Blauwe bessen, insulineresistentie en insulinegevoeligheid

blauwe bessen insulinegevoeligheid insulineresistentieBlauwe bessen, insulineresistentie en insulinegevoeligheid…Voor de meesten zal het even duren voordat ze het verband inzien tussen deze voeding en dit hormoon. Lees maar verder om het verband in te kunnen zien.

Het is het meest anabole hormoon van allemaal en ons lichaam heeft er een haat-liefdeverhouding mee: insuline. Het is maar net afhankelijk of insuline voor of tegen je werkt. Gelukkig hebben we dat voor het grootste deel in de hand, tenzij je echt ziek bent.

De werking van insuline

Insuline is het hormoon dat onze bloedsuikerspiegel stabiel houdt en zorgt dat de brandstof uit onze voeding in de cellen terechtkomt. Hoe je lichaam omgaat met insuline is afhankelijk van je insulinegevoeligheid, want insuline kan zowel in je voordeel werken (opslag van spiermassa) of in je nadeel (opslag van vet).

Als je de werking van insuline dus in je voordeel wilt laten werken, is het verhogen van de insulinegevoeligheid belangrijk. Wanneer je minder insulineresistent bent, leidt dat tot minder opslag van lichaamsvet en bouwt het lichaam eenvoudiger spiermassa op, wat de gezondheid ten goede komt. Zeker in combinatie met een goede huishouding van testosteron.

De liefdeverhouding met insuline is met name voor krachtsporters van belang die graag ‘spelen’ met insuline. Zij zullen onderschrijven dat het van belang is op de juiste momenten een insulinepiek te hebben om zo de optimale spiegroei te kunnen stimuleren.

Als bovenstaande je aanspreekt, ren dan nu naar de winkel voor een flinke bak blauwe bessen en peuzel deze op terwijl je verder leest! Ik ga je uitleggen waarom…

Blauwe bessen verhogen insulinegevoeligheid

In een recente studie werd aangetoond dat aanvulling van het voedingspatroon met blauwe bessen de insulinegevoeligheid verbeterde van insulineresistente personen. De onderzoekers gaven gezette, maar geen diabetische deelnemers twee smoothies van blauwe bessen per dag, gedurende zes weken. Bij de evaluatie van de studie werd geconcludeerd dat de 67% van de deelnemers minimaal 10% gevoeliger was geworden voor insuline.

Aangezien in 2016 ongeveer de helft van de Nederlanders in meer of mindere mate insulineresistent is en een groot deel daarvan geneigd is diabetes type 2 op te lopen, kunnen de bevindingen uit deze studie wel eens een heel grote invloed hebben op de benadering van insulineresistentie (in feite het voorstadium van diabetes) en de behandeling van diabetes type 2.

Voeding en insulineresistentie

Wanneer je je insulineresistentie wilt verhogen is het uiteraard van belang dat je je voedingspatroon zodanig inricht dat de insulinereceptoren op de cellen weer gaan ‘vragen’ om insuline, ofwel “cut the carbs’!

De resultaten van dit onderzoek geven slechts een 10% betere insulinegevoeligheid en om die reden zie ik de aanvulling met blauwe bessen zeker als waardevol, maar deze kan nog vele malen effectiever zijn in combinatie met een ketogeen dieet, dat de insulinegevoeligheid verhoogt.

Dus wat gaan we doen om de insulineresistentie aan te pakken?

Eet veel vet (geen frituur natuurlijk!), minder proteïne en beperk koolhydraatinname vrijwel volledig voor een week of twee tot drie. Hiermee breng je je lichaam in een staat van ketose, waarbij het lichaam de vetopslag gaat aanspreken als primaire brandstof. Neem dagelijks een flinke portie blauwe bessen. Een shake met vette kokosmelk is bijvoorbeeld heerlijk!

Vergeet niet, insuline kan je vriend of je vijand zijn. Het is aan jou om je lichaam zodanig te sturen dat insuline in je voordeel werkt.

Volg ons op Facebook of schrijf je rechtsboven in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven omtrent natuurlijke huidverzorging.

een stralende huid en gezondheid2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *