Versterk je immuunsysteem met deze 7 kruiden en specerijen

ginseng immuunsysteem

Van de vele lichaamsfuncties die het menselijk lichaam rijk is, is het immuunsysteem toch wel de meest fascinerende. Met een complexe efficiëntie beschermt het immuunsysteem het lichaam tegen ziektes en ontstekingen. Kruiden en specerijen kunnen een belangrijke bijdrage leveren voor de gezondheid.

Help het immuunsysteem een handje met kruiden en specerijen

De juiste voeding kan het immuunsysteem aanzienlijk versterken. Als je bewust bezig bent met een gezonde leefstijl kunnen kruiden en specerijen je lichaam veel minder vatbaar maken voor ziekte.

Voorbeelden van kruiden en specerijen die de gezondheid ondersteunen zijn:

Echinacea: Echinacea is een populair kruid dat bekend staat om de versterking van het immuunsysteem. Het kan worden gebruikt als kruidenthee en staat er tevens om bekend dat het preventief werkt tegen ademhalingsinfecties en verkoudheid.

Ginseng: Er zijn verschillende soorten ginseng. De meest bestudeerde variant is Panax Ginseng, ook wel Koreaanse ginseng genoemd. Van het voornaamste bestanddeel, ginsenoside, is bewezen dat het ontstekingen tegengaat en een sterk anti-kankermiddel is. Klinische studies demonstreerden dat ginseng het immuunsysteem versterkt, maar ook psychologische functies en diabetes.

Knoflook: Dit kruid heeft een lange geschiedenis in de kruidengeneeskunde en is van grote waarde als het aankomt op het immuunsysteem. Daarnaast heeft knoflook positieve effecten op het cardiovasculaire en antimicrobiële functies binnen het lichaam.

Gember: Dit kruid staat bekend om het vermogen ontstekingen de kop in te drukken, cardiovasculaire functies te verbeteren, bloedproppen te verminderen en het cholesterol te verlagen. Bovendien is er in een studie waargenomen dat gember het gedrag van genen met betrekking tot ontstekingen beperkt.

Kurkuma: Curcuma is een specerij met een zeer sterke antioxidatieve eigenschappen. Daarnaast werkt het sterk antibacterieel,  gaat ontstekingen tegen en brengt het de maag tot rust. Studies toonden aan dat kurkuma de lever beschermt tegen de slechte effecten van alcohol en toxines. Kurkuma stimuleert bovendien de darmwerking en is daardoor een goede stimulant voor de spijsvertering.

Gingko Biloba: Gingko Biloba beschermt met sterke antioxidanten het lichaam tegen schade die wordt veroorzaakt door vrije radicalen. Ook beschermt Gingko het lichaam tegen straling. Ginkgo Biloba vind je vaak in capsulevorm, maar je kunt ook de verse blaadjes van een boom of struik eten.

Ganoderma (Reishi): Ranoderma is een bittere paddenstoel. Binnen de Chinese geneeskunde kent Ganoderma een lange geschiedenis en staat erom bekend de gezondheid en levensduur te ondersteunen. Studies naar deze paddenstoel onthullen dat het het immuunsysteem versterkt en kanker tegengaat. Bovendien bevat Ganoderma sterke antioxidanten en biedt het verlichting bij urineweginfecties.

Kruiden en specerijen kunnen de gezondheid aanzienlijke ondersteuning bieden. Door lekker met kruiden te experimenteren kun je ze geleidelijk toevoegen aan je huidige eetpatroon. Ontdek wat je lekker vindt en informeer jezelf over de gezondheidsvoordelen die de kruiden en specerijen met zich meebrengen. Met kruiden voeg je niet alleen een extra dimensie toe aan je maaltijd, je trakteert je lichaam bovendien op diverse voordelen voor je immuunsysteem.

Gerelateerde berichten

0 Reacties

Geef een reactie

Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met een *