Dunne huid? Eet je huid weer gezond met deze voedingsstoffen

dunne huid voeding voedingsstoffen vitaminesEen dunne huid kan talloze oorzaken hebben, maar meestal gaat het om een combinatie van diverse factoren. Niet alleen ouderen krijgen last van een dunne huid, ook jongere mensen kunnen deze klachten hebben. Door de oorzaken van te benoemen, weet je direct met welke natuurlijke maatregelen je aan de slag kan om je huid dikker te maken.

Oorzaken van een slappe, dunne huid

Naarmate je ouder wordt delen de cellen van de opperhuid zich niet meer zo snel als in je jonge jaren. Deze vertraging in celdeling resulteert in een verminderde aanwas van nieuwe huidcellen. De huid verliest sneller oude cellen dan dat er nieuwe cellen bijkomen. Dit resulteert in een dunnere huid, die bovendien minder goed bestand is tegen invloeden van buitenaf, zoals uv-straling van de zon en koude lucht in de winter. Hierdoor veroudert de huid nog sneller.

Tegelijkertijd nemen de vetcellen in de beschermende laag van de huid in omvang af, waardoor de huid slapper wordt. De structuur van de huid verandert dus ook. Zonder die beschermlaag loopt men dus sneller kans op blauwe plekken.

(Epi)genetische factoren kunnen bijdragen aan een versnelde ontwikkeling van dunnere huid, waardoor deze zich ook op jongere leeftijd kan ontwikkelen. Toch kan je een hoop doen om dit proces te vertragen. Met de onderstaande natuurlijk oplossingen kun je een dunne huid aanpakken.

Hoe voorkom ik een dunne huid?

Vitamine A – Vitamine A is net als C en E een belangrijke vitamine om een dunne huid te voorkomen. Deze vitamine is vooral belangrijk voor de celdeling, zodat de huid zich sneller kan vernieuwen. Een tekort aan vitamine A leidt in de regel al vrij snel tot een slappe huid, zeker op een hogere leeftijd.

Naast de preventie tegen een dunne huid, werkt vitamine A ook preventief tegen rimpels en bevordert het de productie van elastine, het stofje dat de huid zijn veerkracht geeft.

Bronnen die rijk zijn aan vitamine A zijn onder andere wortelen, pompoen, zoete aardappelen en spinazie.

David Wolfe Eating for Beauty

Aanrader om te lezen!

Vitamine C – Als er één voedingsstof belangrijk is voor een mooie volle huid, dan is het vitamine C. En beperk je niet tot een supplement, want vitamine C in een   natuurlijke matrix bevat veel hulpstoffen die zorgen voor een betere opname en dus betere resultaten. Vitamine C is, net zoals vitamine E dat is, een belangrijke antioxidant, ofwel: deze beschermt het lichaam tegen oxidatieve schade. Antioxidanten vertragen het verouderingsproces.

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C helpen de productie van collageen te verhogen, waardoor de huid dikker en voller van structuur blijft. Belangrijke bronnen van vitamine C zijn citrusfruit en groene bladgroenten. Aangezien de meeste mensen bij lange na niet aan hun dagelijkse behoefte komen, is het aan te raden naast de gezonde voeding een supplement te gebruiken.

Vitamine E – Verzorg de huid dagelijks met een pure bron van vitamine E. Je kan hiervoor pure amandelolie gebruiken, maar ook arganolie of macadamia-olie of een andere pure olie. Vermijd commerciële huidverzorgingsproducten, aangezien deze vaak ongewenste ingrediënten bevatten zoals synthetische ingrediënten of conserveermiddelen. Je kan ook een vitamine E capsule lek prikken en deze op de huid inmasseren.

De vette olie beschermt de huid tegen invloeden van buitenaf en vermindert degradatie van de huidcellen. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine E zijn, zijn olijfolie, avocado’s, broccoli, pompoen, papaja, mango’s en tomaten.

De juiste voeding en voedingsstoffen bij een dunne huid

Zoals je ziet zijn de juiste voedingsstoffen van het grootste belang om een dunne huid te bestrijden.

Vet – Eet vooral voldoende vet. Vis, vlees, avocado en noten zijn belangrijke voedingsmiddelen om een dunne huid te voorkomen. Voorzie je lichaam rijkelijk van deze voeding. Daarnaast kan je een visoliesupplement overwegen. Deze vetzuren bevatten ook vitamine B3 (ook wel niacinamide) en zorgen ervoor dat de huid haar structuur en elasticiteit behoudt.

Bottenbouillon – Bottenbouillon lijkt wel uit ons voedingspatroon verdwenen in de westerse wereld, maar het is een o zo geweldige bron van gelatine, afkomstig uit het beenmerg van de botten. Deze bottenbouillon is rijk aan mineralen en ondersteunt niet alleen het immuunsysteem. Ook de gewrichten, ons haar en de huid krijgen de juiste voedingsstoffen vanwege het hoge collageengehalte. Het helpt om cellulite te verminderen en de aanmaak van glad bindweefsel te stimuleren.

Water, water, water – Voldoende water drinken is essentieel om het lichaam gehydrateerd te houden, maar ook de huid bestaat voor een aanzienlijk deel uit vocht. Om deze voldoende gehydrateerd te houden is het dus belangrijk voldoende water te drinken.

Hou een dagelijkse leidraad aan van minimaal 0,03 liter water per kilo lichaamsgewicht, dus wanneer je 70 kilo weegt: 0,03 x 70 is 2,1 liter water per dag. Natuurlijk drink je meer op warme dagen en bij lichamelijke inspanning. Heb je moeite met water drinken?  Zo maak je water drinken aantrekkelijker. Je kan ook groenten en fruit eten met een hoog vochtgehalte, zoals watermeloen, citrusfruit, tomaat of selderij.

Conclusie

Een dunne huid is een gevolg van een verschillende factoren. Enerzijds is verdunning van de huid onlosmakelijk verbonden met het proces van veroudering, anderzijds is een versneld verdunnen van de huid onlosmakelijk verbonden met voedingsdeficiënties, ofwel tekorten aan specifieke voedingsstoffen. Met de juiste voeding en goede verzorging van de dunne huid kan dit proces echter zeer sterk worden vertraagd.

Volg ons op Facebook of download ons gratis e-book rechtsboven op de pagina.

een stralende huid en gezondheid2

2 reacties

  1. yvonne van berkum

    hoe kan je huid ineens dun worden en afbraak van spieren

    • Dag Yvonne, Een dunne huid kan worden veroorzaakt door verschillende oorzaken. Aangezien de huid is opgebouwd uit voornamelijk eiwitstructuren, kunnen voedingsdeficiënties een voorname oorzaak zijn. Zo kan het dat de huid dunner wordt door bijvoorbeeld een maagzuurtekort, aangezien dit eiwitten uit voeding afbreekt tot bruikbare aminozuren. Ook een vitamine C tekort kan een oorzaak zijn, aangezien dit bijdraagt aan een gezonde, veerkrachtige huid. Zoals je ziet kan een dunne huid door verschillende oorzaken ontstaan. Het is vooral van belang het voedingspatroon onder de loep te nemen. Een andere oorzaak kan de schildklierfunctie zijn. Aangezien deze bijdraagt aan de doorbloeding van de huid, kan het dat een verminderde schildklierwerking zorgt voor een lagere toevoer van voedingsstoffen naar de huid. Dit is vooral bij ouderwordende mensen het geval. De schildklier gaat langzamer werken en de huid wordt slapper.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *