Vermijd ook FODMAPs als glutenvrij niet genoeg is

FODMAPs gluten darmklachtenToen ik voor het eerst hoorde over FODMAPs, dacht ik: wat een achterlijke naam! Toen ik me echter realiseerde dat de letters staan voor de ‘Fermenteerbare Oligo-, Di- en Monosacchariden And Polyolen‘, was het een logischer naam. Een rare naam of niet, als je leest wat deze korteketenkoolhydraten en suikeralcoholen doen in je lichaam, krijg je inzicht in de mogelijke spijsverteringsklachten die je hebt, waaruit mogelijk weer andere klachten voortkomen.

Verband darmklachten en huidklachten

Er is een opvallend verband tussen darm- en spijsverteringsklachten en huidklachten. Mensen met PDS (Prikkelbare Darm Syndroom) lijden opvallend vaak ook aan huidklachten. Zoals je in het blog over de darm-huidconnectie kan lezen, zijn de darmfunctie en de huid onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Voor veel mensen is gluten problematisch om te verteren, omdat zij een tekort aan het DPP4 enzym hebben. Wanneer zij de gluten volledig uit hun voedingspatroon hebben geëlimineerd, hebben sommigen nog steeds verteringsklachten en de daaraan gerelateerde huidklachten. In de meeste gevallen zijn het dan de FODMAPs die problemen veroorzaken.

Als glutenvrij niet genoeg is

De ontdekking dat gluten spijsverteringsproblemen kan veroorzaken heeft een complete industrie voor glutenvrije producten voortgebracht. Helaas is het gros van deze sterk bewerkte producten ronduit troep en dat doet onze gezondheid per saldo geen goed.

Wanneer men deze glutenvrije producten dan eet, komt het maar al te vaak voor dat men alsnog spijsverteringsproblemen krijgt door de FODMAPs die deze producten alsnog blijken te bevatten.  Een glutenvrij broodje met een glaasje sap kan ook zomaar resulteren in flinke darmkrampen, die te wijten zijn aan de fructose-bevattende ingrediënten in beide voedingsmiddelen.

De boosdoeners

  • lactose
  • fructose
  • fructanen
  • galactanen
  • suikeralcoholen (polyolen)

De bovenstaande verbindingen in levensmiddelen worden slecht geabsorbeerd, zijn zeer osmotisch en fermenteren zeer snel door de bacteriën in het maag-darmkanaal, wat in de meeste gevallen leidt tot een flinke gasvorming. De klachten bij een gevoeligheid voor FODMAPSs zijn dan ook vrijwel altijd:

  • Opgeblazen gevoel (niet alleen gevoel, maar ook een letterlijk opgeblazen buik)
  • Winderigheid
  • Darmkrampen
  • Verstoorde stoelgang

Wat veroorzaakt deze klachten?

  • FODMAPs worden slecht geabsorbeerd in de dunne darm
  • Ze bevatten kleine en osmotisch-actieve moleculen, wat een laxerend effect kan veroozaken.
  • FODMAPs fermenteren snel onder invloed van de darmflora door de korte ketenlengte van de koolhydraten.
  • Oligosachariden en suikers worden snel gefermenteerd in vergelijking met polysacchariden zoals oplosbare voedingsvezels.

Welke voeding kan je beter vermijden als je gevoelig bent voor FODMAPs?

De voornaamste voedingsmiddelen die tot problemen kunnen leiden zijn: melk (lactose), peulvruchten, linzen, kikkererwten, rode bonen, honing, fruit, artisjokken, asperges, rode biet, spruitjes, broccoli, koolsoorten, venkel, knoflook, prei, okra, uien, erwten, sjalotten, tarwe en rogge.

Natuurlijk is bovenstaand lijstje gebaseerd op een eetpatroon van iemand die al gezond eet. Ben je nog niet zo ver en eet je nog altijd industrieel geproduceerd voedsel? Sta er dan ook bij stil dat voedsel dat deze ingrediënten bevat óók vervelende klachten kan veroorzaken. Vermijd ook kunstmatige zoetstoffen zoals sorbitol, mannitol en industrieel geproduceerde xylitol.

Lees hier ons andere blog over het FODMAP dieet.

Volg ons op Facebook of download rechtsboven ons gratis e-book om op de hoogte te blijven omtrent natuurlijke huidverzorging.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *