Wat zijn de gezondheidsvoordelen van kokosolie?

gezondheidsvoordelen van kokosolieDe gezondheidsvoordelen van kokosolie zijn niet op een hand te tellen en het is dan ook niet voor niets dat het een van de voedingsmiddelen is die wordt geclassificeerd als superfood. Ondanks dat kokosolie regelmatig onder vuur ligt van onder andere het Voedingscentrum en andere instanties, zijn er talloze wetenschappelijke studies die de onderstaande gezondheidsvoordelen onderstrepen.

De unieke combinatie van vetzuren kan enorm positieve effecten hebben op de gezondheid, waaronder vetverlies en een betere hersenfunctie. Onderstaand een opsomming van 6 gezondheidsvoordelen die kokosolie met zich meebrengt. Alle voordelen worden onderstreept door wetenschappelijke onderzoeken.

De grootste gezondheidsvoordelen van kokosolie

 

1.Kokosolie bevat een unieke combinatie van vetzuren met krachtige medicinale eigenschappen

Kokosolie is in het verleden in een kwaad daglicht gesteld omdat het verzadigd vet bevat. In feite is kokosolie een van de rijkste bronnen van verzadigd vet die bekend zijn. Bijna 90% van het vet in kokosolie is verzadigd (1).

De nieuwste data tonen aan dat verzadigd vet totaal onschadelijk is en veel massieve studies met honderdduizenden proefpersonen geven aan dat het hele ‘aderverstoppingsverhaal’ door verzadigde vetten op een mythe berust (2). 

Bovendien bevat kokosolie die de alledaagse verzadigde vetten uit bijvoorbeeld kaas of vlees. Nee, het bevat de zogenaamde Medium Chain Triglycerides (MCT’s), vetzuren met een middellange keten. Deze middellangeketenvetzuren worden op een andere manier gemetaboliseerd. Vanuit het spijsverteringskanaal gaan ze rechtsstreeks naar de lever waar ze worden gebruikt als een snelle bron van energie of ze worden omgezet in zogenaamde ketone lichamen, die een therapeutisch effect hebben op hersenaandoeningen zoals Alzheimer of epilepsie.

2.Populaties die veel kokosolie eten behoren tot de gezondste mensen op aarde

Kokosnoot is een exotisch soort voedsel die in onze westerse wereld voornamelijk wordt geconsumeerd door ‘mensen die bewust een gezonde leefstijl nastreven’. In sommige delen van de wereld is kokosnoot een hoofdbestanddeel van het dieet en dat al voor vele generaties.

Het beste voorbeeld zijn de Tokelauanen, een bevolkingsgroep die leeft in de Stille Zuidzee. 60% Van hun calorieën halen zij uit kokosnoten en zij zijn de grootste eters van verzadigde vetten ter wereld. Deze bevolking zijn in excellente gezondheid en hebben geen hartklachten (3). 

Een ander volk dat bijzonder veel kokosnoten eet en beschikt over een bijzonder goede gezondheid zijn de Kitivanen (4) 

3.Kokosolie kan je energieverbruik verhogen en helpen om meer vet te verbranden

Obesitas is een van de grootste gezondheidsproblemen van de westerse wereld. Terwijl de meeste mensen denken dat het een kwestie is van calorieën, geloven anderen (ikzelf ook) dat de bronnen van deze calorieën veel belangrijker zijn. Het is een feit dat verschillende soorten voeding ons lichaam en onze hormoonbalans op verschillende manier beïnvloeden. In dit geval is een calorie GEEN calorie. De middellangeketenvetzuren (MCT’s) in kokosolie verhogen het energieverbruik vergeleken met dezelfde hoeveelheid van calorieën van lange ketens (5)(6). 

Eén studie toonde aan dat 15-30 gram MCT’sper dag het energieverbruik voor 24 uur met 5% verhoogde, totaal ongeveer 120 calorieën per dag (7). 

4.Het laurinezuur uit kokosolie kan bacteriën, virussen en schimmels doden.

Bijna 50% van de vetzuren uit kokosolie is het 12-koolstof Laurinezuur. Dit laurinezuur levert zo’n beetje de grootste voordelen van kokosolie op. Wanneer kokosolie via enzymen wordt verteerd, wordt er ook een monoglyceride gevormd: monolaurine. Beide kunnen ziekteverwekkers doden, zoals bacteriën, virussen en schimmels.

Laurinezuur en monolaurine zijn bijvoorveeld in staat om de bacterie Stapphylococcus Aureus en de gist Candida Albicans te doden(8) (9).

5. Kokosolie verbetert het bloedcholesterol en verlaagt het risico op hartfalen

Kokosolie zit vol met verzadigde vetten, maar deze doen de bloedvetten geen kwaad, zoals vroeger werd aangenomen. Verzadigde vetten verhogen HDL, het goede cholesterol en veranderen LDL naar een goedaardig subtype (10) (11)

In een studie onder 40 vrouwen, reduceerde kokosolie het totale en LDL cholesterol, terwijl het HDL verhoogde, ten opzichte van sojaolie (12).

Er zijn ook rattenstudies die aantonen dat kokosolie triglyceriden verlaagt, het totale en LDL cholesterol verlaagt en het HDL verhoogt en de antioxidantstatus verbetert (13).

6. Kokosolie helpt vet te verbranden, vooral het gevaarlijke buikvet

Gegeven het feit dat kokosolie de eetlust remt en ververbranding stimuleert, is het zeker aannemelijk dat kokosolie een goede ondersteuning kan bieden als je wilt afvallen. Kokosolie lijkt zeer effectief als men buikvet wil verbranden, het vet dat rond de organen ligt opgeslagen. Dit is het meest gevaarlijke vet en wordt het meest geassocieerd met de meeste westerse ziekten. De buikomvang is een belangrijke indicator voor de hoeveelheid zogenaamd visceraal vet.

Een studie onder 40 vrouwen met veel buikvet toonde aan dat wanneer zij dagelijks 30ml kokosolie kregen gesuppleerd, dit een aanzienlijke reductie in zowel BMI als buikvet teweegbracht na een periode van 12 weken (14). 

Een andere studie onder 20 obese mannen documenteerde een afname in buikomvang van 2,86cm, nadat ze 4 weken lang dagelijks 30ml kokosolie hadden genomen (15). 

Degene die nog niet overtuigd is van de gezondheidsvoordelen van kokosolie, daag ik toch uit om het eens te proberen. Belangrijk is wel om hierbij de onbewerkte variant aan te schaffen, de virgin kokosolie, niet de bewerkte of ontgeurde variant. De hierboven besproken onderzoeken vormen slechts het topje van de ijsberg. Steeds meer mensen gebruiken kokosolie en profiteren van de talloze voordelen ervan.

Volg ons op Facebook of download ons gratis e-book rechtsboven op de pagina. 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *