Gezonde ontlasting: Oplossingen bij diarree en obstipatie

gezonde ontlasting obstipatie diarreeStiekem zitten ze ’s avonds laat nog achter de computer. Hun partner ligt al te slapen, maar oe, wat zijn ze naarstig op zoek naar een oplossing voor hun darmklachten. Het aantal mensen met spijsverteringsklachten is in werkelijkheid vele malen hoger dan men zo zou inschatten. Alleen al op de zoekterm ‘bloed bij ontlasting’ wordt maandelijks meer dan 8.100 keer gezocht. Gezonde ontlasting lijkt voor veel mensen ver weg, maar door simpelweg je leefstijl en je voedingspatroon enigszins aan te passen, kun je de klachten snel verminderen of zelfs helemaal laten verdwijnen.

Gezonde poep is niet vanzelfsprekend, maar een eenduidige oplossing lijkt niet voorhanden. Hoe je verschillende kleuren en structuren van de poep kunt interpreteren, kan je in ons blog Is jouw ontlasting normaal? lezen. In het blog op deze pagina stellen we het ultieme recept voor een gezonde poep samen, want zo moeilijk is het allemaal niet!

Een gezonde darm = gezonde ontlasting

Een goede darmfunctie is natuurlijk het allerbelangrijkst om gezonde poep te kunnen produceren, samen met de juiste voeding. Maar wat is dan de juiste voeding en hoe stimuleer je die darmfunctie?

De grote vraag is dus met welke voeding en leefstijlfactoren je de darmfunctie kunt stimuleren te doen wat hij moet doen. Een gezonde darmfunctie is niet alleen belangrijk om een goede poep te bevorderen, maar ook om te kunnen profiteren van een optimale gezondheid. Want waar men vroeger zei “je bent wat je eet”, zo geldt in wezen “je bent wat je opneemt”. En díe opname gebeurt vooral in de darm.

Invloed voedingspatroon op je ontlasting

Voeding speelt een niet te onderschatten rol. Elke keer dat je iets in je mond steekt, zou je er voor de grap eens bij moeten stilstaan welke weg deze hap aflegt in je lichaam en welke gevolgen dit geeft voor je organen en je darm.

Onze westerse leefstijl legt ons geen windeieren. Bergen koolhydraten en suikers, fabrieksvoeding en laboratoriumexperimenten worden op ons losgelaten en de cijfers liegen er niet om. Een derde van de Nederlanders krijgt in zijn leven te maken met kanker en de lijst met welvaartsziektes wordt steeds langer.

Vezels – Welke voeding je dan juist moet eten voor gezonde poep? Je leest altijd over vezels. Vezels zouden een goede darmfunctie stimuleren. En waar zitten veel vezels in? Juist, brood, daar zit wat in! Dat je die vezels samen met gluten opeet, daarover wordt geen woord gerept. Deze gluten verstoren de darmfunctie bij veel mensen, vooral de mensen met een gebrek aan het DPP4-enzym, het enzym dat gluten afbreekt in de darm.

Wat er nu juist ontbreekt aan dit advies is dat je er flink bij moet drinken. Vezels zijn in staat aanzienlijke hoeveelheden vocht op te nemen en een flinke vezelinname zonder een navenante hoeveelheid vocht veroorzaakt obstipatie/verstopping.

De functie van die vezels (inclusief vocht) is om de darmwand schoon te schuren. Deze vezels voeren verteringsresten, toxische stoffen en verkeerde bacteriën af uit het lichaam die in het darmkanaal zijn achtergebleven.  Wist je dat je dagelijks zeker 30-40 gram vezels moet binnenkrijgen voor gezonde ontlasting? De meeste mensen komen nog niet aan de helft. Ze eten voeding op basis van geraffineerde granen en met dat blikje of potje groenten kom je ook niet aan je taks.

Kom je niet aan je dagelijkse taks? Overweeg dan eens psyllium als supplement.

Water – Water is de belangrijkste vloeistof voor de continuïteit van je gezondheid. Door dagelijks minstens 0,03 liter water per kilo lichaamsgewicht te drinken, voorzie je je lichaam van voldoende vocht en is je darm in staat om zijn functie naar behoren uit te voeren.

Drink je veel koffie, alcohol of zoete dranken? Stop ermee of verminder drastisch! Cafeïne en alcohol drijven vocht af en zoete dranken veroorzaken een sterk verzurend effect in het lichaam, waarmee ze gewrichtsklachten in de hand kunnen werken. Bovendien zijn frisdranken, indien reeds aanwezig, een enorme voedingsbron voor candida.

Probiotica – De bacteriën in de darm zijn te onderscheiden in gezonde bacteriën en bacteriën die de gezondheid ondermijnen. De goede bacteriën zijn probiotica (pro-voor, bio-leven). Voor een gezonde verhouding van goede en slechte bacteriën hebben veel mensen baat bij een probioticasupplement.

Ze verhogen de darmgezondheid en dus de kwaliteit van je poep, voorkomen ontstekingen en zorgen voor een goede opname van voedingsstoffen.

Ik ben voorzichtig ben met dit advies, want er zijn mensen hebben SIBO, ofwel bacteriële overgroei in de dunne darm, die juist meer klachten krijgen door probiotica. Lees dus eerst ons artikel over SIBO, voordat je met probioticasupplementen aan de slag gaat.

Kies liever voor voeding die van nature probiotica bevat, zoals zuurkool, komboucha, kimchi of kefir.

Leefstijlfactoren

Stress – Stress is zo’n beetje de meest onderschatte factor als het aankomt op ondermijning van je gezondheid. De darm is een van de eerste organen die op stress reageert.

Medicijnen – Medicijnen kunnen van enorme invloed zijn op de darmgezondheid en de kwaliteit van je darmfunctie negatief beïnvloeden. En dan heb ik het niet over laxeermiddelen of  diarreeremmers. Met name antibiotica zijn zeer schadelijk voor de darmfunctie. Ze doden niet alleen de slechte bacteriën, ook de goede.

Sla de bijsluiter erop na en ga een gesprek aan met je behandelend arts. Indien deze niet openstaat voor natuurlijke behandelingen, wend je dan tot een orthomoleculair arts.

Ophouden – Houd je ontlasting zo min mogelijk op. Natuurlijk ga je niet met een toiletrol op de vangrail zitten als je in de file moet poepen, maar probeer ophouden van je poep zoveel mogelijk te voorkomen.

De poep die je ophoudt, zit in de dikke darm, het deel dat vocht onttrekt aan de poep. Hoe langer deze poep hier verblijft, hoe meer vocht eraan wordt onttrokken. Zo ontstaan keiharde keutels die er weer leiden tot obstipatie en er soms maar heel moeilijk uit te persen zijn.

Magnesium – Magnesium is het mineraal dat het lichaam ontspant. Niet alleen de spieren en het zenuwstelsel ontspannen, ook de darm. Zeker wanneer er sprake is van chronische stress kan magnesium ervoor zorgen dat de darmen minder verkrampen en dat de poep makkelijker zijn weg naar de uitgang vindt.

Beweging – Lichamelijke activiteit zorgt voor een regelmatige stoelgang, verlaagt stress en zo snijdt het mes dus aan beide kanten. Zit jij stil? Dan doen je darmen dat ook! Dus kom achter je tv of computer vandaan en wandel dagelijks lekker een stuk.

Samenvatting Recept voor gezonde ontlasting

Gezonde poep is eenvoudig op recept verkrijgbaar zonder tussenkomst van een arts. Onderstaand een kort recept voor gezonde ontlasting:

  • Eet voldoende vezels uit groenten, fruit en voeg eventueel een psylliumsupplement toe.
  • Drink voldoende water, zeker als je ook koffie en alcohol drinkt, intensief sport of op een warme dag. Minstens 0,03 liter water per kilo lichaamsgewicht. Iemand van 90 kilo drinkt dagelijks minstens 90×0,03 liter= 2,7 liter water
  • Beperk medicijngebruik (altijd in overleg met behandelend arts)
  • Overweeg een probioticasupplement of eet probiotische voeding
  • Beperk stress en beweeg voldoende

Met bovenstaand recept voor gezonde poep ben je in staat om je darmfunctie te verbeteren en gezonde ontlasting te produceren.

Bronnen:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25099542 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4303825/ 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *