Reduceer urinezuur en voorkom gewrichtsklachten

Hoge niveaus van urinezuur in het bloed, ook wel hyperurikemie genoemd, kunnen de oorzaak zijn van gewrichtsklachten, zoals jicht, maar kunnen ook nierklachten veroorzaken, zoals nierstenen. De oorzaak van een hoge niveaus van urinezuur ligt in de meeste gevallen in een verkeerd voedingspatroon, maar er zijn ook aangeboren gevallen bekend.

Verander je voeding, verlaag het urinezuur

Door vezelrijk te eten kan je gewrichtsklachten in veel gevallen al verminderen. Vezels zijn in staat om urinezuur op te nemen in de bloedbaan en deze via de nieren via de natuurlijke weg af te voeren. Zo kunnen zich geen kristallen veroorzaken in de gewrichten die de klachten veroorzaken.

Zorg dat je dagelijks voldoende vitamine C (2-3 gram per dag) binnenkrijgt. Natuurlijk gaat de voorkeur uit naar een gebalanceerd voedingspatroon, maar in de meeste gevallen adviseer ik een urinezuurvitamine C supplement te nemen om er zeker van te zijn dat je voldoende binnenkrijgt.

Donkere bessen bevatten chemische stoffen die bijdragen aan de vermindering van urinezuur. De paars en blauw gekleurde bessen bevatten flavonoïden, de zogenaamde anthocyanen ontstekingen en stijfheid verminderen.

Vermijd suiker en witmeel, want deze snelle koolhydraten zijn niet alleen slecht voor de algehele gezondheid, ze hebben een sterk verzurend effect op het bloed en verhogen bovendien de ontstekingsgevoeligheid in het lichaam enorm. Vaak bevatten zoetigheden ook nog transvetten, waarvan iedereen wel weet dat je ze beter kan vermijden. Ook zuivel heeft een sterk verzurend effect, zeker als je zoveel zuivel binnenkrijgt als de gemiddelde Nederlander.

Eet voeding met een hoge ORAC-waarde, die dus rijk is aan antioxidanten. Voorbeelden zijn verse kruiden, tomaten, bessen, broccoli of grapefruit. Deze voedingsmiddelen gaan ontstekingen tegen helpen de spiercellen om het urinezuur te verlagen.

Hoewel het vreemd lijkt vanwege het zure karakter van citroen, heeft het sap in werkelijkheid een alkaliserend effect en helpt het urinezuur te neutraliseren. De vitamine C helpt ook voor lagere urinezuur niveaus.

Kersen zijn in staat om de niveaus van urinezuur te neutraliseren. Onderzoekers hebben ooit een aantal van 30-40 kersen genoemd als er sprake is van een acute aanval van gewrichtspijn door een verhoogd urinezuur peil. Natuurlijk is het raadzamer hiermee voorzichtigheid in acht te nemen.

Appelciderazijn heeft eens sterke invloed op de Ph-waarde van het bloed en kan de waarden van urinezuur reduceren. Zorg dat je de beschikking hebt over rauwe, verse en onbewerkte appelciderazijn. Door twee eetlepels appelciderazijn aan een glas water toe te voegen en dit driemaal daags in te nemen, kunnen gewrichtsklachten door urinezuur aanzienlijk verminderen. Ook dagelijks een half theelepeltje natrium bicarbonaat op de nuchtere maag kan de waarden van urinezuur verlagen en gewrichtsklachten verminderen.

Vermijd glucose-fructosestroop zo veel mogelijk. Deze vorm van suiker verhoogt de triglyceriden in het bloed aanzienlijk en heeft daarnaast een slechte invloed op de concentratie van urinezuur in het bloed. Een hoge inname van glucose-fructosetroop wordt ook geassocieerd met diabetes en jicht.

Zorg voor een inname van voldoende omega 3-vetzuren. Deze zorgen dat de gewrichten continu worden ‘gesmeerd’ en werken sterk ontstekingsremmend. Een omega 3 supplement waarmee ikzelf zeer goede ervaringen mee heb, zijn de Ringana CAPS omega 3. Die kan je in deze webshop bestellen.

Drink veel water (dagelijks minimaal 0,03 liter water per kilo lichaamsgewicht) en vermijd proteïnerijke producten tot de klachten zijn verminderd. Vermijd ook alcohol zoveel mogelijk.

Gezonde waarden bij diagnose

urinezuurBij gezonde mannen varieert de hoeveelheid urinezuur in bloed van 0,20 – 0,42 mmol/l en bij gezonde vrouwen tussen de 0,12 – 0,34 mmol/l.

In geval van bepaalde soorten kanker, chemotherapie en andere medicijnen zoals diuretica, kan het dat deze de concentratie urinezuur tijdelijk verhogen. Bij een diagnose is dan ook van belang om vast te stellen of er sprake is van een tijdelijke of chronische verhoging van urinezuur.

Door de concentratie van urinezuur in het bloed te verlagen, kan veel leed met stijve gewrichten en ernstiger gewrichtsklachten worden voorkomen. Veel artsen schrijven een recept uit tegen de klachten, maar veronachtzamen het naar mijn idee belangrijkste effect van voeding over het hoofd. Voeding heeft een veel grotere invloed op ons gestel dan we ooit hebben gedacht.

Volg ons op Facebook of meld je rechtsboven op de pagina aan voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven omtrent gezondheid en natuurlijke huidverzorging.

Boekentip

9789076161228

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *