Spirulina, microscopisch klein, maar megakrachtig

De term superfoods schuw ik al vanaf de introductie, maar spirulina, wat ook vaak een superfood wordt genoemd, is absoluut krachtig. Hoewel het technisch gezien geen kruid is (eigenlijk een cyanobacterie), heeft dit micro-organisme aanzienlijke gezondheidsbevorderende eigenschappen. Het is rijk aan chlorofyl en net zoals alle planten, krijgt het energie van zonlicht.

Wat is spirulina precies?spirulina

Spirulina is een natuurlijke alg die ongelooflijk veel eiwit en voedingsstoffen bevat. Wanneer het correct wordt geoogst uit niet-verontreinigde vijvers en wateren, is het een van de meest krachtige voedingsbronnen die we ter beschikking hebben. Het is grotendeels opgebouwd uit essentiële aminozuren en spirulina is daarmee een uitstekende proteïnebron. Daarnaast heeft het een uitzonderlijk hoog ijzergehalte. Het wordt ook vaak aangeprezen voor het hoge gehalte aan vitamine B12. Er is echter veel discussie over of dit een complete en goed opneembare vorm is van vitamine B12 en om die reden is het geen goede B12 vervanger voor vegetariërs.

Gezonde eigenschappen

Hoewel het ook echt naar vijver smaakt, is spirulina echt de moeite waard als je nagaat hoe gezond het is:

  • Spirulina bestaat voor 65% uit eiwit en bevat alle essentiële aminozuren. Ook bevat spirulina het essentiële vetzuur gamma-linoleenzuur (GLA), dat bekend staat om zijn anti-inflammatoire eigenschappen, vooral wanneer het wordt genomen in combinatie met een ander omega-3 supplement. Het aminozuur cysteïne is vooral belangrijk voor de vorming van glutathion, de moeder van de antioxidanten.
  • Het bevat Omega 3, 6 en 9 en bevat vooral veel omega-3 vetzuren.
  • Spirulina bevat extreem veel chlorofyl, het stofje dat de alg de groene kleur geeft, en helpt bij het verwijderen van giftige stoffen uit het bloed en het versterkt het immuunsysteem.
  • Het bevat een zeer hoge concentratie van biologisch beschikbaar ijzer en is uitstekend als supplement tijdens de zwangerschap en voor mensen die met bloedarmoede of constipatie kampen.
  • Spirulina is een grote bron van andere voedingsstoffen: het bevat vitamine B1, B2, B3, B-6, B11, vitamine C, vitamine D, vitamine A, vitamine E en vitamine K. Het is ook een rijke mineralenbron van kalium, calcium, chroom, koper, ijzer, magnesium, mangaan, fosfor, selenium, natrium en zink.
  • Natuurlijke bètacaroteen uit algen is zeer effectief en wordt beter opgenomen door het lichaam dan andere soorten door de aanwezigheid van de 9-cis-isomeer. Deze isomeer biedt ook perspectief bij huidaandoeningen, met name psoriasis.
  • Hoogwaardige spirulina kan in sommige gevallen een ORAC waarde (Oxygen Radical Absorbance Capacity) hebben van hoger dan 24.000, vier keer de ORAC waarde van bosbessen. De ORAC waarde geeft de antioxidant capaciteit aan en wordt gebruikt om de concentratie in verschillende voedingsmiddelen te meten.
  • Het is een ongelooflijk goede calciumbron, waardoor het uitstekend geschikt voor kinderen, ouderen en tijdens de zwangerschap.
  • Het fosforgehalte maakt spirulina tot een zeer nuttig middel voor de regeneratie van tanderosie, maar ook voor ontstoken tandvlees en parodontitis.
  • Er zijn aanwijzingen die suggereren dat het bindt met radioactieve isotopen en dus nuttig kan zijn bij blootstelling aan radioactiviteit of bij stralingstherapie.
  • Spirulina kan zich binden met zware metalen en deze uit het lichaam verwijderen.
  • Spirulina bevordert de spijsvertering en darmfunctie. Het onderdrukt slechte bacteriën zoals e-coli en candida, maar stimuleert gezonde bacteriestammen zoals lactobacillen en bifidobacteriën. Hierdoor worden voedingsstoffen beter opgenomen in de darm.

Hoe gebruik je spirulina?

Kies altijd voor biologische spirulina. Er is veel vervuiling op de markt. Veel spirulina-, maar ook chlorellamerken, zijn afkomstig uit China en staan bekend om hun hoge gehalte aan zware metalen. De beste die ik heb gevonden is die van Mountain Rose Herbs. Aangezien de smaak doet denken aan vijverwater, geven veel mensen de voorkeur aan gecapsuleerde supplementen.

Je kan het dagelijks toevoegen aan je smoothie, je kunt het door de yoghurt doen, of je maakt er met een beetje water een maskertje van. De toepassingen zijn eindeloos. Een goede dosis is ongeveer een kleine eetlepel per dag. In tijden van ziekte kan je je dagelijkse boost nog wel een beetje verhogen.

Ofschoon de smaak niet geweldig is, kan het heel heilzaam zijn de mond regelmatig te spoelen met water en spirulina. De anti-inflammatoire eigenschappen zijn zeer nuttig voor een goede mondhygiëne.

Volg ons op Facebook of download ons gratis e-book rechtsboven op de pagina. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *