De anti-aging voordelen van L-Carnitine

L-carnitine werd voor het eerst geïdentificeerd in dierlijk vlees en de naam is dan ook ontleend aan ‘carnus’, het Latijnse woord voor vlees. Deze voedingsstof speelt een essentiële rol bij de vetstofwisseling en de energieproductie in de cellulaire mitochondriën. Carnitine verhoogt de kracht en het uithoudingsvermogen en je kunt het verouderingsproces vertragen door voldoende carnitine in te nemen.

Carnitine wordt van nature aangemaakt in de lever en de nieren. Het wordt in het lichaam het meest gebruikt in het hart en de skeletspieren, waar het een belangrijke rol speelt bij de ontgifting en de energievoorziening. Daarnaast wordt de geacetyleerde vorm, acetyl-L-carnitine, vooral in de hersenen gevonden.

L-carnitine is de biologisch actieve vorm van carnitine en is een derivaat van het aminozuur L-lysine. Carnitine is een zogenaamde ‘conditioneel essentiële voedingsstof’. Dat wil zeggen dat het onder bepaalde omstandigheden essentieel kan worden, bijvoorbeeld bij intensief sporten of na een operatie. Onder normale omstandigheden is het lichaam in staat zelf voldoende L-carnitine te produceren, mits het lichaam wordt voorzien van de juiste voedingsstoffen. Toch kunnen bepaalde omstandigheden, zoals het prikkelbare darm syndroom en medicijngebruik de productie verminderen, waardoor een hogere behoefte ontstaat.

Cellulaire energieproductie

De mitochondriën zorgen voor de cellulaire energieproductie. Bij veroudering loopt deze energieproductie langzaam terug. Hierdoor ontstaat een vicieuze cirkel waarbij de lage energieproductie leidt tot algehele dysfunctie, met een nog lagere energieproductie tot gevolg.

Over het algemeen geldt: hoe hoger de energieoutput van de mitochondriën, hoe beter de fysiologische gezondheid van het individu. Zodra de mitochondriën minder energie gaan produceren, wordt deze energie alleen gebruikt voor essentiële overlevingsprocessen voor de korte termijn.1

L-carnitine deficiëntie

De symptomen van een L-carnitine deficiëntie zijn onder meer een lage inspanningstolerantie, chronische vermoeidheid, een slecht uithoudingsvermogen, zwakte en spierpijn. De meeste mensen beschouwen deze symptomen als normale verschijnselen van veroudering, maar in werkelijkheid zijn het tekenen van abnormale of versnelde veroudering. L-carnitine is een bijzonder krachtig stofje met anti-aging eigenschappen.

Wetenschappers veronderstellen dat onze voorouders in de steentijd dagelijks minstens 500 mg L-carnitine binnenkregen. Men denkt dat zij per dag tot ongeveer 2 gram gebruikten. Ter vergelijking: de gemiddelde persoon tegenwoordig krijgt zo’n 30-50 mg per dag binnen en strikte vegetariërs zelfs minder dan 10 mg per dag.2

L-carnitine helpt de spiercellen om efficiënt energie op te wekken uit de vetstofwisseling. Tot 70% van de energie die door spiercellen wordt gewonnen (inclusief het hart) is afkomstig van de vetverbranding. L-carnitine is als het ware de poortwachter waarmee vetzuren effectief overgaan in de mitochondriale oven.3

De beste bronnen van L-carnitine

carnitineHet menselijk lichaam is deels in staat om de carnitine productie  zelf te synthetiseren uit het aminozuur lysine en andere cofactoren. De rest van de carnitine moet komen uit de voeding of in de vorm van supplementen. Vlees, vis, melk, eieren, rauwe kaas en andere dierlijke producten zijn de beste natuurlijke bronnen. Vooral schapen- en lamsvlees zijn vrij rijk aan carnitine.

Moedermelk bevat extreem veel carnitine. Dit is biologisch verklaarbaar, aangezien baby’s nog niet in staat zijn om zelf carnitine aan te maken.4 Plantaardige voeding bevat zeer weinig carnitine. Avocado’s en tempeh spannen de kroon met slechts 2 mg per portie.

L-carnitine en afvallen

L-carnitine is een populair ingrediënt in voedingssupplementen om af te vallen. De combinatie van lange-keten omega-3 vetzuren (EPA en DHA) en carnitine vormt een synergie en ze versterken elkaars biologische activiteit. Deze samenwerking tussen deze vetzuren en aminozuren verhoogt het vetmetabolisme, waardoor het lichaam meer vet gaat verbranden ten opzichte van koolhydraten.

Je kunt natuurlijk direct naar een supplement grijpen, maar de voorkeur gaat natuurlijk uit naar een voedingspatroon dat rijk is aan beide stoffen. Grasgevoerd vlees, zoals rundvlees, lam of bizon zijn rijk aan zowel EPA/DHA en L-carnitine.

Rauwe kaas van een grasgevoerde koe of geit is ook een enorme bron van een hoge kwaliteit carnitine. Bovendien bevatten dergelijke voedingsmiddelen ook enorm veel geconjugeerd linolzuur (CLA). Hierdoor zijn grasgevoerd vlees en kaas één van de beste anti-aging voedingsmiddelen die wij ter beschikking hebben. Ze helpen vet te verbranden, spieren op te bouwen en de mitochondriale energieproductie te optimaliseren.

Beste L-carnitine supplementen

L-carnitine is de biologisch actieve vorm en een conditioneel essentiële voedingsstof. Onder normale omstandigheden is ons lichaam in staat voldoende te produceren, maar in bepaalde gevallen, zoals bij stress, medicijngebruik of intensieve training, ontstaat er een tekort. Vermoeidheid, mentale traagheid en een slecht geheugen zijn dan vaak de eerste symptomen die zich aandienen.

Met een goed carnitine supplement stimuleer je de vetverbranding, boost je je energie en mentale prestaties. De beste vorm is acetyl-L-carnitine, waarvan studies hebben aangetoond dat het nog beter wordt opgenomen dan zuivere L-carnitine.5,6 Op een veilige manier kan je 400-800 mg per dag innemen om te profiteren van de voordelen.

Persoonlijk heb ik erg goede ervaringen met een combinatie van L-carnitine, N-acetylcysteine en co-enzym Q10. Deze stoffen hebben een synergetische werking en verhogen je energieniveau, mentale helderheid en het geheugen.

Bronnen:

1.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19716391

2.http://www.lef.org/Magazine/2000/2/report3/Page-01?checked=1

3.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2199593

4.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3737295

5.http://pharmaxchange.info/press/2013/10/activation-and-transportation-of-fatty-acids-to-the-mitochondria-via-the-carnitine-shuttle-with-animation/

6.http://lpi.oregonstate.edu/mic/dietary-factors/L-carnitine

http://blog.doctoroz.com/dr-oz-blog/why-we-were-wrong-l-carnitine

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *