Zorg voor je darmflora en vergroot je gezondheid en weerstand

darmflora immuunsysteem weerstandDat de darmflora van onnoemelijk belang is voor een goede gezondheid, wordt uit wetenschappelijk onderzoek steeds duidelijker de laatste jaren. Sterker nog, de darmflora ís een deel van ons immuunsysteem. Maar liefst 80% van ons immuunsysteem schuilt in de darm.

Dat de darmflora en dus ons immuunsysteem sterk worden beïnvloed door hetgeen we eten, moge duidelijk zijn. Daarnaast zijn een goede balans tussen inspanning en ontspanning ontzettend belangrijk en natuurlijk omgevingsfactoren die ons immuunsysteem kunnen ondermijnen.

Biljoenen bacteriën, verdeeld over verschillende stammen, zijn 24 uur per dag bezig ons voedsel te verteren, ons te beschermen tegen ziektes van buitenaf en om de opname van micronutriënten te reguleren. Hierbij communiceert de darm direct met de hersenen en vice versa.

Wat zijn de belangrijkste functies van de darmflora in ons lichaam?

De functies van onze darmflora:

Bescherming: Onze darmflora beschermt ons lichaam tegen infecties en ontstekingen. Hierbij is het belangrijk dat de ‘goede’ bacteriën in de juiste verhouding staan tot de ‘slechte’ bacteriën. Is er sprake van een disbalans tussen goede en slechte bacteriën? Dan kan dat zich onder andere uiten in een slechtere vertering van voedsel, winderigheid, maagklachten, gevoeligheden voor bepaald voedsel en vitaminetekorten.

Wanneer er bijvoorbeeld sprake is van een maagzuurtekort, dan zullen eiwitten, die voornamelijk door het maagzuur worden afgebroken, slechts halfverteerd in de darm terechtkomen. Daar gaan ze gisten en veroorzaken ze winderigheid. Door de ontbrekende beschermende barrière van het maagzuur, kunnen ziektekiemen in de darm terechtkomen en daar bacteriële overgroei (SIBO) veroorzaken. De huidklacht rosacea is ook vaak een gevolg van maagzuurtekort. Hierop gaan we uitvoerig in in ons e-book Het Rosacea Herstelplan.

Bouwfunctie: De darmflora vormt de bouwstenen (precursors) van de chemische stoffen die bepalen hoe we ons voelen, de eetlust, hoe goed we slapen en hoeveel libido we hebben. Is je darmflora ontregeld? Dan zal je dat snel aan je stemming merken.

Het feit dat je jezelf gelukkig voelt, heb je te danken aan je darmflora. Veel mensen bij wie de darmgezondheid te wensen overlaat, hebben last van depressieve klachten en chronische vermoeidheid.

Reguleerfunctie: De vele bacteriestammen van de darmflora hebben allemaal eigen functies en ze werken onderling nauw samen, ook met verteringsenzymen. Ze reguleren de opname van vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen. Een disbalans in je darmflora betekent dus in veel gevallen dat deze nutriëntopname verstoord raakt.

Terwijl we zelf het idee hebben dat we bepaalde voedingsstoffen extra nodig hebben, bepaalt het microbioom in de darm uiteindelijk welke voedingsstoffen er wel of niet worden opgenomen. Zwart-wit gezien betekent dit dus: ongezonde darmfunctie=gezondheidsproblemen.

Opruimfunctie: Je kent de filmpjes wel van tv. Fabrieksarbeiders die de slechte aardappels langs een lopende band tussen de goeie vandaan halen. Zo werkt het in de darm ook ongeveer. De darmbacteriën bepalen wat er wordt doorgestuurd naar buiten (ontlasting) en wat er in het lichaam blijft om te verwerken en op te nemen.

Op die manier draagt de darmflora ook bij aan het ontgiften van het lichaam. Wanneer de darmbacteriën in onevenwichtige aantallen aanwezig zijn, kan dit resulteren in klachten als een lekkende darm, een opgeblazen gevoel, gewrichtspijn, vermoeidheid, hoofdpijn en kan het moeilijker zijn om af te vallen.

Wat kan de darmbacteriën ontregelen?

Natuurlijk is voedsel de nummer 1. Al het voedsel dat je opeet komt door de darm. Eet je al jaren veel crappy food? Geheid dat je darmfunctie ook crappy functioneert. Met name een flinke suikerconsumptie is vernietigend voor de darmbacteriën en veroorzaakt een verhoogde ontstekingsgevoeligheid.

Daarnaast is medicatie van enorme invloed op de darmflora en met name antibiotica. Zoals de naam als zegt ‘anti-leven’, is antibiotica een ware killer van goede darmbacteriën. Het dood niet alleen de slechte bacteriën, ook de goede. Veelvuldig of langdurig gebruik van antibiotica kan leiden tot depressieve gevoelens en tal van andere klachten.

Daarnaast kunnen omgevingsfactoren en chronische stress ook een negatieve invloed op de darmfunctie hebben.

Laat je darmflora bloeien met probiotica

Bij zo’n beetje 90% van de mensen met een westers dieet is de darmflora ontregeld. Dat durf ik gerust te beweren, ofschoon hier geen harde cijfers van zijn. Dit betekent ook dat 90% van deze mensen baat kan hebben bij een probioticasupplement.

Toch is het niet verstandig om zo maar probiotica te gaan gebruiken, “want dat is zo goed voor me”. Nee, zeker niet verstandig. Maar wat dan wel?

Als je op een goede manier in je darmflora wilt investeren, laat dan eerst een ontlastingsonderzoek doen. Daarbij worden alle aanwezige bacteriestammen onderzocht en de complete darmfunctie doorgelicht. Wil je zo’n darmonderzoek laten uitvoeren? Neem dan even contact met ons op via info@naturesbestcosmetics.nl.

Op basis van die uitslag kan je dan aan de slag met een prebiotica- (voeding voor de probiotica) en probioticasupplement. Je kan het je zo voorstellen: als er een disbalans is en je gaat het aanvullen met alle bacteriestammen, blijft de disbalans gelijk. Het is juist belangrijk om de tekorten aan te vullen. Zodra dit gelijk is getrokken, kun je aan de slag met een onderhoudssupplement dat alle stammen bevat.

Volg ons op Facebook of download ons gratis e-book rechtsboven op de pagina. 

Bronnen:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3337124/

http://www.medicalnewstoday.com/articles/232248.php

http://www.nature.com/nature/journal/v444/n7122/abs/nature05414.html

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *