Het belang van co-enzym Q10 voor de gezondheid

co-enzym Q10 enzym gezondheidCo-enzym Q10 is een antioxidant enzym dat huist in de mitochondriën. Deze antioxidant regenereert andere antioxidanten zoals vitamine E. Onze gezondheid begint op cellulair niveau en ons lichaam bevat ongeveer 75 triljoen cellen. De mitochondriën zijn de belangrijkste organellen binnen de cel die de meeste energie produceren. Co-enzym Q10 is een essentieel antioxidant enzym, waaraan de meeste mensen een tekort hebben.

De belangrijkste rol van Q10 is het helpen van de mitochondriën om het energieproducerende adenosine trifosfaat (ATP) op te nemen uit het voedsel dat we eten. Meer dan 75% van onze energie wordt gewonnen met behulp van Q10 (1).

Mogelijke symptomen van een lage Co-enzym Q10

  • chronische vermoeidheid
  • fibromyalgie
  • vergeetachtigheid
  • Ziekte van Alzheimer
  • dementie
  • Parkinson
  • hartziekte
  • hypertensie
  • Spier-/gewrichtspijn
  • mentale traagheid
  • depressie
  • prikkelbaarheid
  • Hoofdpijn/migraine
  • lage immuniteit

Tekort aan Co-enzym Q10

Er zijn twee belangrijke factoren die leiden tot een tekort aan co-enzym Q10 bij mensen:

  1. Verminderde biosynthese
  2. Verhoogd gebruik door het lichaam.

Biosynthese is de belangrijkste bron van Q10. Biosynthese vereist ten minste 12 genen en mutaties en veel van hen veroorzaken een Q10 deficiëntie. Enkele andere genetische afwijkingen zoals mutaties van mitochondriaal DNA kunnen ook van invloed zijn. Sommige chronische ziekten zoals kanker, hart- en vaatziekten, etc., kunnen ook de biosynthese beperken en de vraag naar Co-enzym Q10 in het lichaam verhogen(2).

Slechte leefgewoonten, zoals een dieet rijk aan suiker en verwerkte voedingsmiddelen, roken, slechte slaapgewoonten, sedentaire werkomgeving of overtraining verhogen alle de behoefte aan co-enzym Q10 en putten de voorraad uit. Chronische infecties, milieuvervuiling en veel emotionele stress breken ook de Q10 niveaus af.

Invloed van veroudering en statine medicatie op Q10

Co-enzym Q10 bevindt zich in elke cel van het lichaam, maar is in hogere concentraties aanwezig in organen met een hogere energiebehoefte, zoals de nieren, de lever en het hart. Naarmate we ouder worden verliezen we onze voorraad van Q10, met name in het hart. Tegen de tijd dat we 80 jaar oud zijn is onze Q10 productie nog ongeveer de helft van die van 20-jarigen. Co-enzym Q10 speelt een grote rol in de energievoorziening van het hart en de vaatwanden (3). Voor anti-aging is het co-enzym Q10 dus essentieel.

Van de meest algemeen voorgeschreven cholesterolverlagende medicijnen, statines, is aangetoond dat deze de productie Q10 verlagen tot 40% (4). Helaas zijn veel artsen zich hiervan niet bewust en blijven ze statines voorschrijven zonder aanvulling met co-enzym Q10.

Lage Q10 en chronische ziekten

Kankerpatiënten hebben over het algemeen lage Q10 niveaus. Dit beperkt hun vermogen om zich tegen oxidatieve stress op hun DNA te beschermen en dat leidt tot veranderde celfunctie en abnormale celontwikkeling. Suppletie met co-enzym Q10 bleek ook effectief bij het vertragen van de groei van kanker en het voorkomen van de ontwikkeling (5, 6, 7).

Van Q10 is ook aangetoond dat het de hersenengezondheid kan verbeteren en de ernst en frequentie van migraine. Daarnaast wordt een lage Q10 gekoppeld aan degeneratieve neurologische aandoeningen zoals Alzheimer, dementie en Parkinson. Van suppletie met Q10 is aangetoond dat de neuronale mitochondriën versterken en deze zijn een krachtige verdediging tegen neurologische degeneratie (8, 9).

Belangrijke studies hebben aangetoond dat co-enzym Q10 krachtig de spanning op onze DNA vermindert en dat is een belangrijke factor voor anti-aging. Het beschermt tegen de beschadiging van de arteriële voering en houdt bloedvaten sterk en soepel (10).

Beste voedingsbronnen van Q10

Het beste voedselbronnen van Co-enzym Q10 zijn orgaanvlees, zoals lever, hart en nieren. Ook wild gevangen vis, grasgevoerd rundvlees, wild, zoals bizons en hert en weidegevogelte, zijn allemaal fantastische bronnen. Plantaardige bronnen zijn onder andere noten, zaden en kruisbloemige groenten, maar in veel kleinere hoeveelheden dan in dierlijk voedsel.

De standaard eetpatroon biedt dagelijks ongeveer 10 mg van co-enzym Q10. Voor een jong persoon met een sterke en gezonde spijsvertering zou dit genoeg zijn om de behoeften te voorzien. Naarmate we ouder worden, raakt onze spijsvertering wordt vaak aangetast en krijgen we een groot tekort aan deze belangrijke voedingsstof. Daarom is vaak suppletie nodig.
Zoals je ziet is Q10 niet direct van invloed op een gezonde, uiterlijke verschijning. Maar omdat co-enzym Q10 bij zoveel secundaire processen is betrokken is het een essentiële voedingsstof voor een blakende gezondheid, zeker wanneer we ouder worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *