Koolhydraatarm en de invloed op de darmflora

koolhydraatarm darmfloraEen van de minder bekende nadelen van een koolhydraatarm voedingspatroon op de langere termijn, is de verandering die het kan veroorzaken in de darmflora. Aangezien de darmflora van grote invloed is op onze psychische gesteldheid (depressie, stemmingswisselingen etc.) en onze huid, kan een koolhydraatarm voedingspatroon wel eens meer gevolgen hebben dan alleen afvallen, het primaire doel van veel mensen. Zie daarvoor het blog over de darm-hersen-huid-as.

Is een koolhydraatarm voedingspatroon echt zo slecht?

Nee, tijdelijk wat minder koolhydraten eten kan echt niet zo veel kwaad. Sterker nog, we hebben decennia lang veel teveel koolhydraten gegeten, waardoor we insulineresistent zijn geworden, ofwel, ons lichaam verwerkt de koolhydraten niet meer zo best, waardoor veel mensen suikerziekte hebben ontwikkeld.

Bovendien eten we voornamelijk enkelvoudige koolhydraten, zoals meel en suiker. Vaak zijn de vezels in het productieproces verwijderd, waardoor onze bloedsuikerspiegel alle kanten op vliegt. Kortom, de overmatige inname van koolhydraten heeft ons geen windeieren gelegd.

Dussss, de inname van koolhydraten verminderen is prima, maar koolhydraatARM is niet goed, want koolhydraten hebben we simpelweg nodig. Zo zijn koolhydraten nodig voor een gezonde schildklierfunctie, maar ook voor een goed functionerende darmflora.

Door de ‘cut the carbs’ hype zijn veel mensen gaan geloven dat ‘koolhydraten’ slecht zijn. Ze zijn niet allemaal slecht, alleen bepaalde soorten zijn slecht voor de gezondheid.

Koolhydraatarm en de darmflora

Wat is de invloed van koolhydraten op de darmflora? Een zeer lage inname van koolhydraten kan leiden tot een darmdysbiose, ofwel een verstoring van de darmflora. Hoewel er wetenschappelijk nog niet veel onderzoek naar is gedaan, is het logisch om te beredeneren dat het vermijden van koolhydraten leidt tot een te lage inname van prebiotica. Deze prebiotica is het voedsel voor de probiotica, de darmbacteriën.

Wanneer je dus te weinig prebiotica binnen krijgt via de voeding, zet je je darmflora dus ook op dieet en verandert de samenstelling van de verschillende bacteriestammen. Hierdoor kan bacteriële overgroei ontstaan, met alle vervelende gevolgen van dien.

Prebiotica zijn essentieel voor het in stand houden van een gezonde darmflora. Zonder deze oplosbare vezels en dit resistente meel is de darmflora niet in staat om butyraat (fermentatieproduct) en andere korteketenvetzuren te produceren, stoffen die de spijsvertering ondersteunen. Butyraat speelt een belangrijke rol bij het functioneren van een gezond immuunsysteem. Een vermindering van de inname van carbs vermindert de productie van butyraat en dus verzwakt de afweer.

Je bent zo gezond als je darmflora: een ongezonde darmflora draagt bij aan het ontstaan van obesitas, diabetes, spijsverteringsklachten, auto-immuunziektes en huidaandoeningen.

Mensen die hun koolhydraatinname zoveel mogelijk beperken, helpen zichzelf in de nesten, zeker op de langere termijn. Stel je voor: je vermijd bijvoorbeeld een paar maanden alles zoveel mogelijk waar vitamine C in zit. Ja, dat ga je na verloop van tijd pas merken wanneer je kleine klachtjes gaat krijgen. Na langere periode nemen de klachten toe en ontstaat ziekte.

Hoeveel koolhydraten heb ik nodig?

In grammen is het lastig om aan te geven hoeveel koolhydraten je dagelijks nodig hebt. Een bodybuilder van 120 kilo heeft natuurlijk meer carbs nodig dan een ballerina van 50 kilo. Druk de hoeveelheid koolhydraten liever uit in een percentage.

Als leidraad voor een gezonde schildklierfunctie en darmflora kun je een percentage van 30% koolhydraten aanhouden. Zorg daarbij dat de bronnen van deze koolhydraten vezelrijk zijn, en, om een te sterke stijging van de bloedsuikerspiegel te voorkomen, dat je deze combineert met vetten en eiwitten.

Conclusie

Een koolhydraatarm voedingspatroon zorgt er inderdaad voor dat je afvalt, maar de effecten op je gezondheid gaan op een gegeven moment hun tol eisen, met mogelijk een vertraagde schildklier of verstoorde darmflora tot gevolg.

Spreek liever van een ‘lagere koolhydraatinname dan voorheen’ dan van ‘koolhydraatarm’. Als je voorheen zo’n 50% van je calorie-inname uit koolhydraten haalde, dan is 30% echt niet koolhydraatarm maar een gezonde middenweg. Je voornaamste koolhydraatbronnen zouden moeten zijn: volle granen, verse groenten en vol fruit (dus geen sapjes, gezoete drankjes en fruitstukjes op siroop).

Volg ons op Facebook of schrijf je rechtsboven in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven omtrent natuurlijke huidverzorging.

een stralende huid en gezondheid2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *