Anticonceptie: als je stopt met de pil, klachten en symptomen

Anticonceptie acne klachten

Veel meisjes wenden zich tijdens de pubertijd tot hun huisarts met acne klachten of lichte menstruatieklachten. De huisarts schrijft vervolgens anticonceptie voor die trouw wordt ingenomen. En inderdaad, de klachten nemen af: lichtere menstruaties, minder krampen, minder PMS-klachten en toch geen kans op zwangerschap. Het lijkt wel een sprookje…

Niets is echter minder waar. Doordat het lichaam voor de gek wordt gehouden door de synthetische hormonen in de anticonceptie, ontstaan er binnen het lichaam allerlei klachten ten gevolge van de voortdurend hoge oestrogeenspiegel.

Wanneer er zich na jaren trouw gebruik een gelegenheid aandient om te stoppen met de anticonceptie, bijvoorbeeld bij een kinderwens of omdat men gewoon wil stoppen, dienen zich ook vaak klachten aan die al die tijd sluimerend aanwezig zijn geweest, maar zijn onderdrukt door de hormonen. Natuurlijk verschillen deze symptomen van persoon tot persoon, aangezien niemand hetzelfde is.

Klachten na stoppen anticonceptie

Hoewel de ene vrouw bij gelegenheid periodiek een anticonceptie middel gebruikt, zijn er ook veel vrouwen die ‘de pil’ chronisch gebruiken, en dan vele jaren lang. Hoe langer je de pil gebruikt, hoe meer je de lichaamseigen hormoonhuishouding verstoort. Veel voorkomende ervaringen die vrouwen hebben na het stopzetten van de anticonceptie zijn:

Zwaardere menstruaties en krampen

Veel vrouwen gaan aan de anticonceptiepil om de PMS-klachten te verminderen of te voorkomen. Dus heb je vóórdat je de pil ging gebruiken last gehad van flinke krampen en onvoorspelbare menstruatie? Deze klachten kunnen zich dan ook weer aandienen ná het stopzetten van het pilgebruik.

Wat kan je eraan doen? Door het pilgebruik is de verhouding tussen oestrogeen en testosteron verstoord geraakt. Zorg door aanpassing in voeding en leefstijl dat de oestrogeendominantie wordt gereduceerd en boost het hormoon testosteron door middel van krachttraining. Zorg voor een regelmaat in je leven en zorg voor voldoende blootstelling aan zonlicht. Hierdoor slaap je ’s nachts beter en maak je meer vitamine D aan.

Je kan weer wat gewicht verliezen

Door de onnatuurlijk hogere spiegels van het hormoon oestrogeen is het lichaam meer geneigd om zowel vet vast te houden. Ook houdt het lichaam meer vocht vast. Wanneer men stopt met het gebruik van de anticonceptie, neemt het hormoon testosteron relatief gezien weer toe ten opzichte van oestrogeen. Dit betekent een verbeterd metabolisme waardoor afvallen makkelijker wordt. Het gfewicht dat je verliest na het stoppen met de pil, is vaak voornamelijk in de vorm van vocht.

Uiteraard is het altijd een samenloop van meerdere factoren, waarbij ook voedingspatroon en leefstijl een belangrijke rol spelen.

Wat kan je doen op een natuurlijke manier? Na het stoppen met de pil zal je merken dat je metabolisme verandert. Bij de een gaat dit sneller dan bij de ander. Dit is onder meer afhankelijk van hoe lang je anticonceptie hebt gebruikt en de mate waarin je cyclus hiervan belasting heeft ondervonden. Door een gezond, puur en onbewerkt voedingspatroon te combineren met 2-3 keer per week krachttrainingssessies, kan het hormoon testosteron wat boosten, zodat dit weer prominenter aanwezig is ten opzichte van oestrogeen. Hiermee kan je het afvallen bevorderen en de hormoonbalans herstellen. Daarnaast is het belangrijk om toxische belasting, dus hormoonverstorende stoffen, te vermijden. Je kan hierbij denken aan fyto-oestrogenen (plantaardige hormoonstoffen die de receptoren in het lichaam bezetten) en xeno-oestrogenen, synthetische hormoonstoffen die zich in het lichaam gedragen als vrouwelijke hormonen.

Je libido zal stijgen

Een van de meest gehoorde klachten bij het gebruik van de pil is dat het libido drastisch is verlaagd. Hoewel sommige vrouwen tijdens het gebruik van de pil juist een hoger libido hebben, het geldt dus niet voor iedereen. Het zijn de dominante oestrogeenniveaus die tijdens het gebruik van de pil killing zijn voor de lustgevoelens. Doordat de verhouding tussen testosteron (lust) en oestrogeen herstelt, zal het libido ook terugkomen.

PMS-symptomen kunnen verergeren

Als je voor je begon met de pil al flinke PMS-klachten had, is het aannemelijk dat deze na stopzetten weer terugkeren. Humeurigheid, hoofdpijn, gevoelige borsten, sugar cravings en vocht vasthouden, het zijn allemaal symptomen die door voeding- en leefstijlaanpassingen flink kunnen verminderen.

Wat kan je doen op een natuurlijke manier? Beweeg voldoende, verminder stress, doe aan krachttraining om testosteron te boosten. Zorg voor regelmaat en voldoende slaap door voldoende invloed van zonlicht. Hierdoor slaap je ’s nachts beter en maak je meer vitamine D aan. Ook kan een supplement als vitamine B-complex of vitamine D ondersteuning bieden.

De gevreesde acne komt terug

Veel vrouwen zijn ooit aan de anticonceptie begonnen om de acne symptomen die zich in de puberteit aandienden te onderdrukken. Helaas is een van de nadelen van het stopzetten van de anticonceptie, dat de huid weer kan opgloeien en de acne weer de kop zal opsteken. Onder invloed van de pil daalt het testosteronniveau, waardoor oplevingen worden voorkomen. Zodra de natuurlijke balans zich herstelt, kunnen de klachten terugkeren.

Wat kan je doen op een natuurlijke manier?  Vaak is er bij (hormonale) acne een verstoring in het darmkanaal. Deze verstoring komt voort uit een slecht voedingspatroon, waarin met name veel suikers worden geconsumeerd. Door de koolhydraatinname ernstig te beperken en de bloedsuikerspiegel in toom te houden, is vaak de grootste oorzaak al weggenomen. Dit wordt in het blog over insuline haarfijn uitgelegd. Ook zuivel en hormoonverstorende stoffen, bijvoorbeeld uit cosmeticaproducten, kunnen een rol spelen bij de ontwikkeling van (hormonale) acne.

Onregelmatige menstruatie

Bij vrouwen die langdurig de pil hebben gebruikt kan het tijd vergen voordat de menstruatiecyclus weer regelmatig verloopt. In sommige gevallen kan dit wel meer dan een jaar duren. Ook kan het dat er zo maar een maandje wordt overgeslagen.

Wat kan je doen? Zorg dat je je lichaam zo min mogelijk belast. Dat wil zeggen: eet veel groenten (liefst 4 tot 5 ons per dag), beperk blootstelling aan synthetische stoffen (schoonmaakmiddelen, synthetische stoffen), gebruik 100% natuurlijke huidverzorgingsproducten, beweeg veel, zorg voor veel zonlicht (vitamine D). Doe 2-3 keer in de week krachttraining om de balans tussen oestrogeen en testosteron te herstellen.

Conclusie

Stoppen met anticonceptie kan soms flink tegenvallen, ondanks de goede intentie. Er bestaat een kinderwens of men laat de pil achterwege vanwege de gezondheidsnadelen. Het achterwege laten van de pil is voor veel vrouwen een stap in de richting van een gezondere leefstijl. Ze komen tot het inzicht dat een synthetisch medicijn de natuurlijke processen in het lichaam flink kan verstoren.

Met het stopzetten van de medicatie dienen zich vaak klachten aan die voor sommige vrouwen aanleiding zijn toch maar weer verder te gaan met slikken, hoewel dit slechts uitstel van executie is, aangezien de prijs later alsnog moet worden betaald. Bovendien zijn de (terugkerende) klachten vaak met een natuurlijke oplossing ook goed het hoofd te bieden.

Voor een uitgebreid overzicht van typische vrouwenklachten, verwijs ik je graag naar het boek Hormoonbalans voor vrouwen, een boek van hormoonspecialist Ralph Moorman en gynaecologe Barbara Havenith.

Gerelateerde berichten

0 Reacties

Geef een reactie

Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met een *