8 Voedingsmiddelen om verzuring tegen te gaan

verzuring zuurbasedieet

Verzuring van ons lichaam is aan de orde van de dag. Hoewel onder deskundigen het zuurbasedieet nogal eens onder vuur ligt, is het zeker geen onzin. De kritiek is vaak gericht op radicale toepassingen. En terecht! Sommige mensen menen eetlepels baking soda op de nuchtere maag in te moeten nemen, de hele dag alkalisch water te moeten drinken en zwaar overdreven diëten te moeten volgen, allemaal in het kader van een goede pH-balans. Is het zuurbasedieet überhaupt onzin?

Wat veroorzaakt verzuring van het lichaam?

Verzuring is een gevolg van een biochemisch proces: namelijk hoe we het voedsel dat we tot ons nemen, verteren. Voorbeelden van sterk verzurende voeding zijn: witte bloem, vlees, eieren, zuivel, koffie, alcohol, vis, peulvruchten, frisdrank, suiker, gebakken voedsel, sterk bewerkt voedsel en gedroogd fruit.

De manier waarop ons lichaam reageert op dat voedsel kan zowel leiden tot een lage pH-waarde (zuur) van het bloed, als tot een hoge pH-waarde (alkalisch). En beide hebben ze een enorme invloed op onze gezondheid. Ook zoetstoffen, medicatie en milieutoxines kunnen zorgen voor verzuring, net zoals ‘verzurende’ emoties als stress, woede, verdriet en andere negatieve emoties.

Een verminderde leverfunctie, veroudering, leefstijl (bijv. roken) en omgevingsfactoren (arbeidsomstandigheden) kunnen ook een verzurend effect hebben op het lichaam.

Verzuring kan leiden tot allerlei ziektes en aandoeningen, variërend van relatief onschuldige gewrichtsklachten tot ernstige vormen van kanker.

De ideale pH-waarde

Wanneer je je pH-waarde wilt weten, laat dit dan meten door iemand die weet waarmee hij/zij bezig is. Onlangs las ik een paniekreactie van iemand in een Facebookgroep. Ze had de zuurgraad van haar urine gemeten met een lakmoespapiertje en die was wel erg laag! Slechts rond de pH van 4! “Help, wat mankeer ik?!!”

Ik stelde haar gerust dat ze beter de pH van haar bloed kon laten meten, omdat die representatiever is dan die van de urine, waarmee juist een teveel aan zuur door het lichaam wordt afgescheiden. Als haar bloed een pH van 4 had gehad, was ze dood geweest.

Een gezonde pH-waarde van ons bloed is zeer licht alkalisch en schommelt tussen 7,35 en 7,45. De ideale waarde is 7,41.

Wat is de zin en onzin van zuurbasediëten?

Een modern westers dieet is sterk verzurend. Zwaar bewerkte voeding, rijk aan snelle koolhydraten is funest voor een gezonde zuurbasebalans (bloed 7,35-7,45). Voor een gezonde pH-waarde zijn alkaliserende voedingsmiddelen nodig om een balans te handhaven.

Mensen die verzuring van hun lichaam willen verminderen of voorkomen, wenden zich vaak tot een duur alkalisch watersysteem, baking soda en extreme middelen. Dit is naar mijn mening absolute onzin en volkomen overbodig. Maar….!!! Want ik hoor de eerste kritiek al….Als je een voedingspatroon hebt dat goed in balans is qua alkaliserende en verzurende voeding, heb je deze middelen echt niet nodig.

Natuurlijk zijn er altijd mensen die de noodzaak van deze middelen inzien of simpelweg in hun gezondheid willen investeren. Mijn advies: neem eerst je voedingspatroon onder de loep, alvorens je een Kangenwatersysteem aanschaft van minstens 1000 euro. Deze aanpak is vele malen goedkoper en pakt ook de oorzaak van de verzuring aan.

De best alkaliserende voeding bij verzuring

Om verzuring van het lichaam te voorkomen is het van belang de eerder genoemde voedingsmiddelen te vermijden en áls je ze eet, zo veel mogelijk te combineren met alkaliserende voedingsmiddelen. Zorg in ieder geval dat er een goede balans is tussen verzurende voeding en alkaliserende voeding.

Asperges

Een van de krachtigst alkaliserende voedingsmiddelen zijn asperges. Daarnaast bevatten ze veel vezels, water, vitaminen, mineralen en anti-aging antioxidanten. De pH is met 8,5 flink alkalisch en daarmee zijn asperges een uitstekende aanvulling op je voedingspatroon.

Avocado’s

Romige avocado’s zijn een zeer welkome aanvulling op je voedingspatroon. Deze romige vruchten hebben met een pH van 8,0 een alkaliserende invloed op het lichaam en helpt verzurende voeding te neutraliseren. Voeg avocado’s toe aan je salades of maak een lekkere guacamole.

Amandelen

Amandelen en verse, zelfgemaakte amandelmelk zijn een prima voedingsbron om verzuring van het lichaam tegen te gaan. Ze zijn rijk aan eiwitten die de gezondheid van onze huid, haar en nagels ondersteunen en zijn bovendien rijk aan mineralen.

Citroenen

Hoewel citroenen zeer zuur van smaak zijn, hebben ze in ons lichaam een sterk alkaliserende invloed. In feite zijn citroenen het sterkst alkaliserende voedsel dat we ter beschikking hebben. Voeg lekker wat schijfjes biologische citroen toe aan je karaf met water en het is doodeenvoudig om niet te verzuren.

Watermeloen

Watermeloen is sterk alkalisch met een pH van 9,0. Bovendien zit watermeloen boordevol vitaminen, mineralen en elektrolyten.

Cayennepeper

Cayennepeper is niet alleen een sterk antibacterieel middel, maar is ook flink alkalisch. Met een pH van 8,5 helpt het verzuring tegen te gaan, verbetert het de doorbloeding van weefsels en ondersteunt het de hersenfunctie.

Broccoli

Kruisbloemigen, waaronder broccoli, staan bekend om hun krachtige eigenschappen tegen kanker. Het vermoeden is tevens dat dit mede te danken is aan de sterk alkaliserende eigenschappen van broccoli. Broccoli bevat tevens veel vezels, vitamines en mineralen die de gezondheid ondersteunen.

Knoflook

Knoflook is een krachtig middel om de zuurgraad van verzurende ingrediënten van je maaltijd te neutraliseren. Het is heerlijk (en gezond!) om knoflook te combineren met vlees, vis, eieren en kaas. Wees dus lekker scheutig met het gebruik van knoflook. Beter een knoflookluchtje dan een zuur luchtje!

Een goed kookboek om je zuur-basebalans te handhaven is het onderstaande boek van Jurgen Vormann:

0 Reacties

Geef een reactie

Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met een *