Sulforafaan, broccolikiemen beste bron

broccolikiemen sulforafaan kankerSulforafaan is een zeer krachtige antioxidant die vooral voorkomt in kruisbloemigen en koolsoorten. Voorbeelden van deze groenten zijn broccoli, bloemkool, boerenkool, rucola en radijs. Het nadeel is dat deze groenten ook veel glucosolinaten bevatten, een natuurlijke gifstof die de plant aanmaakt om uitsterving te voorkomen. Broccolikiemen zijn met kop en schouders de meest geconcentreerde bron van deze waardevolle voedingsstof.

Sulforafaan behoort tot een groep plantenstoffen waarvan inmiddels wetenschappelijk bewezen is, dat deze effectief kan worden ingezet bij diverse vormen van kanker.1,2,3,4

Broccolispruiten en sulforafaan

Broccolispruiten, de net ontkiemde broccolizaden zijn met kop en schouders de beste bron van dit plantstofje, en bevatten veel meer nog dan de volwassen plant. Het is zelfs zo dat 3 dagen oude broccolispruiten 10 tot 100 keer de hoeveelheid glucorafanine, een glucosinolaat,  bevatten dan een volwassen plant.5 Het enzym myrosinase zet de glucorafanine om in rafanine, een natuurlijk antibioticum, en in sulforafaan. Deze myrosinase komt vrij door de kiemen goed te kauwen.

Sulforafaan is naast een antioxidant, ook een effectief antimicrobieel, antikanker, anti-inflammatoir, anti-aging middel.6 Daarnaast beschermt het ook tegen cardiovasculaire en neurodegeneratieve ziekten.7

Een ‘dosis’ van 100 gram broccolispruiten voorziet het lichaam reeds van ongeveer 250 milligram sulforafaan. Je kunt de spruiten kant-en-klaar kopen bij een gezondheidswinkel of bij de bioboer, maar het is ook leuk en eenvoudig om zelf te kweken. Wanneer de zaden gekiemd zijn kan je ze lekker in je salade verwerken.

Broccolikiemen en de strijd tegen kanker

Aangezien broccolikiemen een bijzonder hoge concentratie bevatten, is een regelmatige consumptie  ook een bewezen preventieve maar ook curatieve manier van kankerbestrijding.8,9

De consumptie van broccolikiemen is van grote invloed op de factoren die kanker kunnen veroorzaken. Zo voorkomt het onder andere de activatie van specifieke enzymen die bijdragen aan de ontwikkeling van kankercellen en bevordert het de gezonde cellen tegen de impact van sommige kankermedicatie.10

Broccolikiemen, sulforafaan en uv-straling

Broccolikiemen zijn met hun enorme voedingswaarde van bijzondere waarde bij de bescherming van de huid tegen uv-straling. De werkzame stoffen beschermen de huid tegen schade, zoals zonnebrand en veroudering. De oxidatieve stress onder invloed van UVA zonlicht veroorzaakt vroegtijdige veroudering en de afbraak van collageen in de huid. Experimenten met muizen bieden hoopvolle resultaten die wijzen op een effectieve preventieve manier om het proces van huidveroudering af te kunnen remmen.11

Het bijzonder waardevolle stofje sulforafaan beschermt bovendien tegen een hele waslijst aan aandoeningen, waaronder Alzheimer, Parkinson, autisme, leveraandoeningen en vermindert de effecten van luchtvervuiling op ons lichaam.

Broccolikiemen zelf kweken

De kiemen kan je eenvoudig zelf kweken. Er zijn verschillende manieren. Op Youtube zie je ook wel de methode waarbij je op een vochtig (gechloreerd) keukenpapiertje de  zaden laat kiemen, maar aan die manier geef ik niet de voorkeur. Een speciaal kiemapparaat kan vrij prijzig zijn, maar als je hem regelmatig gebruikt is het absoluut de investering waard. Ik kiem zelf ook mijn zaden en doe dat in een Mason Jar. Dat is een goedkopere en ook een eenvoudige manier.

Sulforafaan supplementen

Heb je geen tijd of zin, dan zijn er ook sulforafaan supplementen met de werkzame stof verkrijgbaar. Natuurlijk heeft het eten van de kiemen zelf de voorkeur boven een supplement, aangezien aan de supplementen vaak het antiklontermiddel magnesiumstearaat is toegevoegd  en hebben de kiemen een bewerkingsproces ondergaan.

Volg ons op Facebook of schrijf je rechtsboven in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven omtrent natuurlijke huidverzorging.

een stralende huid en gezondheid2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *