Inuline, prebiotica, probiotica en je darmbacteriën

Inuline is een stofje dat voorkomt in de wortels van planten die in een gematigd-koud klimaat voorkomen. Voorbeelden van deze planten zijn cichorei, paardenbloem, schorseneren en artisjok. inuline artisjokInuline vormt in de plantenwortels een soort van brandstof voor de plant en biedt deze tevens bescherming tegen vorst.

Het is voor ons lichaam een prebioticum dat de groei van gezondheidsbevorderende bifidobacteriën stimuleert en een positief effect heeft op de opname van bepaalde mineralen en beschikt over een vermogen om de bloedsuikerspiegel te stabiliseren.

Prebiotica en probiotica

Voor de mens zijn zowel prebiotica als probiotica van groot belang voor de darmgezondheid, aangezien de prebiotica het ‘voedsel’ is voor probiotica.

Prebiotica

Prebiotica is een verzamelnaam voor onverteerbare koolhydraten en voedingsvezels die de groei en/of de activiteit van de lichaamseigen darmbacteriën ondersteunen. Prebiotica zijn dus geen levende micro-organismen, maar niet-verteerbare stoffen die de activiteit van de lichaamseigen bacteriën in de darmen stimuleren.* De meeste prebiotica zijn samengesteld uit oligosachariden en voedingsvezels. Wanneer de prebiotica in de dikke darm terecht komen en door de darmbacteriën worden omgezet door fermentatie, wordt de darmflora in positieve zin gestimuleerd.*  

Probiotica

Probiotica is een voedingsmiddel met micro-organismen dat de darmgezondheid bevordert. Bij een verstoorde darmfunctie kunnen probiotica een positieve invloed uitoefenen op de samenstelling van de darmbacteriën.* De bekendste probiotica zijn de Lactobacillus stammen en Bifidobacterium stammen.

Wat doet inuline?

Inuline prebioticaInuline is een soort fermenteerbare vezel die onverteerbaar is voor de dunne darm, aangezien deze niet over het nodige enzym beschikt om inuline te verteren. Wanneer je voeding eet die inuline bevat, transporteert het lichaam deze direct naar de dikke darm, waar het enzym inulinase de vertering voor zijn rekening neemt en daarmee voeding vormt voor de darmflora.

Inuline wordt net als vele andere voedingsvezels geclassificeerd als de groep fructanen, die veel voordelen kunnen bieden op het gebied van de gezondheid, door de prebiotische effecten voor de darmen. In dit artikel kom je tot het inzicht hoe inuline de groei van gezondheid bevorderende bifidobacteriën kan stimuleren en dat het de opname van mineralen ondersteunt. Ook heeft inuline een positieve invloed op de bloedsuikerspiegel, waardoor het effectief kan worden ingezet bij type 2 diabetes.1

Stimuleert de groei van bifidobacteria

Onderzoek geeft aan dat inuline een gunstig effect heeft op de darmen en de spijsvertering en met name op de groei van bifidobacteriën in de darmen.2 Bifidobacteriën hebben talrijke gunstige gezondheidseffecten door de functies die ze in de darm vervullen. Zo voorkomen ze de ontwikkeling van pathogenen en schadelijke bacteriën in de darm, ondersteunen ze het immuunsysteem en voorkomen ze obstipatie.3,4

Verbetert de opname van calcium en magnesium

Inuline zorgt voor een betere opname van calcium en magnesium in de darmen.5 In feite wordt magnesium hoofdzakelijk geabsorbeerd in de dikke darm. Fermenteerbare koolhydraten zoals inuline, worden in de dikke darm gebruikt door de daar aanwezige darmbacteriën. De bevindingen gelden zowel bij dieren als bij mensen.

Inuline houdt bloedsuikerspiegel stabiel

Het menselijk lichaam breekt inuline (meervoudige koolhydraten) niet af in enkelvoudige koolhydraten. Dit betekent dat het de bloedsuikerspiegel niet verhoogt. Hierdoor zou inuline wel eens nuttig kunnen zijn bij de preventie en behandeling van type 2 diabetes.6

Type 2 diabetes, ook bekend als niet-insuline-afhankelijke diabetes mellitus, is een chronische metabolische aandoening die steeds meer mensen, overal ter wereld beïnvloedt. Bij mensen met diabetes type 2 is het lichaam niet in staat meer om voldoende insuline aan te maken om de bloedsuikerspiegel stabiel te houden, ofwel de cellen negeren de insuline die wordt geproduceerd.

 

*Deze informatie is gebaseerd op persoonlijke bevindingen en is niet wetenschappelijk onderbouwd.

 

Bronnen:

  1. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3638225/
  2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7698613
  3. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19079887
  4. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21091293
  5. http://europepmc.org/abstract/med/9192195
  6. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3638225/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *