De hormonen oestrogeen en progesteron tijdens de overgang

oestrogeen en progesteron overgangsklachtenWanneer de hormonen oestrogeen en progesteron tijdens de overgang niet in de juiste verhouding voorkomen in ons lichaam, is dat direct merkbaar. In de meeste gevallen is de werking van het hormoon oestrogeen te dominant ten opzichte van die van progesteron. Er is dan sprake van oestrogeendominantie.

Met name tijdens de overgang maken de hormoonlevels binnen het lichaam grote veranderingen door. Het lichaam blijft wel vijf tot tien jaar ‘zoeken’ naar een goede balans tussen de hormonen op basis van de gesteldheid van het lichaam. Aangezien de fluctuerende hormoonspiegels vervelende klachten met zich meebrengen, is het raadzaam deze zo stabiel mogelijk te houden tijdens deze periode.

Overgangsklachten gerelateerd aan oestrogeen en progesteron

Tijdens de overgang dalen de oestrogeenlevels in het lichaam. De verhoogde afgifte van progesteron, die normaliter vlak na de eisprong plaatsvond, verandert mee.

Doordat het hormoon oestrogeen minder dominant aanwezig is ten opzichte van het hormoon testosteron, treedt er vaak vermannelijking op. Je ziet vaak dat vrouwen in de overgang een iets zwaardere stem krijgen en soms meer gezichtsbeharing krijgen. Daarnaast is er meestal sprake van de volgende klachten:

  • Opvliegers
  • Stemmingswisselingen/depressie
  • Vermannelijking (beharing, vetverdeling over het lichaam, zwaardere stem)
  • Nachtzweten/slaapproblemen
  • Gevoelige/pijnlijke borsten
  • Gewrichtsklachten en spierpijn
  • Tragere schildklierwerking (droge huid, droog, breekbaar haar, broze nagels)
  • Botontkalking

Wat zijn de oorzaken van overgangsklachten?

De oorzaken van overgangsklachten zijn de veranderende hormoonspiegels in het lichaam. De hormonen oestrogeen en progesteron dalen, waarbij het hormoon progesteron relatief sterker daalt dan oestrogeen. Het gevolg is dat er sprake is van oestrogeendominantie met de bijbehorende klachten.

Wat te doen bij overgangsklachten?

In veel gevallen wenden vrouwen met overgangsklachten zich tot de huisarts die dan in veel gevallen hormoonpreparaten voorschrijft om de klachten te verminderen. Bij depressieve gevoelens worden vaak antidepressiva voorgeschreven. Natuurlijk zijn er ook natuurlijke manieren om overgangsklachten te verminderen.

Verminderen oestrogeendominantie: eet puur en biologisch, zorg voor een goede insulinegevoeligheid door koolhydraten voor een aanzienlijk deel te vervangen voor eiwitten en vetten (elimineer koolhydraten niet helemaal i.v.m. een goede schildklierwerking).

Verlaag het vetpercentage: probeer twee tot drie keer per week te sporten, waarbij je krachttraining doet voor een optimale hormonale output (testosteron), zodat deze hormonen beter in balans komen.

Slaap voldoende/stressreductie: stress kan de overgangsklachten verhevigen.

Verminder de ontstekingsgevoeligheid: verminder hiervoor de inname van suiker en witmeel, aangezien suiker en enkelvoudige suikers de meest ontstekingsbevorderende factoren zijn. Zorg daarnaast voor een gezonde verhouding tussen omega 3 en omega 6 vetzuren (1:3).

Supplementen bij overgangsklachten

Mochten de bovenstaande maatregelen onvoldoende resultaat opleveren, dan kan men zich wenden tot specifieke supplementen bij overgangsklachten die een positieve invloed hebben op de hormonen in kwestie. Denk dan aan maca poeder, dat uitschieters van oestrogeen naar zowel beneden als naar boven kan verminderen.

Daarnaast hebben supplementen zoals omega 3 vetzuren (visolie), Troszilverkaars, magnesium en vitamine D een positief effect op overgangsklachten.

De verstoorde verhouding tussen oestrogeen en progesteron kan ook op een natuurlijk manier worden verminderd: door natuurlijke bio-identieke progesteroncrème te smeren.

De natuurlijke bio-identieke progesteroncrème van dr. Lee kun je hier bestellen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *