Lage testosteron bij vrouwen – De natuurlijke oplossingen

Lage testosteron bij vrouwen oplossingenBijna de helft van de volwassen vrouwen tot 60 jaar heeft klachten met betrekking tot de seksuele functie. Dit kunnen klachten zijn met betrekking tot een verminderd libido, maar ook problemen met afvallen, menstruatieklachten, depressieve gevoelens of vermoeidheid.

Een lage testosteron bij vrouwen is veelal de oorzaak van deze klachten. En nee, een iets hogere testosteron bij vrouwen zorgt niet direct voor een ‘bulky’ uiterlijk, een dikke snor en een lage bromstem, dus ga gerust aan de slag met dit stappenplan.

Symptomen van een lage testosteron bij vrouwen

Een lage testosteron bij vrouwen is meestal het gevolg van een verkeerde verhouding tussen testosteron ten opzichte van oestrogeen. Het is dus niet alleen een kwestie van een lage testosteronspiegel, maar ook van een te prominente aanwezigheid van oestrogeen, ook wel oestrogeendominantie genoemd.

De symptomen van een testosteron tekort bij vrouwen uiten zich als volgt:

  • Vertraagde vetverbranding
  • Vetophoping rond de middel, dus heupen, buik en billen
  • Menstruatiestoornissen
  • Vermoeidheid
  • PMS-klachten
  • Migraine

Er zijn verschillende mogelijke oorzaken voor testosterontekort, waaronder het gebruik van de anticonceptiepil of antidepressiva, fyto-oestrogenen (plantaardige oestrogenen), een vegetarisch dieet, een mineralentekort, stress of soms kunnen psychologische factoren zelfs van invloed zijn.

Terwijl de vervelende symptomen voor veel vrouwen al jarenlang spelen, weet de huisarts vaak niet de vinger op de zere plek te leggen. Hij of zij is tenslotte geen hormoonspecialist. Gelukkig zijn er natuurlijke oplossingen om je testosteron een handje te helpen en deze hormonale disbalans op te lossen.

Heb jij een testosterontekort?

Je ziet ze op de sportschool….van die vrouwen die nét wat makkelijker vet verbranden, die met hun squats en lunges nét wat eenvoudiger mooie ronde billen krijgen. Ze doen geen urenlange cardiosessies, maar zijn toch topfit. Ook eten ze niet vegetarisch en veel groenten en fruit. Ze hebben een lekker seksleven en lijken altijd vrolijk en gelukkig. Ook waarom deze vrouwen vaak benijd worden, is het feit dat ze minder snel ouder lijken te worden, de kraaienpootjes blijven achterwege en ze hebben minder last van fijne rimpeltjes. Wat maakt dat die vrouwen een betere hormonale balans hebben?

Het zijn vrouwelijke sporters van dit profiel die vrijwel nooit last hebben van en een lage testosteron en daarmee profiteren ten opzichte van de vrouwen met oestrogeendominantie. Naast dat een aanzienlijk deel van de vrouwen bestempeld wordt als ‘obese’ en een vetpercentage heeft van 32+, is het ook belangrijk om te weten dat vrouwen maar een fractie van de hoeveelheid testosteron produceren ten opzichte van de hoeveelheid die mannen produceren, namelijk zo’n 10%. Je kan je dus voorstellen dat als de productie van testosteron verstoord raakt, dat dit percentage nog lager wordt. Daar komt nog bij dat vrouwen door hun ‘chemisch profiel’ aanzienlijk gevoeliger zijn voor hormonale schommelingen dan mannen.

Hoe werkt de testosteronproductie bij vrouwen?

Ongeveer een kwart van de testosteronproductie van een vrouw vindt plaats in de eierstokken. Een ander deel van ongeveer 25% wordt in de bijnieren geproduceerd. De andere helft wordt geproduceerd in de perifere weefsels van verschillende chemische precursoren die in de eierstokken en bijnieren worden geproduceerd.

De voornaamste precursor (voorloper) is androstenedione. Het voornaamste deel hiervan wordt omgezet in estronen, aangezien we hier natuurlijk met vrouwen te maken hebben en niet met mannen. Slechts een klein deel ervan wordt omgezet in testosteron.

Hoe herstel je jezelf op een natuurlijke manier van een testosterontekort?

Gelukkig is het niet erg ingewikkeld om jezelf te herstellen van een tekort aan testosteron. Het vergt echter wel enige discipline en kennis omtrent voeding en leefstijl.

Stop met de anticonceptiepil

De komst van de anticonceptiepil luidde een nieuw tijdperk in. Men kon voortaan de liefde bedrijven zonder direct zwanger te raken. Daarnaast bleek de pil over positieve bijwerkingen te beschikken, PMS klachten verlichten en ook werd acne onderdrukt door de hormoontherapie, want dat is het slikken van de pil in feite.

De negatieve bijwerkingen zijn voor het gemak maar terzijde geschoven, zeker de langetermijngevolgen, waarnaar men alleen maar kon gissen.

Een van de bijwerkingen van oestrogeentherapie is dat de anticonceptiepil de ovariumproductie van testosteron vermindert en ook zorgt voor een vermenigvuldiging van het steroïdehormoonbindend globuline (SHBG). SHBG bindt zich aan het resterende testosteron, waardoor dit niet beschikbaar is voor gebruik. Het resultaat zijn de typische symptomen van een lage testosteron bij vrouwen.

Wat nog zorgwekkender is, is dat gebruik van de pil op langdurige termijn schrikbarende gevolgen kan hebben voor de gezondheid, aangezien de natuurlijke hormoonproductie (en balans) zodanig wordt verstoord, dat deze ná het stoppen met de anticonceptiepil zeer lange hersteltijd met zich meebrengt.

Een ander effect is dat door de onderdrukking van de testosteron de gemoedstoestand minder stabiel is, waardoor veel vrouwen neerslachtig of zelfs depressief raken door het gebruik van de pil. Het gevolg: men wendt zich tot de huisarts en gaat aan de antidepressiva en/of aan de slaapmedicatie.

Vermijd fyto-oestrogenen en vegetarische/veganistische leefstijl

Voeding is natuurlijk een van de belangrijkste factoren voor een goed functionerend lichaam, inclusief hormoonproductie. Het is de brandstof voor je lichaam en een klein verschil in de verhouding tussen voedingsstoffen kan al een heel ander resultaat opleveren.

Stoffen die hierbij van invloed is op een lage testosteron bij vrouwen zijn fyto-oestrogenen. Deze plantenstoffen bootsen de vrouwelijke hormonen in het lichaam na, waardoor de lichaamseigen productie verstoord raakt en de balans tussen oestrogeen en testosteron natuurlijk ook. Voorbeelden van fyto-oestrogenen zijn enterolacton en equol, die zich binden aan hormoonreceptoren, waardoor testosteron en oestrogeen worden geblokkeerd van binding aan de celreceptoren.

Sojaproducten zijn een belangrijk voorbeeld van voeding die fyto-oestrogenen bevat en om die reden wordt het afgeraden om sojaproducten te eten als je een lage testosteron hebt.

Een andere factor is een vegetarische of veganistische leefstijl. Vlees en eieren zijn de beste bronnen van cholesterol en laat cholesterol nu net de voornaamste bouwsteen zijn van het hormoon testosteron. Ofwel: cholesterol hebben we keihard nodig voor onze testosteronproductie en een gezonde hormoonhuishouding. Je kan je dus voorstellen wat voor een vernietigende werking de jarenlange overheidscampagne op onze gezondheid heeft gehad.

Training

Training is een belangrijke manier om de hormoonhuishouding op orde te krijgen. Met name de manier van trainen is van doorslaggevend belang voor de optimale hormonale output. Het is de bedoeling natuurlijk dat je de mannelijke hormonen stimuleert en dát doe je met intensieve krachttraining, niet met een ‘modderend’ tempo op de loopband, maar ook niet met zeer intensieve duurtraining, die alleen maar stress oplevert voor het lichaam. Denk aan de bijnieren waar een aanzienlijk deel van de testosteron wordt geproduceerd.

Krachttraining stimuleert het lichaam tot de aanmaak van mannelijke hormonen, zoals groeihormoon, DHEA (prehormoon van testosteron) en testosteron. Het credo is dus korte intensieve krachttraining voor de optimale hormonale output.

Supplementen bij lage testosteron bij vrouwen

Er zijn diverse supplementen die je kunt innemen ter ondersteuning van een gezonde hormoonhuishouding.

Het mineraal zink: Zink is een essentiële factor voor gezonde testosteronlevels. Bovendien zorgt een hogere waarde aan zink voor een verbeterde omzetting van androstenedione naar T en vermindert het de werking van het enzym aromatase, dat zorgt voor de omzetting van testosteron in oestrogeen.

Vitamine D: Vitamine D vermindert net als zink de werking van aromatase. Bovendien verbetert vitamine D de werking van de klieren die testosteron produceren.

Magnesium: Het mineraal magnesium verbetert de werking van vitamine D en zorgt voor ontspanning van het zenuwstelsel. Hiermee verbetert magnesium ook de kwaliteit van de slaap, en dat is de periode van herstel en waarop het lichaam groeihormoon aanmaakt.

Testosteronboosters: Er zijn tegenwoordig veel supplementen op de markt die de productie van testosteron stimuleren. De meest bekende zijn Tribulus Terrestris en Forskolin. Vrouwen kunnen deze ook gebruiken, maar de bijwerkingen zijn vaak weer minder: toenemende gezichtsbeharing en een zwaardere stem. Mijn advies: herstel liever de oorzaken, dan dat je met deze supplementen gaat experimenteren.

Lifestyle veranderingen voor lage testosteron bij vrouwen

Vermijd stress: Met name chronische stress heeft een desastreus effect op de hormoonproductie. Aangezien een kwart van de testosteronproductie bij de vrouw plaatsvindt in de bijnieren, kun je nagaan dat stress van directe invloed hierop is, aangezien de bijnieren tevens zorgen voor de aanmaak van het stresshormoon cortisol.

Training: Zorg dat je 3-4 maal per week een korte intensieve training hebt. Doe hierbij vooral samengestelde krachtoefeningen zoals squats, deadlifts, benchpresses, pull-ups. Zorg hierbij voor een flinke intensiteit waarbij je ook de explosieve kracht traint. Denk dan aan sprints, box jumps en burpees.

Slaap: Zorg dat je dagelijks een goede nachtrust hebt, waarbij je minstens 7-8 uur onafgebroken slaapt. Slaap je moeilijk in? Kijk dan of je wel overdag wel genoeg zonlicht krijgt en ’s avonds bijtijds de computer, Ipad of telefoon afsluit (melatonine).

Presteer: Vrouwen met een hoge testosteron hebben wat meer haantjesgedrag. Ze zijn meer geneigd om te presteren. Soms is iemand erbij gebaat om zichzelf een beetje voor de gek te houden. Dat maakt niet uit, het is geen misleiding wanneer je erbij gebaat bent, want het gaat tenslotte alleen jezelf aan.

Leef je in in een vrouw met een hoge testosteron, een succesvolle zakenvrouw bijvoorbeeld. Modelleer wat zij doet om zo succesvol te zijn. Kleed ze zich goed? Wat is haar ‘train of thought’? Wat is haar leefstijl? Door haar te kopiëren kun je bij jezelf al een placebo effect teweeg brengen. Werkt het hormonale placebo effect niet bij jou? Dan heb je er in ieder geval een positief zelfgevoel aan overgehouden.

De farmaceutische aanpak

In de Verenigde Staten is het heel normaal om hormoontherapie te ondergaan voor een hogere testosteronspiegel. Er zijn onnoemelijk veel klinieken waar te pas en te onpas testosteroninjecties worden gegeven en androgel wordt gesmeerd.

In Nederland zijn we gelukkig nog niet zo ver, maar de anti-aging sector groeit bijzonder hard, dus dergelijke therapievormen zullen niet lang meer op zich laten wachten.

Mijn advies is om in ieder geval de farmaceutische aanpak links te laten liggen. Er wordt gebruik gemaakt van synthetische (in laboratoria nagebouwde hormonen) en steeds meer onderzoeken duiden op een verhoogde kans op kanker en andere nare bijwerkingen.

Conclusie

Zoals je ziet zijn er ruim voldoende natuurlijk manier om een lage testosteron bij vrouwen aan te pakken. De aanpak ligt hierbij voornamelijk bij de oorzaken. Hoewel het tegenwoordig normaal is naar vrij heftige middelen te grijpen om de symptomen te bestrijden, pleit ik voor een natuurlijke aanpak van de oorzaken.

De vrouwelijke hormoonhuishouding is aanzienlijk complexer dan die van de man en hierdoor bovendien veel gevoeliger voor hormonale schommelingen. Hou je hormoonbalans in tact en je profiteert van alle gezondheidsvoordelen!

Volg ons op Facebook of schrijf je rechtsboven in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven omtrent natuurlijke huidverzorging.

een stralende huid en gezondheid2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *