Haarproblemen: 10 mogelijke oorzaken en natuurlijke oplossingen

haarproblemen oorzaken natuurlijke oplossingenEen verrassend groot deel van de bevolking kampt met haarproblemen. Deze klachten lopen uiteen van broos, breekbaar haar, tot vergrijzing (letterlijk), lichte haaruitval en auto-immuunziekten, zoals alopecia areata.

Gemiddeld verliest een gezond persoon zo’n 100 haren per dag. Dat is relatief gezien helemaal niet veel en wanneer je een gezonde haardos hebt, valt het niet eens op. Wanneer je echter serieuzere haarproblemen hebt, kan deze haaruitval toenemen en kunnen ook andere symptomen de kop opsteken, zoals grijze haren, dof en breekbaar haar en hoofdroos.

Door deze symptomen juist te kunnen interpreteren, kun je de onderliggende oorzaken achterhalen en hierop anticiperen met de juiste maatregelen, zoals bijvoorbeeld een aanpassingen in je voedingspatroon of het gebruik van een andere shampoo. Vaak is het namelijk zo dat de haarklachten zich voordoen in combinatie met andere klachten, die je in eerste instantie niet zo snel met elkaar in verband zou brengen.

De haarproblemen kunnen een symptoom op zich zijn, maar meestal is er sprake van meerdere symptomen en wordt een patroon herkenbaar. zoals ontharding van het haar, bros haar, vroegtijdig grazen en haaruitval.

Haarproblemen: 10 mogelijke oorzaken en natuurlijke oplossingen

1.Gebrek aan vitaminen en mineralen

De bouwstoffen voor je haar haal je voornamelijk uit de voeding die je binnenkrijgt. Deze micronutriënten zijn soms van directe invloed (bouwstoffen voor het haar) en soms van indirecte invloed (stoffen waaruit bijvoorbeeld hormonen worden gesynthetiseerd, die van invloed zijn het haar).

Voor gezond haar is een heel scala aan vitamines en mineralen nodig en een klein tekort kan al leiden tot haaruitval of broos, breekbaar haar. Ook onze organen hebben een grote behoefte aan vitamines en mineralen, aangezien deze nodig zijn voor het afbreken van het voedsel in de bouwstenen voor het haar en de synthese van de stoffen om het haar op te kunnen bouwen.

Als voorbeeld: een gebrek aan vitamine B12 kan vroegtijdig grijs worden veroorzaken en een tekort aan vitamine C kan het haar een droog en dof uiterlijk geven. Op die manier kunnen andere vitamines, zoals vitamine A, B, D en E, en mineralen zoals magnesium, zink, koper en selenium van groot belang zijn voor een mooie volle en glanzende haardos.

Oplossing: Om het lichaam optimaal te voorzien van al deze voedingsstoffen, is het belangrijk een kwalitatief en zeer gevarieerd  dieet aan te houden. Dit voedingspatroon moet hiervoor bestaan uit kleurrijke groenten, groene bladgroenten, verse kruiden, wilde vis en een variatie aan dierlijke producten, zoals zuivel, eieren en vlees.

Houd het zelf maar eens in de gaten. Het is natuurlijk belangrijk dat je je lichaam leert kennen. Bepaalde veranderingen in je voedingspatroon leveren je bijvoorbeeld broze nagels op, of je krijgt van die witte vlekjes op je nagelbedden. Ook kan het dat je steeds kampt met koude vingers en voeten. Dit zijn allemaal signalen dat je lichaam behoefte heeft aan specifieke voedingsstoffen.

2. Gebrek aan eiwitten

Een gebrek aan eiwitten in de voornaamste oorzaak van haarproblemen, maar ook van de huid. Een maagzuurtekort ( maagzuur breekt eiwitten af in aminozuren) kan de oorzaak zijn van een breed scala aan huid- en haarproblemen, aangezien die zijn opgebouwd uit eiwitstructuren.

Keratine is de voornaamste bouwsteen van onze haren. Dit eiwit is van essentieel belang voor de haargroei en moet dan ook absoluut deel uitmaken van je voedingspatroon. Slechte eiwitinname kan bros haar veroorzaken dat bovendien maar langzaam groeit.

Een gebrek aan eiwitten komt veelvuldig voor onder vegetariërs en veganisten. Natuurlijk mag je niet generaliseren, aangezien er in deze groep natuurlijk ook mensen zijn die wel weten hoe ze moeten voorzien in de eiwitten.

Een tekort aan eiwitten kan ook het gevolg zijn van een maagzuurtekort, waardoor eiwitten niet goed worden afgebroken en dus niet goed opneembaar zijn voor het lichaam.

Oplossing: Zorg dagelijks voor voldoende eiwitinname. Daarbij geldt voor mensen die nauwelijks sporten een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van ongeveer 0,8 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht. Mensen die regelmatig sporten hebben een verhoogde behoefte aan eiwitten. Zij hebben ongeveer 1,2 tot wel 1,8 gram per kilo lichaamsgewicht nodig, afhankelijk van de intensiteit waarmee zij sporten. Krachtsporters hebben de hoogste eiwitbehoefte: >1,8 per kilo lichaamsgewicht.

Vul je voedingspatroon aan met biologisch rundvlees, kip/kalkoen, vrije uitloopeieren en zeevis zoals zalm. Ook kan bottenbouillon het lichaam voorzien van de nodige eiwitstructuren voor gezond haar.

Veganisten en vegetariërs kunnen zich wenden tot hoogwaardige eiwitpoeders (erwten- of henneppoeders) als supplement en plantaardige eiwitbronnen zoals noten, bonen en linzen.

3.IJzertekort

Haarproblemen gaan vaak hand in hand met vermoeidheid, duizeligheid en zwakte. Wanneer er sprake is van een ijzertekort, is er ook een tekort aan zuurstof in het bloed om de vitale lichaamsprocessen te ondersteunen. Natuurlijk is dit zuurstoftekort, dat natuurlijk bij vrijwel alle lichaamsprocessen een rol speelt, van invloed op de haargroei.

Een tekort aan ijzer komt voornamelijk voor bij vrouwen en wordt vooral veroorzaakt door zware bloedingen tijdens de menstruatie. Ook kan het worden veroorzaakt door lage ijzerinname met voeding, maagzuurtekort en het lekkende darmsyndroom.

Oplossing: Als je vermoedt dat je een ijzertekort hebt en de bovenstaande oorzaken aanpakt, dan heb je de kern van je haarproblemen te pakken. Je kunt natuurlijk op doktersadvies staalpillen gaan slikken, maar beter is natuurlijk de oorzaken aan te pakken en gewoon gezonder te eten. Toch kan een ijzersupplement op korte termijn verbetering geven van de klachten, zodat je in de tussentijd je voeding en leefstijl op orde kunt krijgen.

De beste voedingsbronnen van ijzer zijn onder andere rood vlees, orgaanvlees zoals lever en vrijeuitloopeieren.

4.Stress

Stress is de meest onderschatte factor die onze gezondheid ondermijnt als een sluipmoordenaar. Met name chronische stress heeft een vernietigende werking op ons lichaam en zorgt dat we snel verouderen. Het is dan ook niet voor niets dat veel ouders over hun kinderen zeggen: “Ze bezorgen me grijze haren”.

Hoewel het ontstaan van grijs haar veelal een genetische aangelegenheid is, geloven sommige onderzoekers dat stress van directe invloed is op het ontstaan van grijze haren.1  Het stresshormoon cortisol is in staat de communicatie te blokkeren met de haarfollikel waardoor de absorptie van melanine absorptie wordt verhindert en dit veroorzaakt dat het haar grijs wordt.

Kortstondige stressfactoren veroorzaken niet dat je plots beschikt over een charmante grijze haardos. Het is de chronische stress die je haren grijs maakt. Deze stress kan het gevolg zijn van medische, levensstijl- of dieetveranderingen. Denk dan bijvoorbeeld aan een ernstige ziekte, relatieproblemen, een grote operatie, levensveranderende gebeurtenissen of veranderende slaappatronen die kunnen leiden tot fysiologische stress.

Oplossing: Stress veroorzaakt vitamine- en mineralentekorten en die hebben zoals we eerder zagen een grote invloed op haarproblemen. Gelukkig kunnen we leren omgaan met stress door onszelf hiervan bewust te worden, onze mentale weerbaarheid te vergroten en alle grote stressoren zoveel mogelijk te elimineren. Ashwagandha is een supplement waaraan ikzelf veel heb gehad in periodes met stress. Dat is dit supplement.

5.Uitdroging

Een tekort aan vocht in ons lichaam heeft een zeer negatieve invloed op onze gezondheid en het is dan ook zorgwekkend dat met name oudere mensen, de groep senioren en bejaarden, moeite hebben om aan de minimale geadviseerde hoeveelheid van anderhalve liter water per dag komen.

Zeker als je nagaat dat voor de meeste mensen anderhalve liter nog aan de schrale kant is, kun je nagaan dat de genoemde groep gezondheidsklachten over zichzelf afroept. Het is dan ook geen verrassing dat deze mensen veelvuldig kampen met haarproblemen, zoals breekbaar haar, vroege kaalheid en bovendien sneller rimpels krijgen.

Onthoud dat de consumptie van dranken zoals alcohol en koffie een diuretische werking hebben en dus vocht afdrijven. Deze tellen dus niet mee om aan die anderhalve liter water te komen.

Oplossing: Hoewel de overheid een dagelijkse minimum hoeveelheid van anderhalve liter water adviseert, geven wij een ander advies. Een crossfitter van 110 kilo heeft natuurlijk een veel grotere vochtbehoefte dan een pubermeisje van 50 kilo. Om die reden adviseren wij om dagelijks minstens 0,03 liter water per kilo lichaamsgewicht te drinken en daarbij vooral goed naar je lichaam te luisteren. Lees meer over voldoende hydratatie van je lichaam of hoe je water drinken aantrekkelijk kunt maken.

6.Tekort gezonde vetzuren

Op de term ‘vetten’ rust al decennialang een onterecht stigma. Men nam aan dat vet per definitie fout was en dat het een belangrijke oorzaak van kanker was. Tegenwoordig weten we wel beter en zijn we er inmiddels achter dat er een belangrijk onderscheid moet worden gemaakt tussen gezonde vetzuren en ongezonde vetzuren. Het zijn met name de gezonde vetbronnen die uiterst belangrijk zijn voor de productie van hormonen die van invloed zijn op onze huid en ons haar en dus daarmee ook haarproblemen kunnen voorkomen.

Deze gezonde vetten zorgen er voor dat de huid en ons haar vocht kan vasthouden en een gezonde glans krijgt. De belangrijkste vetoplosbare vitaminen A, D, E en K worden beter geabsorbeerd wanneer deze afkomstig zijn uit voedsel dan wanneer je een supplement neemt. Dit komt omdat er in voeding ook de zogenaamde cofactoren aanwezig zijn, de stoffen die zorgen voor een synergetisch effect en de opname bevorderen.

Een tekort aan vet- en vetoplosbare voedingsstoffen gespleten, dof haar en een droge hoofdhuid voorzaken. Zeker wanneer de hoofdhuid niet de juiste ‘voedingsbodem’ vormt voor onze haren, is het een logisch gevolg dat dit haarproblemen veroorzaakt. Lees alles over gezonde en ongezonde vetzuren.

Oplossing: Voeg goede voedingsbronnen toe van essentiële vetten, zoals wilde zalm, roomboter, kokosolie, avocado’s, olijven, olijfolie, noten en zaden.

7. Schildklierklachten

De schildklier is een klein vlindervormig orgaan ter hoogte van het strottenhoofd in de hals. Ondanks de kleine afmetingen, is de schildklier van vitaal belang voor talloze lichaamsfuncties, waaronder de lichaamstemperatuur, een goede stofwisseling en de doorbloeding van de huid. Juist die doorbloeding van de huid is belangrijk om haarproblemen te voorkomen. Een dorre vlakte is natuurlijk geen goede ondergrond om de haren van de juiste bouwstoffen te voorzien.

Een droge huid en droog, dun, zwak en beschadigd haar kunnen worden veroorzaakt door een aandoening die bekend staat als hypothyreoïdie of een vertraagde schildklier. Hierbij is sprake wanneer het orgaan niet in staat is voldoende schildklierhormoon aan te maken.

Oplossing: indien er sprake is van een vertraagde schildklier (zie het blog over de vertraagde schildklier) zorg dan dat je het lichaam voorziet van de juiste voedingsstoffen en vermijd juist de voedingsstoffen die de schildklier vertragen. Eet voedselbronnen met jodium, zoals zeegroenten, witvis en garnalen en daarnaast is het belangrijk om voldoende selenium binnen te krijgen voor een gezonde omzetting van het inactieve T4 schildklierhormoon in de actieve vorm T3. Natuurlijk is de werking van de schildklier aanzienlijk complexer, zoals je in het blog Schildklierhormoon, oorzaken van een lage T3 waarde kunt lezen.

8. Slechte slaap

Slaap is de periode gedurende de dag dat je lichaam zich herstelt. Niet alleen de geest verwerkt de  ervaringen van de dag, ook het lichaam.

Wanneer je slecht slaapt, dus kort of slechts oppervlakkig, is je lichaam dus verminderd in staat te herstellen en dat heeft zijn weerslag op je fysiologische gesteldheid: je veroudert sneller. Deze versnelde veroudering brengt een slappere huid met zich mee en ook haarklachten kunnen de kop opsteken.

Het slaap-waakritme wordt gereguleerd door de hormonen melatonine, waarvan je in slaap valt) en cortisol, waarvan je wakker wordt. Tijdens de slaap zorgt onder andere groeihormoon voor cellulaire regeneratie en reparatie, inclusief je haarcellen.

Een slechte slaapkwaliteit veroorzaakt verstoringen in hormoonniveaus, verhoogt stress en verzwakt het immuunsysteem. Kortom, slechte slaap draagt bij aan haarproblemen door vitamine- en mineraaltekorten en verstoorde hormoonbalansen.

Oplossing: Zorg dat je een goed slaap-waakritme hebt en hoe suf het ook mag klinken: rust, reinheid en regelmaat is de beste manier voor kwalitatieve slaap om je lichaam zich optimaal te kunnen laten regenereren tijdens de slaap.

Sluit ’s avonds bijtijds de telefoon, computer en tv af en zorg overdag voor voldoende zonlicht in je ogen voor een optimale aanmaak van melatonine. Vermijd stressvolle situaties en vooral chronische stress om een verstoorde balans van cortisol te voorkomen.

9. Veroudering

Natuurlijk is veroudering een belangrijke factor bij het ontstaan van haarklachten. Door dalende hormoonniveaus neemt de elasticiteit van het haar af, kleurt het grijs en wordt het broos en breekbaar. Ook de olieproducerende talgkliertjes gaan steeds minder hard werken, waardoor ‘de voedingsbodem verschraalt’.

De meeste mensen hebben wel grijze haren rond de leeftijd van 50, sommigen eerder, anderen later. Hierop zijn natuurlijk alle eerdergenoemde factoren van invloed. Hoeveel stress heb je te verwerken gehad? Hoe gezond heb je altijd gegeten? Was je een feestnummer of zat je altijd maar binnen? Dit zijn allemaal mogelijke oorzaken die kunnen bijdragen aan veroudering en vroegtijdige grijze haren kunnen veroorzaken.

Oplossing: Door een anti-aging leefstijl na te leven, kun je het verouderingsproces flink vertragen. Niet alleen verminder je hiermee de kans op vroege vergrijzing en haarproblemen, ook kun je op een gezonde manier oud worden met zo min mogelijk lichamelijke klachten.

10. Lekkende darm

Een lekkende darm klinkt heel dramatisch en kan dat in een vergevorderd stadium ook echt problematisch zijn. Wat gebeurt er bij een ‘leaky gut’, zoals dit in het Engels heet?

De darmwand is van binnen bekleed met honderdduizenden villi, kleine haartjes die zorgen voor de opname van voedsel. Met name gluten, koezuivel en fabrieksvoedsel hebben een destructieve uitwerking op deze villi. Na een lange periode ontstaat er een verhoogde doorlaatbaarheid van de darmwand. De darm is verminderd in staat voedingsstoffen op te nemen en bovendien komen veel onverteerde voedselresten in de bloedbaan terecht, maar ook stoffen die daar niet horen, zoals synthetische e-nummers en andere lichaamsvreemde stoffen.

Oplossing: Door te kiezen voor een regenboog van groenten en fruit kan de darmfunctionaliteit verbeteren. Ook een tijdelijke (liefst algehele) eliminatie van gluten, suiker en koezuivel kan de darmfunctie herstellen. Zorg voor veel vezelrijke voedingsmiddelen, prebiotica en probiotica zodat er een gunstige omgeving ontstaat voor gezonde darmbacteriën.

Conclusie

Zoals je ziet zijn er nogal wat factoren van invloed op haarproblemen. Vaak vergt het een complementaire aanpak om de klachten te minimaliseren of op te lossen. Door je voeding en leefstijl kritisch onder de loep te nemen en hiermee aan de slag te gaan, kunnen veel kleine klachtjes als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Hoewel er nog steeds veel mensen zwichten voor gladde marketingpraatjes van shampoofabrikanten, is het verstandiger om je heil te zoeken in de ‘natuurlijke hoek’. Juist daar vind je de methoden om de oorzaken aan te pakken, in plaats van met een shampoo met synthetische ingrediënten alleen maar de symptomen te bestrijden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *