Ga op jacht naar enzymen voor een gezond lichaam

Enzymen zijn zeer essentieel voor het menselijk welzijn. Zij spelen een cruciale rol bij de spijsvertering en assimilatie van voedingsstoffen, maar ook bij de immuunrespons, cognitieve processen en onder andere cellulaire ontgifting. Deze verschillende systemen binnen het lichaam strijden om de beschikbare enzymen binnen ons lichaam.

enzymen lichaamEnzymen zijn enkele van de belangrijkste structuren binnen het lichaam. Het zijn lange-keten eiwitten die specifieke vormen aannemen en fungeren als een unieke sleutel voor verschillende sloten in het gehele lichaam. Hun taak is om zeer specifieke functies in het lichaam uit te voeren.

Gedenatureerde enzymen:

Wanneer aminozuur verbindingen binnen een enzym beschadigd zijn, zal het enzym instorten en zijn bijzondere werk niet meer kunnen doen. Deze denaturatie kan worden veroorzaakt door een van de volgende factoren:

  • fluoride
  • drugs
  • alcohol
  • schade door vrije radicalen
  • bestraling
  • ingeblikt voedsel
  • voedselbewerking
  • verhitting boven 47 graden Celsius

Beschadigde enzymen zijn nutteloos

Wanneer enzymen zijn beschadigd, zijn ze niet meer in staat hun unieke functie uit te voeren en worden ze een vreemd eiwit in het lichaam. Door het immuunsysteem worden deze beschadigde eiwitten herkend als lichaamsvreemd en dus als indringer. Het lichaam kan hierop reageren met een immuunrespons en ontsteking.

Alle bewerkte en zwaar gekookte voedingsmiddelen bevatten een overvloed van gedenatureerde enzymen. Deze zijn sterk allergeen in het lichaam en zorgen voor een massieve aanval op het lichaam. Deze verwerkte en irriterende voedingsmiddelen zijn ook afhankelijk van de goede enzymen voor de spijsvertering. Dus deze voedingsmiddelen stelen in essentie dus enzymen uit ons systeem.

Zorg voor een enzymen overschot in je lichaam

Om een enzym overschot in je lichaam te creëren kies je voor een dieet met veel rauw en levend voedsel. Het optimale voedingsplan moet ten minste 75-80% rauw en levend voedsel bevatten met 20-25% hoge kwaliteit gekookt voedsel.

Gezond gekookt voedsel zou bruine rijst, quinoa, zoete aardappelen en kruisbloemige groenten kunnen omvatten. Kruisbloemige groenten zijn geweldig om te stomen, aangezien met koken de waardevolle vitamines, mineralen en enzymen verloren zouden gaan. Door deze groenten te stomen, breekt de buitenste cellulosewand af die tijdens de spijsvertering moeilijk is af te breken. Door te stomen zijn de voedingsstoffen dus beter beschikbaar.

Organische en grasgevoerde dierlijke producten zouden tot halfrauw moeten worden gekookt. Hierdoor zullen de dikkere eiwitten worden afgebroken, maar blijft de krachtige voeding nog wel intact. Vers geperste citroen en appelciderazijn moeten worden toegevoegd aan alle gekookte voeding en vooral bij vlees als marinade of vlak voor het opdienen. Citroen en appelazijn bieden organische zuren, enzymen, probiotica en antioxidanten die het lichaam helpen bij de vertering van de gekookte maaltijd en de eventuele vorming van vrije radicalen neutraliseren.

Boost het potentieel van je enzymen

Bij het boosten van je enzymatische potentieel is het essentieel alle granen, zaden, noten en peulvruchten te weken en te ontkiemen. Dit weken, fermenteren en kiemen breekt de eiwitten af en activeert de biobeschikbaarheid van de enzymen beter. Gekiemde peulvruchten, zaden en noten zijn in principe voorverteerd voedsel, dat zijn volledige potentieel van enzymen en voedingsstoffen heeft ontgrendeld.

Het fermentatieproces ontsluit een enorm potentieel van voedingsstoffen in het zaad. Gekiemde voedingsmiddelen bevatten vijf tot tien keer meer vitamine B, twee keer zoveel vitamine A, vitamine C, zink, calcium en ijzer van een voorgeweekt en gekiemd alternatief. De enzymen zorgen ook dat het eiwit veel meer biologisch beschikbaar zal zijn voor consumptie.

Integratie van gefermenteerde levensmiddelen en dranken (probiotica) in je dieet is een geweldige manier om de enzymbelading te stimuleren. Goede gegiste dranken zijn kokoskefir, rauwe wei, gefermenteerde bessen- en druivendranken, komboucha, Amasai, geitenmelkkefir enz., maar ook probiotica, zoals zuurkool, kimchi en gefermenteerde groenten, zijn ook grote bronnen van enzymen.

Intermitterend vasten en de integratie van gegiste dranken zijn vooral belangrijke onderdelen bij het creëren van een overschot aan enzymen.

Enzymen en de huid

Hoewel er vele soorten enzymen zijn, hebben ze twee primaire toepassingen in huidverzorging: voor afschilfering en anti-ontsteking. Bepaalde enzymen werken effectief exfoliërend en zijn zachter dan andere methoden, zoals scrubs en microdermabrasie zijn. De bovenste laag van je huid bestaat meestal uit dode huidcellen van keratine-eiwit. De enzymen werken door specifiek dit keratine-eiwit af te breken, wat resulteert in een stralende huid. Kies hierbij vooral voor producten met fruit enzymen, zoals papaïne (papaya), ananas of bosbessen, die bovendien een hoge ORAC-waarde hebben en dus sterk werken tegen oxidatieve stress.

Bronnen:

https://www.boundless.com/microbiology/industrial-microbiology/health-industry-microbial-products/enzymes-used-in-industry/

http://www.hahealthnews.com/ampm/enzymes-101-what-they-are-and-why-you-need-them/

http://theysmell.com/5-reasons-to-drink-apple-cider-vinegar/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *