Rimpels door een gebrek aan vitamine K

Rimpels zijn een onvermijdelijk verschijnsel dat simpelweg onlosmakelijk is verbonden met veroudering. Waar lachrimpels en kraaienpootjes vaak als charmant worden bestempeld, kunnen deze toch een teken zijn van een diepere oorzaak: een tekort aan vitamine K.

Tijdens de conferentie Endocrine Society in Boston in 2011 presenteerden onderzoekers hun bevindingen. Daaruit was gebleken dat vrouwen tussen de 40 en 60 jaar oud met een sterker gerimpelde huid een lagere botmassa hadden dan vrouwen met minder rimpels.

De onderzoekers legden het verband tussen de rimpels en de botdichtheid, die was getest in de heup, de hiel en de wervelkolom. De relatie tussen botdichtheid en rimpels was ongeacht vetpercentage en leeftijd. Maar wat was dan het verband tussen die rimpels en die lage botdichtheid?

Japanse vrouwen zonder rimpels?

Japanse vrouwen staan erom bekend dat ze minder last hebben van rimpels en huidverslapping dan vrouwen van dezelfde leeftijd in Europa en Noord-Amerika. De vraag rees dus waaraan dit zou kunnen liggen. Lag het aan het verschil in leefstijl en voeding?

De Japanse vrouwen in Tokyo werden ook vergeleken met vrouwen uit andere Aziatische steden, zoals Shanghai en Bangkok, maar nog steeds vertoonden de Japanse dames de minst zichtbare tekenen van veroudering.

nattoDe factoren zoals dieet en leefstijl lijken dus niet erg van invloed te zijn op de rimpels en huidverslapping. Er is dus een factor die het verschil maakt: de consumptie van natto in Japan. Bewoners van Tokyo consumeren veel natto, een traditioneel sterk ruikend gerecht op basis van gefermenteerde sojabonen. Natto is werkelijk een ongekend rijke bron van menaquinon, de andere naam voor Vitamine K2. De bloedmonsters van de Japanse vrouwen vertoonden dan ook aanzienlijk hogere waardes van vitamine K in het bloed.

Met deze wijsheid werd het onderzoek vervolgd. En elders ter wereld kregen groepen vitamine K2 toegediend om na te gaan of dit inderdaad van invloed was op de vorming van rimpels. En inderdaad, een verhoogde spiegel van vitamine K in het bloed zorgde voor soepeler gelaatstrekken en minder rimpels. De Koreaanse wetenschappers publiceerden hun bevindingen in het tijdschrift voor Nefrologie in 2008.

Vitamine K2 en de nieren

De snelheid waarmee de nieren in staat zijn om het bloed te filteren is een belangrijke maat voor de totale nierfunctie. Onderzoekers ontdekten dat een verminderde filtratiesnelheid van de nieren wordt geassocieerd met meer gezichtsrimpels. Je raadt het al – de vertraagde filtratiesnelheid veroorzaakt een vitamine K2-deficiëntie, poneert een Amerikaans onderzoek van het jaar na de Koreaanse studie.

Tot dusver is omvang van een vitamine K2-deficiëntie in de westerse wereld beperkt, maar zoals toch nog toe is getest, gaat men ervan uit dat 90% van de mensen een  tekort heeft aan deze kritische voedingsstof.

Bronnen van vitamine K

Als je een tekort aan vitamine K wilt vermijden, wees je ervan bewust dat dit met het moderne westerse dieet heel moeilijk kan zijn. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine K zijn natto (gefermenteerde sojabonen),groene bladgroenten, bepaalde kaassoorten, zoals brie, dierlijke vetten zoals eigeel, boter en reuzel, die afkomstig moeten zijn van grasgevoerde dieren.

Natto bevat maar liefst 1103 mcg van vitamine K2 per portie van 100 gram. Natto steekt met kop en schouders uit boven de andere vitamine K bronnen:

  • boerenkool
  • groene bladgroenten, zoals kool en spinazie
  • spruitjes
  • Goudse kaas
  • eierdooiers en boter

voorkom rimpelsHoeveel van deze voedingsmiddelen heb je nodig om een tekort aan vitamine K te voorkomen? Het is lastig een ADH hiervoor op te stellen, aangezien men geen onderscheid maakt tussen de verschillende vitamine K soorten. De officiële aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van vitamine K maakt geen onderscheid tussen K1 (fyllochinon) en K2 (menachinon/MK), ondanks hun zeer verschillende functies in het lichaam. Vitamine K2 is vooral nodig voor gezonde botten en nieren en een ongerimpelde huid, terwijl vitamine K1 bloedingen kan afremmen en onder andere waardevol is voor huidherstel bij verwondingen. Wanneer je voldoende vitamine K1 binnenkrijgt via de voeding, kan er nog steeds sprake zijn van een K2 tekort. Je kan dan overwegen een supplement te gebruiken.

Het goede nieuws is dat er geen toxiciteit bekend is van vitamine K2. Je kunt dus royaal zijn met voeding die het bevat en eventueel een supplement is aan te raden als je huidveroudering en broze botten wilt vertragen of voorkomen.

Vitamine K2 en aboriginals

Recent onderzoek heeft aangetoond dat ook Aboriginals een zeer rijke bron van vitamine K2 in hun voedingspatroon hebben.  Het gaat om de authentieke emoe-olie van een genetisch zuivere stam in Australië.

Volg ons op Facebook of meld je rechtsboven op de pagina aan voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven omtrent natuurlijke huidverzorging.

Bronnen:

http://www.thehealthyhomeeconomist.com/which-vitamin-k2-supplement-is-best-mk-4-or-mk-7/

http://www.thehealthyhomeeconomist.com/emu-oil-aboriginal-sacred-food-high-vitamin-k2/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *