Je huid weerspiegelt de gezondheid van je dikke darm

Wist je dat de gezondheid van je dikke darm wordt weerspiegeld in de gezondheid van je huid? De dikke darm en de huid zijn organen die interacteren met de omgeving. Beiden absorberen chemicaliën en water, en stoten deze weer af. De dikke darm is het grootste interne orgaan van het lichaam en de functie ervan is om voedsel, voedingsstoffen en water te absorberen.

De huid dient niet alleen om al je organen, weefsels, haarvaten en spieren op hun plaats te houden, maar heeft ook een beschermende functie en zorgt onder andere voor de productie van vitamine D. Bovendien haalt de huid adem als een orgel – hij ademt in en uit.

huid dikke darm gezondheidEen van de functies van de huid is om afvalstoffen af te scheiden. Zweten bijvoorbeeld, dient niet alleen om het oppervlak af te koelen, maar het opent ook je poriën en scheidt giftige stoffen uit. Dit is een van de oorzaken waarom mensen die deodorants en anti-transpirant gebruiken, sneller kanker ontwikkelen. Door de natuurlijke afscheiding van toxines te blokkeren, is de huid niet in staat de chemische stoffen af te scheiden via de huid. Zweten is goed!

Bij mensen met huidproblemen is er vrijwel altijd een duidelijke aanwijzing dat er iets aan de hand is in de darmen. Mensen die bijvoorbeeld lijden aan ernstige acne, gebruiken vaak veel melk en zuivelproducten.

Het verband tussen huidaandoeningen en darmproblemen

Verwerkte zuivelproducten zijn wat ik noem ‘stagnerend voedsel’ (rauwe melk is een ander verhaal, maar ook nog niet optimaal i.v.m. exorfinen). Koezuivel is niet makkelijk te verteren in het menselijk lichaam. Het bevat geen enkele vezel en het eiwit betacaseïne uit melk is voor mensen zeer moeilijk te verteren. Wanneer melk in het spijsverteringskanaal terechtkomt, raakt de darmwand geïrriteerd en er ontstaan kleine ontstekingen. Hetzelfde gebeurt met de huid aan de buitenkant van het lichaam: de huid ziet rood en vaak ontstaan puistjes of acne.

Conventionele artsen kijken alleen maar naar wat zich lokaal voordoet en gaan er vanuit dat bacteriën op de huid acne veroorzaken. Natuurlijk hebben we bacteriën op en in de huid, maar de aanwezigheid van die bacteriën is niet de primaire oorzaak van acne. Als je last hebt van acne, probeer dan eens 30 dagen zuivel- en glutenvrij te leven en kijk eens wat het voor je oplevert. Veel mensen zeggen dat ze niet allergisch zijn voor melk, maar weten niet wat ze meemaken als ze het eens proberen.

De voordelen van gezonde darmen

Wanneer een dikke darm gezond is – wanneer deze niet vol zit met verrot, onverteerd voedsel – heeft deze een voedende en genezende werking voor de rest van het lichaam. De fytonutriënten, zoals chlorofyl van verse groenten en fruit genezing, zullen daar worden opgenomen om het lichaam te voorzien van vitamines, mineralen en sporenelementen. Een persoon met een gezonde dikke darm zal een gezonde teint hebben en zal er jong, gezond en stralend uitzien. Dit helpt te  verklaren waarom mensen die veel groenten eten en vers sap drinken zo’n gezond uitziende huid hebben. Dit is niet alleen verklaarbaar omdat ze hun lichaam voeden met de voedingsstoffen uit groenten en fruit, maar ook omdat de vezels uit het sap de dikke darm reinigen. Het hele spijsverteringsstelsel is gezonder en de huid weerspiegelt een betere gezondheid.

Probiotica zijn goed voor zowel de dikke darm als de huid voor veel van dezelfde redenen. De dikke darm wordt gezond gehouden door het handhaven van een omgeving van nuttige bacteriën. Deze gezonde bacteriën in de dikke darm hebben de functie de voeding te verteren zoals dat hoort. Door verkeerde voeding, maar ook door invloeden van buitenaf, zoals vaccinaties of een vervuilde (werk)omgeving, kan de darmflora in de dikke darm verstoord raken, waardoor de vertering moeizamer verloopt, met de nodige invloed op het uiterlijk van de huid.

dikke darm huidgezondheid

Het belang van water voor de spijsvertering en de huid

Er zijn nog meer raakvlakken tussen de gezondheid van de dikke darm en de huid. Ze reageren beide positief op een goede vochtbalans. Voldoende water drinken is dus erg belangrijk voor een goede vertering en een stralende huid.  Water kun je als het ware zien als de olie in het verteringsproces. Iemand die chronisch te weinig water drinkt heeft vaak last van harde ontlasting en bovendien verloopt het verteringsproces ook trager, omdat de peristaltische beweging van de dikke darm langzamer verloopt. Bovendien verblijft de ontlasting aanzienlijk langer in het lichaam dan wanneer je voldoende drinkt, met het gevolg dat toxines en andere afvalstoffen ook langer in het lichaam blijven. Zo kunnen zij het lichaam op de lange termijn vergiftigen.

Enorm veel mensen zijn chronisch uitgedroogd, zonder daarvan het besef te hebben. Het is dus geen verrassing dat al deze miljoenen mensen lijden aan ziekten van de dikke darm, zoals bijvoorbeeld de ziekte van Crohn of het prikkelbare darm syndroom (PDS).

Ook water is belangrijk voor een gezonde huid. Water ‘smeert’ de huid en houdt deze zacht en soepel. Zonder water worden alle weefsels in het lichaam kreupel op cellulair niveau. Ze beginnen te verschrompelen en verliezen hun vermogen om goed te functioneren. Ze zijn niet in staat om te overleven, dus niet in staat om voedingsstoffen op te nemen en zich van metabolische afvalproducten te ontdoen.

Hou je weefsel flexibel voor een betere gezondheid

Als je erop let, zal je opmerken dat mensen die veel water drinken en niet veel frisdrank, koffie en suikerhoudende dranken consumeren, vaker een gezondere huid hebben. Dit komt omdat ze een gezondere dikke darm hebben en dus beter voedingsstoffen kunnen opnemen. Een andere opmerkelijke overeenkomst tussen de twee organen is dat ze beide profiteren van voeding die de flexibiliteit van weefsel bevordert. Mineralen zoals silica (uit bijvoorbeeld komkommers) en bepaalde voedingsstoffen zoals collageen kunnen hierbij helpen. Natuurlijk is ook een goede eiwitopname cruciaal.

Gezond weefsel van de dikke darm is flexibel en hetzelfde geldt voor de huid. Een gezonde huid kenmerkt zich door elasticiteit en vertoont geen tekenen van slijtage, scheuren of uitrekken. Wanneer een persoon lijdt aan voedingstekorten, vooral bepaalde mineralen en aminozuren, verliezen zowel de dikke darm als de huid flexibiliteit van de proteïnevezels in de cellen. Dit kan de huid en de dikke darm, maar ook andere organen beïnvloeden.

Als je iemand ziet die snel lijkt te verouderen, zoals een persoon die veel rookt, dan zie je dat bij deze mensen het vezelige bindweefsel in de huid verstijft en verhardt. Tegelijkertijd verliezen zij de fysiologische efficiëntie in de nieren en de lever, waardoor het vermogen om toxische stoffen uit het bloed te verwijderen, sterk afneemt. Zij boeten in aan de stofwisselingsefficiëntie van de dikke darm, dunne darm, de hersenen, het hart en alle organen van het lichaam. De gezondheid van de huid reflecteert alles. Kijk je naar je huid, dan is het voor een geoefend iemand vrij eenvoudig de gezondheid van de dikke darm, en van de gehele gezondheid vast te stellen.

Als je een gezonde spijsvertering wilt en een gezond uitziende huid, kies dan voor een gezonde levensstijl. Onthoud hierbij dat alles wat de huid irriteert, de dikke darm ook irriteert. Als je van bepaalde voedingsmiddelen acne, huiduitslag of eczeem krijgt, is de kans groot dat deze voeding hetzelfde doet in de dikke darm en misschien zelfs in het hele spijsverteringskanaal.

Vergeet niet, het menselijk lichaam is een gecompliceerd geheel, waarbij alle organen en weefsels onlosmakelijk met elkaar in verbinding staan. Eén orgaan kan de gezondheidstoestand van een ander ontregelen, of zelfs het verschil maken van ‘gezond’ of  ‘ongezond’. De huid, nagels of ogen herbergen, als je weet waarop je moet letten, al een schat aan informatie. Het enige wat je hoeft te doen is leren om symptomen te interpreteren en verbanden te leggen tussen organen.

De dikke darm en de huid hebben ook een sterk onderling verband. Door de dikke darm te voorzien van de juiste probiotica, door middel van voeding en eventueel suppletie, kan de kwaliteit van de huid aanzienlijk verbeteren.

een stralende huid en gezondheid2

16 reacties

  1. Hallo,
    Ik wist dat zuivel niet het gezonde voedingsmiddel is wat veel mensen wel denken,maar door u verslag te lezen ben ik toch meer te weten gekomen.
    Dat het zo erg was had ik niet verwacht,ik ga zeker geen cappuccino niet meer drinken en mijn man heeft veel last van psoriasis.
    Mvg karen

    • Beste Karen, het is altijd goed dit van persoon tot persoon te bekijken. Ik merk bij veel mensen verbetering in huid en gezondheid bij het mijden van zuivel. Het is ook niet altijd even goed merkbaar, ieder zijn eigen keus maar het proberen zeker waard eens te mijden. Groene groet, Tamara

  2. Ik heb zelf last van allemaal kleine bultjes op mijn gezicht, dit is al sterk afgenomen toen ik ben gestopt met het eten van koemelkproducten. Is naturele soja yoghurt zonder suiker ook een gevoelig product voor de darmen en dus huid?
    Met vriendelijke groet,
    Henriët

    • Henriet, mooi dat de bultjes al minder werden na stoppen met koemelk. Soja is beter verteerbaar door de darmen, geeft absoluut de voorkeur boven (koe)zuivel. Maar zoals met alles, met mate ivm fyto-oestrogenen.

  3. Goed artikel! Niet heel veel mensen weten dit dus heel goed om hierover te schrijven. Ik heb zelf jarenlang eczeem gehad en gelukkig na 22 jaar kon iemand mij dit ook vertellen. Daardoor ben ik zo geïnteresseerd geraakt in een gezonde lifestyle, blog er nu ook over. Reguliere dokters vertelden het mij namelijk niet, natuurlijk is iedere casus anders maar het had mij van veel ellende bespaart gebleven als ik het eerder wist!

  4. Vroeger veel melk en melkprodukten gedronken/gegeten. Ik zat onder de acné. Huidartsen hadden niets anders dan antibiotica en bestraling. Sinds ik zuivel heb weggelaten, is mijn huid nog nooit zo glad en stralend geweest.

    • Wat fijn om te horen Ina, en hoop dat het zo voor mensen wat kan betekenen zoals dat voor jou en mij geld.

      • Hallo, hoe zit het met geitenmelk (wat net als moedermelk goed te verteren is) en geiten yoghurt?
        Is dat gezonder (zonder toevoegingen) en beter verteerbaar dan koeien melk?
        Warme energieke groet,
        Martina.

        • Dag Martina, de verteringsproblemen met koemelk komen vaak voort uit ofwel een lactose-intolerantie, ofwel een intolerantie voor het eiwit betacaseine. Geiten- en schapenzuivel is beter te verteren voor de meeste mensen. Geitenmelk biedt voor veel mensen, ook bij flesvoeding van geitenmelkpoeder, een oplossing in de vorm van een verminderde slijmvorming. Ik zie ontzettend vaak dat kleintjes aan het snotteren zijn door koezuivel. Als ik de ouders dan adviseer over te stappen op geitenmelk is het leed meestal voorbij.

  5. Ondanks een (denk ik) gezonde voedingswijze, veel groenten, fruit, yoghurt. chlorella, spirulina, psylliumvezels, vlozaad, multivitaminen, 2 liter (britta gefilterd) water heb ik last van een trage tot zeer trage stoelgang. Ook het vermijden van brood, pasta’s bracht geen soelaas, leek integendeel het probleem te verergeren. Hebeen poosje macragol (electrolyten) via huisarts gebruikt. Dat hielp goed, maar zie ik als symptoombestrijding. Alle tips zijn welkom. Problemen zijn ontstaan na de overgang. Daarvoor was ik altijd wel gevoelig op vakantie, in stresssituaties.

    • Beste Mirry, voor een uitgebreid advies of analyse kan je even contact opnemen met mij, Tamara via info@balansnu.nl en kijk voor meer informatie op wwww.balansnu.nl Wellicht kan ik je verder helpen en mogelijk doorverwijzen

  6. Christine Vandenberghe

    Bedankt voor het interessante artikel. Ik weet al langer dat koemelk niet zo gezond is en ben op zoek naar een alternatief. Helaas verdraag ik niks van sojamelk, ook geen kokos- en amandelmelk, ik krijg er zelfs verschrikkelijk veel maagpijn van (zware baksteen op de maag – gevoel). Rijstmelk heb ik nog niet durven proberen omdat ik vrees alweer maagpijn te krijgen. Hebt u er een idee van hoe dit komt, hebben meer mensen dit en wat raadt u aan als alternatief ? Alvast bedankt !

    • Dank je wel voor je compliment Christine! Koezuivel wordt vaak slecht verdragen vanwege de betacaseine die erin zit, dan wel door de lactose. De meeste mensen verdragen geiten- en schapenzuivel beter. Aangezien je zuivelvervangers zoals soja- rijst en notenmelk ook niet goed verdraagt, heb ik het vermoeden dat het ligt aan de eiwitten erin. Ik weet natuurlijk niet de achtergrond van je gezondheid, maar dit kan bijvoorbeeld liggen aan een tekort aan maagzuur. Misschien dat ons blog Lage maagzuurproductie, het verband met rosacea je wat herkenningspunten geeft?

  7. heb je dit artikel toevallig in het engels?

    • Ik zou aanraden rechtsonder op de website op ‘translate’ te klikken, deze kan dan in het engels vertaald worden. En anders is google translate een optie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *