Collageen voor een elastische huid

Collageen is een eiwit dat wordt geproduceerd door onze cellen en de huid ‘bij elkaar hout’, door middel van stevigheid en elasticiteit. Als je jong bent is je huid elastisch en glad, omdat deze dan nog veel collageen aanmaakt en het lichaam zichzelf voortdurend regenereert.

collageenNaarmate we ouder worden vertraagt de productie van collageen en raakt het bestaande collageen beschadigd als gevolg van blootstelling aan de zon en externe factoren zoals bijvoorbeeld luchtvervuiling. De resultaten? Rimpels en verslapping van de huid. De zwaartekracht eist zijn tol.

Stimuleer de aanmaak van collageen

Gelukkig kan je veel doen aan de afname van collageen in je huid en kan je de productie weer opvoeren. Tref hiervoor de volgende maatregelen:

Verhoog de inname van vitamine C

Een studie gepubliceerd in het American Journal of Nutrition toonde aan dat vrouwen boven de 40 met de hoogste hoeveelheid vitamine C in hun dieet, minder kans hadden op rimpels dan mensen die lagere niveaus hadden.

“Vitamine C is essentieel voor de vorming van collageen – zonder kunnen de aminozuren niet worden gekoppeld om het eiwit te vormen”, zegt diëtist Jo Travers.

Goede bronnen van vitamine C zijn rode peper, donkergroene bladgroenten, zoals broccoli en spruitjes, maar ook tomaten, sinaasappels en kiwi’s. Omdat een uiterst gezond voedingspatroon nog steeds niet voldoet aan onze vitamine C behoefte, is het te adviseren een stevig gedoseerd vitamine C supplement te gebruiken.

Stop met roken

“Roken zorgt voor de aanmaak van enzymen genaamd matrix (MMP’s), die de collageen in je huid beschadigen, vandaar de slappe, doffe huid waar veel rokers last van hebben”, zegt consultant dermatoloog Dr. Nick Lowe (drnicklowe.com).

Zon veilig

Blootstelling aan de zon is een van de grootste veroorzakers van collageen verlies. “UVA-stralen dringen diep in de huid door en beschadigen de dieper liggende  structuren van collageen,” zegt Dr. Lowe.

Het advies is om de huid in te smeren met een vette crème die de huid beschermt tegen UVA- en UVB-stralen.” Ringana Zonnebrandcrème is hiervoor een uitstekende oplossing die bescherming biedt tegen UV-straling. Uiteraard is langdurig zonnen nooit gezond voor de huid. Vitamine D en vitamine E zijn ook belangrijke vitamines voor een goede huidconditie als het op zonnen aankomt.

Zorg voor retinol (pro-vitamine A)

Retinoïde crèmes – alleen op recept verkrijgbaar – hebben bewezen dat ze helpen bij de collageen productie.

“Retinol vermindert de stoffen in de huid die collageen afbreken na blootstelling aan de zon en ook stimuleren ze de receptoren in de huid, die de productie van collageen verhogen,” zegt dr. Maria Gonzalez van de Specialist Skin Clinic.

Natuurlijk kun je ook mildere vormen van retinol krijgen in crèmes die zonder recept verkrijgbaar zijn, maar nog beter is om betacaroteen gewoon uit je voeding te halen. Betacaroteen wordt in het lichaam omgezet in vitamine A. Betacaroteen geeft de typisch oranje kleur aan groenten en fruit. Goede bronnen van betacaroteen zijn groene bladgroenten, wortels en andere gele en oranje groenten.

Cut the sugar

Suiker veroorzaakt een vroegtijdige veroudering van de huid door het proces van glycatie. Dit is waar suiker in het bloed reageert met eiwitten of vetten en waarbij AGE’s (advanced glycation endproducts ) ontstaan. Deze AGE’s, versnellen het verouderingsproces en veroorzaken een rimpelige huid.

Exfoliëren

Exfoliëren, het proces waarbij dode huidcellen worden afgestoten, helpt bij het versnellen van collageen vorming, zegt Amanda Elias, oprichter van huidverzorging merk Bravura Londen.

Regelmatig een zachte scrub is dus absoluut belangrijk om de vorming van collageen te blijven stimuleren. Gebruik hiervoor echter wel een voedend product op natuurlijke basis. Het Ringana peelingmasker is een goed voorbeeld. Het bevat voedende elementen, zoals amandelpitolie en Matcha groene thee.

Voeg antioxidanten toe aan je huidverzorging

Antioxidanten helpen de vorming van collageen te beschermen tegen vrije radicalen. Huidveroudering wordt hiermee voorkomen. De term ‘vrije radicalen’ staat hierbij gelijk aan ‘bechadigde cel’.  Vrije radicalen breken de gezonde huidcellen af. Dit proces leidt tot een enzym in de huid dat collageen afbreekt. Antioxidanten helpen de vrije radicalen te neutraliseren en hebben dus een anti-aging effect.

Eet liever plantaardige eiwitten

De menopauze kan zorgen voor een rimpelige huid omdat bij vrouwen, als ze ouder worden, de oestrogeen niveaus dalen. Omdat oestrogeen essentieel is voor de aanmaak van collageen, kunnen de kreukels in de huid kruipen.

Veel voedingsmiddelen bevatten plantaardige oestrogenen (fyto-oestrogenen) die kunnen helpen bij de vervanging van de lichaamseigen aanmaak van oestrogeen. Probeer hummus, noten, soja en pintobonen.

“Een dagelijkse gezichtsmassage van je gezicht helpt de productie van collageen, geeft de huid een gezonde teint en draagt bij aan de stimulatie van de lymfeklieren om een mooie geprononceerde huid,” zegt Nichola Joss, Sanctuary Spa Skincare Expert.

3 reacties

  1. Nu heb ik weer een bevestiging gekregen, dat kokosolie goed is voor zo veel dingen. En ik heb er nog 1 aan toe te voegen. Vanwege mijn leeftijd heb ik last van vaginale droogheid. Nu blijkt dat kokosolie ook hier fantastisch bij werkt. Zelfs beter dan het duurste glijmiddel.

  2. marrie.timmer@gmail.com

    Ik ben zestig jaar en vraag mij af of mijn lichaam collageen nog op kan nemen

    • Jazeker kan je lichaam dat nog. Als je bijvoorbeeld regelmatig bottenbouillon maakt en je daarnaast voldoende vitamine C (liefst liposomale vitamine C) binnenkrijgt, dan is je lichaam het best in staat om collageen op te nemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *