Vet: 5 mythes die je compleet kan negeren

verzadigd vet cholesterol huidJarenlang was alles wat vet was fout en vooral verzadigd vet moest het ontgelden in de adviezen die de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum gaven. We moesten light eten voor de gezondheid en als je wilde afvallen moest je vet helemaal vermijden. In plaats daarvan kwam een koolhydraatrijk dieet waarbij suikerrijke voedingsmiddelen ons lichaam transformeren tot een grote verzameling van micro-ontstekingen, met een enorm scala aan gezondheidsklachten tot gevolg.

Gelukkig hebben de moderne inzichten deze onzin allang ingehaald en is een vetarm dieet alleen nog voor de mensen die genoegen nemen met ‘wijsheden uit 1960’.

De mythes over vet waardoor díe mensen zich nog laten regeren, zou je het best per direct kunnen negeren. Juist om af te vallen zijn vetten enorm gezond. Vetten geven een verzadigd gevoel en vormen de basis van onze geslachtshormonen, die o zo belangrijke functies vervullen in ons lichaam.  Om hart- en vaatziekten te voorkomen kan men beter die suikerrijke producten vermijden dan de waardevolle vetten. Fijne bijkomstigheden zijn dat je direct verlost bent van je lovehandles en dat overtollige vet op je buik.

Het is fascinerend om te zien hoe cliënten die ik advies voor een gezondere huid geef, tegelijkertijd zie afvallen wanneer ze de inname van vetten en cholesterol verhogen en de inname van koolhydraten juist verlagen.

De 5 mythes over vet die je compleet moet negeren

1. Van vet krijg je hart- en vaatziekten

Klinkklare onzin. Wel zijn er bepaalde soorten vetten, zoals transvetten en geoxideerde vetten, die in combinatie met suikerrijke voeding, ofwel een junkfooddieet, de aderen kunnen dichtslibben en waardoor aderverkalking plaatsvindt. Het is deze destructieve combinatie die de voornaamste rol speelt bij het ontstaan van bijna elke chronische ziekte op onze planeet.

2. Vet is vet, suiker is suiker

Net zoals er talloze soorten suikers zijn, zo zijn er ook verschillende soorten vetzuren. Voor suiker zijn er meer dan 100 namen. Denk aan fructose, glucose, glucose-fructosestroop, lactose etc.

Vetten zijn er ook in verschillende vormen, zoals omega 3 vetzuren, omega 6 vetzuren, omega 9 vetzuren, transvetten, geoxideerde vetten etc. Het is belangrijk om te weten welke vetten goed zijn en welke slecht zijn voor de gezondheid.

3. Verzadigd vet is slecht voor je

Verzadigd vet en met name cholesterol is de voornaamste basisstof waaruit ons lichaam onze geslachtshormonen maakt. Het is dus logisch dat het vetarme dieet dat ons 50 jaar lang is aangeraden, heeft geleid tot een tsunami aan gezondheidsklachten.

Als je alleen al uitgaat van de enorme invloed van de hormonen op de huid, kan je op je vingers uittellen dat een vetarm dieet funest is voor onze gezondheid als we lage hormoonspiegels hebben in ons lichaam, die ook nog eens volkomen uit balans zijn geraakt. Zorg dus dat je voldoende verzadigde vetten binnenkrijgt in de vorm van kokosolie, roomboter en vlees.

4. Ik heb al een hoge cholesterol

Je lichaam is in staat zelf cholesterol aan te maken. Een hoge cholesterol is in de meeste gevallen het gevolg van juist een tekort aan cholesterol, waardoor het zelf lichaam zelf cholesterol gaat aanmaken. Van nature is de lever in staat zo’n driekwart van de hoeveelheid benodigde cholesterol aan te maken, de rest komt uit voeding. En bovendien, een hoge cholesterol is helemaal niet slecht voor de gezondheid. Wanneer je je lichaam versteekt van cholesterol, zal dat zich vaak uiten in de vorm van hormoon gerelateerde klachten.

De aan een hoge cholesterol gekoppelde hart- en vaatziekten hebben wel met een hoge cholesterol te maken, maar met ontstekingen, meestal veroorzaakt door een hoge suiker- en geraffineerde koolhydraatinname en een tekort aan vitamine C.

5. Gebruik olijfolie als vet om in te bakken

Om in te bakken moet er een onderscheid worden aangebracht tussen de verschillende vetsoorten. Er zijn onverzadigde vetzuren en verzadigde vetzuren. Voorbeelden van de onverzadigde zijn olijfolie, maïsolie, zonnebloemolie en palmolie. Deze vetsoorten zijn ongeschikt om in te bakken, aangezien ze bij verhitting snel oxideren en daarmee belastend zijn voor onze gezondheid.

Verzadigd vet is daarentegen wel geschikt om te verhitten en oxideert nauwelijks. Bak je lekker een stukje vlees? Gebruik dan lekker volvette roomboter, kokosolie of ghee (geklaarde boter).

Om het onderscheid tussen verzadigde vetten en onverzadigde vetten te kunnen onthouden: verzadigd vet is hard bij kamertemperatuur.

Vet goed voor de huid

Vet is de basisstof voor onze geslachtshormonen en deze hebben weer een positieve invloed op de huid. Heb je huidklachten, dan kan dat het gevolg zijn van een verstoorde darmfunctie, maar ook van hormonale disbalansen. Met een Hormoon- en Voedingsanalyse kunnen we eventuele hormonale disbalansen in kaart brengen en met behulp van voeding en leefstijl deze herstellen, zodat je weer een mooie en gezonde huid krijgt.

Volg ons op Facebook of schrijf je rechtsboven in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven omtrent natuurlijke huidverzorging.

een stralende huid en gezondheid2

4 reacties

  1. Even over punt 4, aan het einde staat: “De aan een hoge cholesterol gekoppelde hart- en vaatziekten hebben WEL met een hoge cholesterol te maken, maar met ontstekingen, meestal veroorzaakt door een hoge suiker- en geraffineere koolhydraatinname en een tekort aan vitamine C.”

    Ik denk dat het woordje ‘wel’ (wat ik even in hoofdletters gezet heb) eigenlijk ‘niet’ moet zijn toch?

    • WEL is zeker correct, Naomi! Door een lage vitamine C-inname raken de aderen beschadigd. In reactie hierop maakt het lichaam cholesterol aan om het epitheel van de vaten te beschermen, waardoor plaque ontstaat. Arteriosclerose is het gevolg. Zie hiervoor het onderzoek van Linus Pauling en dr. Rath uit 1990.

  2. als je triclicerine te hoog is(9.2) en je goede cholesterolgehalte te laag en je cholesterol 6.6 is is koolhydraadbeperkt/arm dan goed voor je? moet nu statides slikken p.o. arts

    • Beperken van je koolhydraatinname is bij een westers dieet vrijwel altijd verstandig. Zorg ook voor voldoende inname van vitamine C, zodat de cholesterol geen plaque veroorzaakt in de slagaderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *