk gebak, snoep, frisdrank en koek. Ook brood jaagt de bloedsuikerspiegel en dus de insuline enorm omhoog.

De voedingsmiddelen die je pertinent zoveel mogelijk dient te vermijden zijn fabrieksvoeding. Natuurlijk mag iedereen weleens een scheve schaats rijden, maar probeer bewerkt voedsel zo veel mogelijk te vermijden. Daarnaast zijn zuivelproducten een belangrijke groep voedingsmiddelen die je beter kunt vermijden.

Wat kun je dan wel eten?

Voor de mensen met acne klachten ligt de voornaamste uitdaging in het stabiel houden van de bloedsuikerspiegel en het eten van pure, natuurlijke voeding. Dit betekent een voedingspatroon dat rijk is aan groenten, volle granen, omega 3-vetzuren, eieren en wees matig met fruit, aangezien dat de bloedsuikerspiegel ook flink kan opjagen.

Eskimo’s en acne

In het blog Ketogeen, is vet het beste dieet bij acne? Laat ik je zien hoe het komt dat Eskimo’s pas sinds enkele decennia last hebben van acne, ofwel, sinds ze het westerse dieet hebben geadapteerd. Voordien hadden ze een strikt dieet van hetgeen de natuur hen bood: zeehondenvlees, vis die rijk is aan omega 3-vetzuren en rendiervlees. Kortom, ze hadden een bijzonder vetrijk dieet.

Pas toen ze steeds meer in contact kwamen met de westerse cultuur en hamburgers, frisdranken en ander fabrieksvoedsel deel ging uitmaken van hun voedingspatroon, kregen ze steeds vaker last van acne.

Acne vulgaris en melkproducten

De Harvard School of Public Health heeft diverse onderzoeken gedaan naar de invloed van zuivelproducten en het ontstaan van acne vulgaris. Naar aanleiding van de onderzoeken concludeerde men dat er een sterk verband blijkt te bestaan tussen het gebruik van melk en het ontstaan van acne.1

Ook andere vormen van zuivel zijn onderzocht, zoals kaas. Gefermenteerde yoghurt is een geval apart en lijkt niet bij te dragen aan het ontstaan van puistjes. De reden hiervoor is dat de microbes in de yoghurt en de fermentatie van invloed zijn op de hoeveelheid IGF-1 (insuline-achtige groeifactor 1) die wordt aangemaakt, het primaire hormoon in melk dat de ontwikkeling van acne bevordert.

Met name zuivelproducten waarin suiker is verwerkt, en dus de producten die de bloedsuiker omhoog jagen, zijn zo’n beetje de slechtste dingen die je kan eten, tenminste, als je van je acne klachten af wilt komen.

Omega 3-vetzuren

Zoals je in de bovenstaande passage over de Eskimo’s hebt kunnen lezen, hebben omega 3-vetzuren een bijzonder positief effect op acne. In een kleinschalige studie lijkt supplementatie met omega 3-vetzuren te leiden tot acneklachten die minder heftig worden.2,3

Acne vulgaris en zink

Turkse onderzoekers vergeleken zinkniveaus bij acne-patiënten en mensen zonder acne. Hun studie omvatte 56 mensen met een acne vrije huid en 94 acne-patiënten, die verder werden onderverdeeld in twee groepen op basis van de ernst van acne: mild-matig-ernstig. Zij concludeerden dat naarmate de ernst van de klachten toenam, de bloedwaarden van zink afnamen. Gemiddeld hadden de mensen met acne een 24% lager zinkgehalte dan mensen zonder acne. Ook de vitamine E niveaus volgden een soortgelijk patroon.4

Dieet bij acne

Samenvattend kunnen we vaststellen dat het beste dieet bij acne rijk is aan zeevis (omega 3-vetzuren en jodium), aan mineralen zoals zink en fytochemicaliën zeker het potentieel hebben om inflammatoire acne klachten te verlichten. Uiteraard is het daarbij van belang alle factoren die de klachten veroorzaken juist te elimineren. Suikerrijke producten, zuivel en fabrieksvoeding zijn absoluut veroorzakers van acne klachten.

Ook supplementen zoals omega 3 vetzuren, zink, selenium, chroom en fytochemicaliën zoals deze in planten voorkomen, kunnen een positief effect hebben op acne.

Volg ons op Facebook of schrijf je rechtsboven in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven omtrent natuurlijke huidverzorging.

een stralende huid en gezondheid2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *