Eten voor een gezonde hormoonbalans

Eten gezonde hormoonbalans voedingEen gezonde hormoonbalans in het lichaam vormt de basis voor een goede gezondheid. Een goede gezondheid is een belangrijke voorwaarde om af te vallen. Waar veel mensen de mist in gaan met strenge diëten waarbij ze veel te weinig en eenzijdig eten, is de basis van het hormoonbalansdieet juist dat er uiterst gevarieerd wordt gegeten.

Door de juiste voeding te eten kun je je hormoonbalans beïnvloeden. Deze hormoonbalans beïnvloedt op zijn beurt weer de lichaamssamenstelling, de verhouding tussen het spier- en vetpercentage. In dit blog leg ik je uit wat de negen belangrijkste hormonen zijn voor de energiehuishouding en hoe je deze met voeding kunt ‘sturen’ voor een optimale hormoonbalans en gezondheid.

Het hormoon testosteron, een opbouwend hormoon

Testosteron is het typisch mannelijk hormoon en zorgt ervoor dat het lichaam in staat is spieren op te bouwen en de vetafbraak te stimuleren. Bovendien, belangrijk voor veel vrouwen(!), is testosteron een belangrijk hormoon als het aankomt op cellulite. Dit wordt namelijk in veel gevallen veroorzaakt door een hormonale disbalans tussen oestrogeen en testosteron.

Veel mannen en vrouwen hebben een tekort aan testosteron, vaak veroorzaakt door een ongezond voedingspatroon en een verkeerde leefstijl. Door meer proteïne, zink, vet (voor de cholesterol), magnesium toe te voegen aan het voedingspatroon, kan de hormoonbalans worden hersteld. Ook het vermijden van alcohol kan een belangrijke bijdrage leveren aan het herstel.

Het hormoon oestrogeen, het vrouwelijk hormoon

Oestrogeen is een belangrijk hormoon voor vrouwen en ze de typisch vrouwelijke rondingen en de vrouwelijke kenmerken. Ook mannen kunnen veel oestrogeen aanmaken, de disbalans veroorzaakt dan borstvorming bij mannen. Veel vrouwen kampen na de overgang met een oestrogeentekort.

Om de hormoonbalans te herstellen is het voor vrouwen belangrijk plantaardige oestrogenen aan het voedingspatroon toe te voegen in de vorm van bijvoorbeeld kelp, soja en hop.

Het schildklierhormoon, de helper bij afvallen

Een tekort aan schildklierhormoon wordt veroorzaakt door een trage schildklier. Veel mensen hebben last van een trage schildklier en in veel gevallen staat dit gewichtsverlies (op een gezonde manier) in de weg. Schildklierhormoon heeft diverse functies in net lichaam, zoals stimulering van de vetverbranding, versnelling van de stofwisseling en verlaging van het cholesterol.

Voor een goede hormoonbalans is het belangrijk voldoende te eten en voeding te eten met voldoende jodium, zink, selenium en B- en C-vitamines. Wanneer het dieet geen verbetering oplevert voor de hormoonbalans, kan men eventueel overgegaan op medicatie om de schildklierfunctie net even dat extra zetje te geven om weer normaal te gaan functioneren en de hormoonbalans te herstellen.

Insuline, ‘het suikerhormoon’

Insuline is het hormoon dat de bloedsuikerspiegel onder controle houdt. Daarnaast zorgt het dat vet in de cellen wordt opgeslagen en dat de spieren groeien. De hormoonbalans van insuline is bij veel mensen nogal eens verstoord. Door de grote hoeveelheden suikers en andere koolhydraten in de voeding, maakt het lichaam voortdurend grote hoeveelheden insuline aan, met in ernstige gevallen insulineresistentie tot gevolg. Dit is een vicieuze cirkel, omdat de bloedsuiker hierdoor instabieler wordt en de ‘craving’ naar nog meer zoetigheid nog verder groeit.

De hormoonbalans kan worden hersteld door met name minder (snelle) koolhydraten en suiker te eten. Let hierbij vooral op bewerkte producten waaraan vaak veel suiker is toegevoegd. Bovendien is het belangrijk om voeding te eten die rijk is aan chroom, dat de bloedsuikerspiegel stabiel houdt.

Progesteron, ‘het vochthormoon’

Een tekort aan progesteron, wat vrij veel voorkomt, zorgt ervoor dat het lichaam vocht vasthoudt, met name op de borsten, buik, benen en enkels. Bovendien kan progesteron in diverse andere hormonen worden omgezet, waaronder cortisol, het stresshormoon.

Door voeding te eten die rijk is aan vitamine B6 en vitamine A kan de hormoonbalans worden hersteld. Vermijd daarnaast suikerrijke voeding, chemische toevoegingen aan voedsel en bestrijdingsmiddelen. Lees meer over een progesterontekort.

DHEA, het anti-verouderingshormoon

Een goede DHEA-spiegel stelt het lichaam in staat om spieren aan te maken en vet makkelijker te verbranden. Daarnaast ondersteunt DHEA het immuunsysteem en gaat het daardoor veroudering tegen.

Voor het herstel van de hormoonbalans is het raadzaam voldoende vetten te eten, vanwege het cholesterol en voeding die rijk is aan vitamine C.

Cortisol, het stresshormoon

Cortisol is het hormoon dat het lichaam paraat maakt bij gevaar en zorgt ervoor dat er direct energie vrijkomt om te vechten of vluchten. Het laat de bloedsuikerspiegel stijgen, stimuleert activiteit en ook vetopslag op de buik. Kijk maar eens om je heen en je ziet dat een hormonale disbalans bij cortisol wijdverbreid voorkomt. Langdurige blootstelling aan stress, zoals bij mensen met een depressie of bij workaholics kan zich uiten in bijnieruitputting.

Door stressreductie en vermijden van suikers en chemische toevoegingen in voeding, kan de hormoonbalans worden hersteld.

Melatonine, het slaaphormoon

Melatonine is het natuurlijke slaapmiddel. Het zorgt voor een goede nachtrust en ondersteunt het immuunsysteem. Vaak wordt de aanmaak van melatonine verstoord door hoge koolhydraatinname en een hoog cortisol, hetgeen het slaap-waakritme verstoort.

Slaapproblemen kunnen goed worden opgelost door ’s avonds voor het slapengaan fel licht te voorkomen van televisie, tablets of smartphones. Daarnaast zijn stressreductie en ontspanning van groot belang om de aanmaak van melatonine te stimuleren en de hormoonbalans te herstellen.

Groeihormoon, voor….groei

Groeihormoon, ook wel GH, HGH of somatropine genoemd, stimuleert de groei binnen het menselijk lichaam. Het hormoon geeft de spieren stevigheid, stimuleert de vetverbranding en herstelt het lichaam na intensieve inspanning.

Wanneer er sprake is van een tekort aan groeihormoon, wat veel voorkomt, is het belangrijk om proteïnerijke voeding te eten en eventueel te suppleren met vitamine B6 en C, en de mineralen kalium, magnesium en GABA.

Eten voor een gezonde hormoonbalans

Wanneer je besluit om bepaalde hormonale disbalansen te verhelpen met voeding, is het belangrijk dat je niet doorslaat met bepaalde voedingsmiddelen of supplementen. Met overdoses doe je natuurlijk meer kwaad dan goed. Van belang is dat je verantwoord te werk gaat. Sta er altijd bij stil dat je met voeding kunt ‘handhaven’ en met supplementen kunt ‘sturen’.

Volg ons op Facebook of meld je rechtsboven op de pagina aan voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven omtrent natuurlijke huidverzorging.

Wil je graag meer weten over De Hormoonfactor, lees dan het boek van Ralph Moorman.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *