Aminozuren voor de huid en anti-aging

aminozuren eiwitten huidEen mooie huid, stevige nagels en glanzend haar zijn onlosmakelijk verbanden met de juiste voeding. Ze zijn namelijk voornamelijk opgebouwd uit aminozuren, de bouwstenen van eiwitten. Een gezond uiterlijk weerspiegelt de innerlijke gezondheid.

Om het verouderingsproces zoveel mogelijk te vertragen is een toevoer van bepaalde voedingsstoffen belangrijk. Een ten slechte veranderd voedingspatroon resulteert in veranderde stofwisseling en in een versneld verouderingsproces. Allergische reacties, infecties of een slechte bloedcirculatie en zuurstoftoevoer zijn snel herkenbaar aan de huid. Dit uit zich vaak in een bleke teint, grove poriën en een slappe huid.

De juiste mix van aminozuren vormt een schoonheidsbehandeling van binnenuit. Aminozuren versterken het bindweefsel en houden de huid soepel en elastisch, de nagels stevig en het haar sterk.

De belangrijkste aminozuren voor de huid

Creatine

Creatine speelt een belangrijke rol in de gezondheid van de huid. Het is een stikstofverbinding die van nature voorkomt in het menselijk lichaam en wordt geproduceerd in de lever. Deze stof wordt gevormd uit drie aminozuren: arginine, glycine en methionine. Het ondersteunt de functies van de huid en stimuleert de productie van collageen, maar bevordert ook wondherstel en het metabolisme van de huid.

Je kan de natuurlijke aanmaak van creatine ondersteunen met je voedingspatroon door regelmatig biefstuk en zoute haring te eten. Naarmate we ouder worden neemt de lichaamseigen productie af en daarmee ook de aanmaak van elastine en collageen, de weefsels die de huid haar stevige, elastische structuur geven.

Naast veroudering spelen ook uv-stralen, vrije radicalen en agressieve zuurstofverbindingen een rol bij de veroudering van de huid. Creatine speelt een preventieve, beschermende rol bij het verouderingsproces.

Wanneer de aminozuren arginine glycine en methionine samen creatine vormen, worden de natuurlijke huidfuncties ondersteund en de cellen gestimuleerd om beschadigd DNA te repareren. Bovendien kan creatine de cellen beschermen tegen schadelijke invloeden door ze te omgeven met een waterfilm. Dit zorgt ervoor dat de huid het vochttekort kan aanvullen.

Het belang van creatine voor de vorming van collageen is essentieel. Dit endogene eiwit vormt een vezelnetwerk, beschermt het bindweefsel en is verantwoordelijk voor een stevige huid en sterke banden, pezen en kraakbeen. Vooral collageen verhoogt het vermogen om water op te slaan in de huid. Creatine stimuleert de lichaamseigen productie van collageen. Dit zorgt ervoor dat de huid meer vocht vasthoudt, steviger is en een voller uiterlijk heeft, waarbij rimpels en slappe huid geen kans krijgen.

Glutamine

Glutamine reguleert het zuur-base-evenwicht in het lichaam en verstevigt de huid. Deze stof behoort tot de groep semi-essentiële aminozuren, aangezien de lichaamseigen productie ontoereikend is om het lichaam voldoende te kunnen voorzien van dit aminozuur. Dit betekent dat de rest uit voeding zal moeten komen.

Een evenwichtig voedingspatroon is dus een basisvoorwaarde voor een gezonde huid. Onze moderne voeding en dan zeker het westerse dieet pleegt eerder roofbouw op ons lichaam dan dat het ons voedt. Koffie, bizarre hoeveelheden suikers en overmatige vleesconsumptie leiden in veel gevallen tot verzuring van het lichaam.

Wanneer er sprake is van verzuring, raken cellen en weefsels aangetast, waardoor zij hun functie niet meer goed kunnen vervullen. Een voedingspatroon dat voldoende aminozuren bevat kan positief bijdragen aan een evenwichtige zuur-basebalans. Helaas neemt het lichaam naarmate het ouder wordt de aminozuren minder goed op, waardoor het de spieren en de huid gaat aanspreken om aan voldoende eiwitten te komen. Hierdoor verliest men spiermassa en neemt de elasticiteit van de huid af, wat vaak resulteert in haaruitval, slappe huid en rimpels.

Glutamine is het aangewezen aminozuur om de zuur-basebalans te reguleren. Dit aminozuur is in staat de ammonia via de nieren te verwijderen. Daardoor wordt het zuur uitgestoten uit het lichaam, terwijl het bicarbonaat wordt behouden, de stof die belangrijk is om de zuren te kunnen neutraliseren.

Hoewel glutamine door het lichaam wordt geproduceerd, volstaat die hoeveelheid niet wanneer we ouder worden. Als er onvoldoende glutamine beschikbaar is, gaat het lichaam de nodige eiwitten uit de spieren en huid aanspreken. Voldoende inname van glutamine kan dit proces afremmen en dat is de reden waarvoor sommigen glutamine ook wel de ‘fontein van de jeugd’ noemen.

Lysine

Lysine is een essentieel aminozuur, wat betekent dat het lichaam dit aminozuur niet zelf kan aanmaken en dat je het dus moet binnenkrijgen via de voeding. Het biedt bescherming tegen diverse huidaandoeningen zoals acne en gordelroos. Daarnaast lijkt lysine een belangrijk aminozuur te zijn om huidveroudering tegen te gaan.

Lysine speelt bovendien een belangrijke rol die preventief werkt tegen haarverlies. De belangrijkste reden hiervoor is dat collageenproducten voornamelijk zijn gebaseerd op de voor het lichaam beschikbare vier aminozuren: lysine, methionine, glycine en proline. Dit zijn dezelfde aminozuren die de basis vormen voor keratine, het eiwit dat de huidcellen beschermt tegen externe factoren zoals stress, beschadiging en kou. Keratine vormt bovendien de buitenste laag van onze huid. Ook om onze haren te behouden is lysine een belangrijke bouwsteen.

Proline

Proline is een van de niet-essentiële aminozuren, wat betekent dat het lichaam dit aminozuur zelf kan aanmaken. Het is betrokken bij de productie van collageen en kraakbeen van het lichaam. Proline maakt ongeveer een zesde deel uit van collageen,1 een belangrijke bouwsteen van de huid.

Proline draagt bij aan gezonde cellen en bindweefsel, bevordert een stevigere, glanzende huid en het vermindert verslapping, rimpelvorming en veroudering van de huid ten gevolge van blootstelling aan de zon.

Dit bijzonder waardevolle aminozuur wordt vaak toegevoegd aan synthetische cosmeticaproducten vanwege de afremmende werking bij huidveroudering. Wees echter alert op het feit dat de synthetische stoffen vaak meer kwaad doen dan de toegevoegde proline goed kan doen. Per saldo kan men beter een gezond voedingspatroon aanhouden en natuurlijke cosmetica gebruiken.

Zoals je ziet zijn aminozuren van essentieel belang voor een gezonde huid en glanzend haar. Om die reden is het belangrijk om voldoende eiwitten in je voedingspatroon op te nemen.

Hoeveel eiwitten (en dus aminozuren) moet je dagelijks eten?

Voor mensen die nauwelijks sporten geldt een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van ongeveer 0,8 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht.

Mensen die regelmatig sporten hebben een verhoogde behoefte aan eiwitten. Zij hebben ongeveer 1,2 tot wel 1,8 gram per kilo lichaamsgewicht nodig, afhankelijk van de intensiteit waarmee zij sporten. Krachtsporters hebben de hoogste eiwitbehoefte, omdat zij ook spiergroei willen. Lees hier alles over het verband tussen krachttraining en een mooie huid.

Volg ons op Facebook of download rechtsboven ons gratis e-book om op de hoogte te blijven omtrent natuurlijke huidverzorging.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *