De invloed van kruisbloemige groenten en kool op de schildklierfunctie

kruisbloemige groenten kool schilklierKool en kruisbloemige groenten …zeker met de –r in de maand, zijn de koolsoorten weer populair op tafel. Boerenkool, witte kool, bloemkool, alleen de geur al doet me verlangen naar de gezellige avonden van vroeger, waarbij de dampende keuken van mijn oma de heerlijkste wintermaaltijden bracht.

Toch is enige voorzichtigheid op zijn plaats als je kool wilt eten. Zeker wanneer je schildklierklachten hebt, kunnen de zogenaamde kruisbloemige groenten een flinke belasting vormen voor je schildklierfunctie.

Je kunt niet stellen “kruisbloemige groenten en kool zijn slecht voor de schildklier”. Dat is te kort door de bocht, want hierop zijn vele factoren van invloed. Wat is de huidige toestand van je schildklier? Hoe functioneert je spijsvertering en hoe is het gesteld met je energie? Ben je veel moe? In wat voor omstandigheden hebben de groenten gegroeid? Hoe lang hebben de groenten gekookt? Het zijn een heleboel vragen die je jezelf moet stellen voordat je de invloed op de schildklier kunt bepalen.

Kruisbloemige groenten behoren tot de Brassicaceae familie en de planten die voor voeding worden geteeld zijn onder andere rucola, bloemkool, broccoli, boerenkool, radijs, spruitjes, waterkers, chinese kool, koolrabi en paksoi.

Hoge voedingswaarde kruisbloemigen

Kruisbloemige groenten zijn hoogwaardig in krachtige antioxidanten zoals sulforafaan, vitamine C, vezels, carotenoïden, vitamine E, vitamine K en folaat (soort vitamine B11). Er is dus zeker wel een goede reden om je lichaam voeden met deze beregezonde groenten. Al lang is bekend dat deze groenten een belangrijke bijdrage leveren aan een goede leverfunctie en een goed functionerend immuunsysteem.

Glucosinolaten en de schildklier

Maarrr, de positieve effecten van kruisbloemige groenten op onze gezondheid hebben helaas ook een keerzijde. Ze bevatten namelijk glucosinolaten, een natuurlijke gifstof die planten beschermt tegen planteneters.

Deze glucosinolaten kunnen ertoe leiden dat de symptomen van een vertraagde schildklier kunnen verhevigen. Ze verlagen namelijk de opneembaarheid van jodium, een essentiële bouwsteen van  schildklierhormoon.1 Hierdoor kan de schildklier zwellen, ook wel  struma genoemd.

Hoe voorkom je teveel glucosinolaten?

Natuurlijk moet de verhouding ‘voedingswaarde vs. glucosinolaten’ juist zijn, aangezien het anders geen meerwaarde heeft om kool en kruisbloemigen te eten.

Hoewel sommige clinici stellen dat je meer dan een kilo van deze groenten zou moeten eten om schade aan de schildklierfunctie te ondervinden, is het verstandiger, zeker als je al weet dat je schildklier niet optimaal functioneert, om niet te scheutig te zijn met kruisbloemige groenten en kool.

Kook je kool en kruisbloemige groenten

Door de groenten goed door te koken, kun je de hoeveelheid glucosinolaten tot een derde terugbrengen van de oorspronkelijke hoeveelheid. 30 Minuten koken van de groenten levert een reductie van 90% op.

En mijn groene smoothies?

Sorry, voor de groene smoothie-liefhebbers….Als je kool toevoegt aan je gezonde ochtendsmoothie, dan doe je misschien meer kwaad dan goed. Incidenteel wat kool toevoegen kan geen kwaad, maar niet elke dag. Zeker met hypothyreoïdie kun je beter wat spinazie toevoegen dan kool.

Laat je schildklierfunctie testen

Ben je niet zeker over hoe je schildklierfunctie is? Laat je schildklierwaardes dan testen en laat de huisarts ook op jodium testen om te kijken of je voldoende jodium uit je dieet binnenkrijgt.

Samengevat

Nogmaals, er is absoluut geen reden tot paniek en een compleet eliminatiedieet is zeker geen noodzaak. Wanneer je schildklierklachten hebt, kun je echter beter de inname van kruisbloemige groenten en koolsoorten verminderen om je schildklier zijn werk te kunnen laten doen. Kook je groenten door en door, zodat je wel kunt profiteren van de gezondheidsvoordelen.

Volg ons op Facebook of schrijf je rechtsboven in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven omtrent natuurlijke huidverzorging.

een stralende huid en gezondheid2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *