Aan de Antibiotica? Gebruik dan zeker ook probiotica!

antibiotica probiotica candidaHet gebruik van antibiotica is tegenwoordig meer een vanzelfsprekendheid bij een ontsteking dan een laatste redmiddel. In veel gevallen wordt uit voorzorg al een antibioticum voorgeschreven voor het “geval dat er zich een ontsteking kán voordoen.”

Zelfs de World Gezondheidsorganisatie (WHO) benadrukt dat antibioticagebruik de pan uitrijst en dat hierdoor de resistentie voor antimicrobiële middelen in alarmerend tempo groeit.1

De gemakzucht waarmee dit ‘anti-levensmiddel’ tegenwoordig wordt voorgeschreven én gebruikt neemt werkelijk schrikbarende vormen aan. Het wordt te pas en te onpas gebruikt en dat gaat ten koste van onze gezondheid.

Gebruik je antibiotica? Dit moet je weten…

Toch zijn antibiotica waardevolle medicatie. Zonder antibiotica waren er geen grote operaties mogelijk. Overal waar open wonden zijn, kan antibiotica van levensreddend belang zijn. Toch brengt het gebruik ook de nodige risico’s met zich mee: het doodt zowel de slechte als de goede bacteriën.

Dit heeft tot gevolg dat met name in het maagdarmkanaal de goede bacteriën worden vernietigd. Aangezien het grootste deel van ons immuunsysteem wordt gevormd door onze darmbacteriën, neemt de natuurlijke weerstand tegen ziekten af. Ook kunnen spijsverteringsklachten en een verminderde opname van voedingsstoffen het gevolg zijn van antibioticagebruik, om nog maar te zwijgen over de gevolgen die een tekort aan voedingsstoffen met zich meebrengt.

Aangezien de darmen in rechtstreekse verbinding staan met onze hersenen, is het logisch aan te nemen dat de door antibiotica aangetaste darmflora van directe invloed is op de hersenfunctie.

Het is dan ook steeds duidelijker dat antibiotica niet alleen lichamelijke maar ook geestelijke klachten kan veroorzaken, waaronder persoonlijkheidsstoornissen, gedragsstoornissen en depressie.

Probiotica gebruiken naast antibiotica

Probiotica, gefermenteerde voeding en de positieve effecten op de gezondheid zijn reeds eeuwen bekend binnen de natuurgeneeskunde. Sinds de wijsheden omtrent probiotica wetenschappelijk worden onderzocht, gebruikt men deze kennis om antibiotica te ontwikkelen. Een beetje de omgekeerde wereld dus…

Hetzelfde geldt voor de jarenlange overheids- en vooral industriecampagnes om goede hygiëne te handhaven. We worden gestimuleerd antibacteriële zeep te gebruiken, de wc moet goed worden schoongehouden met chloor en regelmatig vaccinaties te nemen die bovendien vol zitten met zware metalen.

De prijs die we hiervoor moeten betalen is dat we langzaam resistent worden tegen antibiotica, want ook die antibacteriële zeep en schoonmaakmiddelen doden de goede bacteriën op onze huid en in ons lichaam.

En wat kan probiotica hierin betekenen? Een antibiotica kuurtje, met de nadruk op kuurTJE, doodt een aanzienlijk deel van de gezonde bacteriën in het maagdarmkanaal, waardoor candida kan ontstaan.

Door probiotica te gebruiken tijdens de behandeling met antibiotica, kan dit proces worden vertraagd, zodat de candida ontwikkeling niet kan gaan woekeren. Aangezien de probiotica bijdraagt aan het evenwicht van goede en slechte bacteriën in de darmen, vermindert het tevens de meest voorkomende bijwerkingen van de antibiotica. Een studie uit 2008 gepubliceerd in het “Journal of Clinical Gastroenterology” gaf aan dat probiotica zorgt voor een aanzienlijke vermindering van diarree bij patiënten die antibiotica gebruiken.2

Hoe gebruik je probiotica tijdens een antibioticakuur?

Om het gunstige effect van de probiotica te maximaliseren, neem je de deze minstens twee uur later in dan de dosis antibiotica. Op deze manier zorg je dat zo weinig mogelijk van de ‘goede bacteriën’ worden gedood door de antibiotica in je darmen.

Het best neem je de probiotica in maximaal 30 minuten vóór of tijdens een maaltijd. Op die manier  wordt deze door het lichaam het best opgenomen.3  Het kiezen van een goed probiotisch supplement dat is afgestemd op de persoonlijke behoefte op een bepaald moment, is niet altijd even eenvoudig. Om hierin heel secuur te kunnen zijn, is een ontlastingsonderzoek nodig, zodat men de juiste bacteriestammen kan aanvullen.

Een dergelijk onderzoek is vrij prijzig, ongeveer €300. Als het dan noodzakelijk is antibiotica te gebruiken, zorg dan dat je je lichaam ondersteunt met kwalitatief voedingspatroon, dat tevens rijkelijk is voorzien van goede bacteriën. Denk dan aan volle yoghurt, zuurkool, kefir, komboucha of kimchi.

Conclusie

Antibiotica kan in veel gevallen van levensreddend belang zijn. Overal waar ongelukken gebeuren, waar open wonden zijn of waar een overdaad aan bacteriën is, kan het onze gezondheid redden. Om die reden is het een waardevolle medicijngroep. Toch schuilt er een bedreiging in het gemak waarmee artsen en patiënten zich in steeds grotere mate wenden tot deze vorm van medicatie. Daarbij komt nog het feit dat consumenten een veel te hoge hygiënische standaard erop nahouden, waardoor we geen enkele natuurlijke weerstand meer overhouden tegen bacteriën.

Dit opgeteld leidt ertoe dat we resistent raken tegen antibiotica en bovendien onze gezondheid ondermijnen. Probiotica kan daarin een oplossing bieden. Probiotica is niet de heilige graal die alle leed oplost, maar zeker ondersteuning kan bieden tijdens een antibioticakuur.

Volg ons op Facebook of schrijf je rechtsboven in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven omtrent natuurlijke huidverzorging.

een stralende huid en gezondheid2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *