Top 5 gezondheidsvoordelen van avocado

Avocado is een bron van talloze fantastische gezondheidsvoordelen. Of je nu wilt afvallen, je huid wilt verbeteren of gewoon wilt investeren in je gezondheid, hier lees je waarom het zo de moeite waard is om meer van deze uiterst gezonde vrucht te eten.

avocado

1. Cardiovasculaire gezondheid

Coronaire hartziekten zijn een belangrijke doodsoorzaak in Nederland en veel westerse landen. Sommige deskundigen geloven dat het veelvuldige gebruik van bewerkte plantaardige oliën, die veel ontstekingsbevorderende omega-6 vetten bevatten, een belangrijke factor zijn bij deze cardiovasculaire aandoeningen. Zij adviseren een drastische verlaging van de inname van meervoudig onverzadigde vetten en een verhoging van de hoeveelheid enkelvoudig onverzadigde vetzuren in de voeding.

Avocado is een geweldige bron van enkelvoudig onverzadigde vetzuren, waarvan onderzoek heeft aangetoond dat het een zeer positieve invloed heeft op de stabilisering van cholesterolniveaus.

Avocado’s bevatten een rijke verscheidenheid aan voedingsstoffen, zoals de antioxidant vitamine E, foliumzuur voor het verminderen van het gevaarlijke homocysteïnegehalte in het bloed, kalium voor het reguleren van de bloeddruk, fytosterolen voor de vermindering van cholesterolabsorptie in de darmen en voedingsvezels om de bloedsuikerspiegel te stabiliseren.

2. Een gezond glanzende huid

De enkelvoudig onverzadigde vetten in avocado zijn ook gunstig voor verbetering van de droge huid. Ze zijn van vitaal belang voor het behoud van een goede vochtbalans in de epidermale laag van je huid zodat deze er zacht en gezond uitziet. Ik heb zelf aan den lijve ervaren hoe een verhoogde inname van gezonde vetzuren mijn eigen huid aanzienlijk verbeterde. Omega-9 vetten kunnen bovendien roodheid en irritatie helpen verminderen en zijn betrokken bij het herstel van beschadigde huidcellen.

De voordelen van avocado omvatten ook de bescherming van de huid tegen rimpels en andere zichtbare tekenen van veroudering, een super anti-aging product dus! De carotenoïden, vitamine E en vitamine C, bieden de huid bescherming tegen vrije radicalen en ondersteunen de vorming van elastine en collageen om de huid soepel te houden.

Het is niet voor niets dat Ringana gebruikt maakt van de vele voordelen van avocado in haar cosmetica. Avocado-olie zit onder andere verwerkt in de voetbalsem,  bodylotion en zelfbruiner

3. Avocado en gewichtsverlies

Veel mensen zullen verbaasd zijn als ze horen dat een vet en calorierijk levensmiddel goed is voor gewichtsverlies. Maar onderzoek heeft aangetoond dat het lichaam meervoudig onverzadigde vetzuren sneller gebruikt als verbrandingsenergie, dan dat het wordt opgeslagen als lichaamsvet.

Bovendien is het verzadigingsgevoel na het eten van een vette avocado een van de redenen waarom men minder geneigd is meer te eten.

Dit kan ingaan tegen het aloude voedingsadvies, maar kijk eens wat dat advies ons heeft gebracht. De moderne inzichten geven aan dat we beter afvallen van een dieet dat ook rijk is aan gezonde vetten en eiwitten, dan een dieet gebaseerd op koolhydraten en dat vetarm is. Lees hier het blog over verzadigd vet en cholesterol.

4. Diabetes

Het aantal mensen dat gediagnosticeerd is met diabetes blijft in rap tempo toenemen. Deze toename zal de komende jaren een steeds grotere maatschappelijke kostenpost worden.

De meervoudig onverzadigde vetzuren in avocado hebben een gunstig effect op de insulinefunctie en kunnen de bloedsuikerspiegel stabiliseren. Wanneer je koolhydraatrijke voeding combineert met vetten, vezels en eiwitten zal de bloedsuikerspiegel minder snel stijgen, waardoor de ontwikkeling van diabetes minder kans maakt.

Avocado beschikt over talloze gezondheidsvoordelen en de ondersteuning van het immuunsysteem, waaraan onder meer vitamine E een rol in speelt.

De hoge niveaus van kalium in avocado zijn een andere belangrijke nutritionele factor voor diabetici, vanwege de rol in het behoud van een gezond hart en regulering van de bloedsuikerspiegel. Al met al is avocado zeer gezond voedsel voor mensen met diabetes en voor mensen die hun risico op het ontwikkelen van de ziekte willen verminderen.

5. Artritis

Artrose is een pijnlijke aandoening van gewrichtsontsteking en pijn die wereldwijd miljoenen mensen treft. Van veel gewone voedingsmiddelen zoals tarwe, maïs, melk en suiker is bekend ze verzurend werken en de symptomen verergeren. Avocado bevat veel enkelvoudig onverzadigde vetten, fytosterolen en antioxidanten zoals vitamine E, vitamine C en verschillende carotenoïden waarvan wordt gedacht dat deze kunnen helpen bij de vermindering van de ontsteking die leidt tot artritis.

Ook ananas, met zijn anti-inflammatoire bromelaïne en hoge gehalte aan antioxidanten, is een ander uitzonderlijk voedingsmiddel voor patiënten met artritis. Het gouden duo van avocado en ananas lijkt een sterke combi om de klachten van artritis te verminderen. De producten van Ringana waarin ananas zit verwerkt zijn: PACK antiox, PACK d-etary en Ringana Chi.

Wat zijn andere gezondheidsvoordelen van avocado?

Het eten van avocado’s vaker kan vele voordelen opleveren voor de gezondheid, maar ook voor de huidgezondheid. In een meer geconcentreerde vorm, kan regelmatig gebruik van een goede koudgeperste avocado-olie, aanzienlijke gezondheidsvoordelen opleveren. Bestel geconcentreerde avocado-olie. Er zijn veel meer gezonde voedingsstoffen in avocado, maar ik neem aan dat deze vijf voordelen reeds meer dan genoeg reden zijn om vaker avocado te eten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *