8 voedingsmiddelen om cellulite te bestrijden

cellulite voeding

Cellulite, ook wel sinaasappelhuid genoemd, is een ontsierende huidaandoening, die veelal het gevolg is van een hormonale disbalans, die vaak voortkomt uit een verkeerd voedingspatroon. De cellulite is het gevolg van een disbalans tussen testosteron en oestrogeen. Een teveel aan oestrogeen ten opzichte van testosteron kan cellulite tot gevolg hebben. Door de voeding en leefstijl aan te passen, kunnen de effecten van cellulite van binnenuit worden bestreden. De eeuwige vraag: hoe kom ik ervan af?

De talloze cosmeticaproducten die ‘speciaal’ zijn ontwikkeld voor cellulite werken niet of maar deels voor korte tijd, omdat hiermee de oorzaak niet wordt aangepakt, en zijn dus pure symptoombestrijding. De goedbedoelde adviezen om met een caloriebeperkend dieet af te vallen hebben vaak ook al een averechts effect.

Wat zijn dan de échte oorzaken van cellulite?

De primaire oorzaak van cellulite is een hormonale disbalans tussen de hormonen oestrogeen en testosteron en deze wordt vrijwel altijd veroorzaakt door een ongezond eetpatroon, weinig beweging en andere ongezonde leefstijlfactoren. Bij oestrogeendominantie, een teveel aan oestrogeen ten opzichte van testosteron, kan cellulite ontstaan. Mannen hebben vrijwel nooit last van cellulite, aangezien zij gemiddeld tien keer zoveel testosteron aanmaken als vrouwen. De mannen die last hebben van cellulite, hebben een extreem laag testosteron en een bijzonder hoge oestrogeenspiegel.

  • Bij een hoog vetpercentage wordt testosteron in het vetweefsel omgezet in oestrogeen door het enzym aromatase, waardoor de oestrogeenspiegel stijgt.
  • Door hormoonverstorende stoffen uit plastic verpakkingen van voeding en chemische cosmetica, pesticiden, chemicaliën in voeding en een vervuilde omgeving, krijgen we veel xeno-oestrogenen binnen. Xeno-oestrogenen zijn kunstmatige oestrogenen die de hormoonreceptoren in het lichaam misleiden, waardoor het lichaam meer oestrogeen gaat aanmaken.
  • Een overmatige belasting van de lever zorgt dat er geen oestrogeen uit het bloed wordt gefilterd. De lever filtert normaliter oestrogeen uit het bloed. Als er giftige stoffen in het bloed circuleren, geeft de lever prioriteit aan het filteren van deze gifstoffen. Detoxen kan dus bijdragen aan verminderde symptomen van cellulite.
  • Stress verlaagt de testosteron ten opzichte van oestrogeen, net zoals te weinig rust en slaap.
  • Zoethout en drop verlagen de testosteron.

Wat zijn (natuurlijke) oplossingen voor sinaasappelhuid?

Cellulite is eenvoudiger te verhelpen dan vaak wordt gedacht. Het vergt alleen discipline, net als met afvallen. Door de volgende adviezen op te volgen zal je snel merken dat de cellulite afneemt en uiteindelijk zelfs verdwijnt. Verwacht niet dat je de volgende ochtend met strakke benen en billen wakker wordt, want hoe langer je al met cellulite kampt, hoe langer het ook zal duren om je hormoonbalans te herstellen.

Het is belangrijk de testosteron te boosten ten opzichte van oestrogeen. Hiervoor doe je het volgende:

  • Doe krachttraining. Wees ook als vrouw niet bang met halters en dumbells te sjouwen. Aangezien je maar 10% testosteron aanmaakt van de hoeveelheid die mannen aanmaken, zal je nooit een opgepompte bodybuilder worden. Train hierbij vooral de grote spiergroepen, zoals benen, billen, borst en rug. Daarmee wakker je niet alleen je metabolisme aan, maar bouw je ook spiermassa op, zodat je wat strakker in je vel komt te zitten.
  • Verbrand vet. Vergis je niet. Bij vetverbranding zijn veel mensen geneigd urenlang cardio-oefeningen te gaan doen. DIT WERKT AVERECHTS! Met korte sessies intensieve krachttraining verhoog je je rustmetabolisme, waardoor je lichaam meer vet gaat verbranden. En dat 24/7! Hoe intensiever, hoe beter. Overdrijf niet, want een half uurtje zo’n twee tot drie keer per week is al voldoende. Doe je langere sessies, dan vormt je training een stressbron en daalt de testosteronspiegel juist. Ook kan je overwegen om intermittend fasting toe te passen.
  • Beperk gebruik van xeno-oestrogenen door plastic verpakkingen en contact met schoonmaakmiddelen te vermijden. Deze lichaamsvreemde oestrogenen bezetten de oestrogeenreceptoren en verstoren daarmee de natuurlijke aanmaak van oestrogeen.
  • Je gezonde voedingspatroon kan je ondersteunen met de volgende voedingssupplementen: resveratrol, DIM en brandnetelwortel (om de aromatase af te remmen) en maca, magnesium en zink (om de testosteron te boosten). Daarnaast kan je voedingssupplementen gebruiken om de leverfunctie (detox) te ondersteunen, mariadistel, alfa-liponzuur en N-acetylcysteïne.

Wanneer je deze aspecten in acht neemt en gedisciplineerd  hiermee aan de slag gaat, zal je merken dat de symptomen van cellulite snel zullen afnemen. Gun jezelf echter wel de tijd om op een gezonde manier van je cellulite klachten af te komen. Rome wasn’t built in a day. Onthoud: een supersnelle oplossing die ook gezond is, bestaat niet. Net zoals dat geldt voor afvallen.

Voeding bij cellulite

  1. Drink voldoende water

Het menselijk lichaam bestaat voor ongeveer 60% procent uit water. Het is dus geen wonder dat uitdroging een belangrijke oorzaak kan vormen van de opbouw van cellulite onder de huid. Water is een noodzakelijk deel van het detoxificatieproces in het lichaam. Een tekort aan water resulteert vaak in de opbouw van gif in de vetcellen, waardoor deze moeilijk zijn te metaboliseren. Vetcellen met een hoge toxiciteit verharden in kraalachtige brokken die aan de ‘cottage-cheese’-textuur van cellulite bijdragen. Uitdroging leidt ook tot dunnere huid met een verminderde elasticiteit. Wanneer de huid wordt verzwakt, heeft deze een grotere neiging om de cellulite te laten zien dan wanneer deze dik en gezond is. Veel water drinken helpt het lichaam vet te metaboliseren, te reinigen van toxines en zorgt voor een dikkere huid. Drink minimaal 0.03 liter water per kilo lichaamsgewicht per dag.

2.Komkommer

Het thema van hydratatie omvat ook de consumptie van komkommers. Deze bevatten niet alleen water, maar ook veel waardevolle vitaminen en mineralen, waaronder het mineraal silica, of siliciumdioxide, dat een essentieel bestanddeel vormt voor gezond bindweefsel. Zo zijn komkommers een welkome ondersteuning bij de bestrijding van cellulite.

3.Lijnzaad

Lijnzaad zit boordevol essentiële vetzuren (EFA) waarmee de elasticiteit van de huid verbetert. Met lijnzaad moet men echter wel gematigd omspriingen, aangezien het ook fyto-oestrogenen bevat, waardoor een hormonale disbalans weer kan doorslaan naar de vrouwelijke kant. Wel verhogen de vele vitaminen en mineralen de gezondheid en dikte van de huid en om de symptomen van cellulite te verminderen. De hoge concentratie van vezels helpt uw lichaam de vetcellen sneller te metaboliseren.

4.Tomatenpuree

Tomaten bevatten veel lycopeen, een voedingsstof die de afbraak van collageen in de huid voormindert en celvernieuwing bevordert. Om een goede hoeveelheid lycopeen binnen te krijgen zou je ongeveer vijftien tomaten per dag moeten eten. Door regelmatig tomatenpuree eten, draag je bij aan de afbraak van cellulite en in sommige gevallen zijn zelfs op korte termijn veranderingen in de huidstructuur waar te nemen.

5.Gelatine

Een van de beste voedingsbronnen van collageen is gelatine. Gelatine heeft het vermogen de huid te verbeteren en zorgt voor celregeneratie. Regelmatige consumptie van gelatine zorgt ook voor gezonder bindweefsel dat bijdraagt aan het hobbelige uiterlijk van cellulite. Bovendien bevat gelatine veel eiwitten en werkt het als een eetlustremmer. Kies bij voorkeur voor de grasgevoerde variant.

6.Ananas

cellulitis

Ananas bevat bromelaïne, een anti-inflammatoir enzym dat ook draagt bij aan vermindering van cellulite door het stimuleren van vetcelmetabolisme. Geniet van een halve kop van ananasblokjes als onderdeel van je ontbijt, voor een verfrissende middagsnack of als dessert. Bedenk echter wel dat ananas vol zit met suiker, dus eet het met mate of combineer het met vet, vezels of eiwitten, om de bloedsuikerspiegel stabiel te houden.

7.Citroensap / cayennepeper

Vitamine C in citroensap is geweldig voor de verbetering van de huidgezondheid, terwijl de capsaïcine in cayennepeper de bloedcirculatie bevordert. Zo wordt de vermindering van cellulite aanzienlijk. Driemaal daags een thee met citroen en cayenne zal binnen een paar weken een merkbaar effect geven op de omvang van de vetcellen en de textuur van cellulite. Citroen en cayennethee helpt ook om het lichaam te ontgiften, waardoor het uitstekende voeding is bij cellulite.

8.Groene thee

Groene thee heeft een krachtige thermogene werking en dat helpt om het metabolisme van vetcellen te versnellen en cellulite effectief te voorkomen en bestrijden. De anti-oxydant EGCG (epigallocatechin gallate) in groene thee verhoogt de energieniveaus en mentale helderheid.

De meest antioxidantrijke groene thee is matcha thee, de oude poederthee die ooit werd gebruikt door monniken en samurai voor gezondheid en mentale helderheid! Lees meer informatie over de  gezondheidsvoordelen van Matcha Groene thee.

Veel lichamelijke aandoeningen, zeker met betrekking tot de huid, zijn uitstekend te behandelen met volledig natuurlijke producten. Dit kan voeding zijn, van binnenuit, maar ook in de vorm van volledig natuurlijke cosmetica van buitenaf. Laat de synthetische cosmetica maar links liggen en maak gebruik van de kracht van de natuur!

Gerelateerde berichten

Wij maken gebruik van cookies