Vitamine B1 of thiamine: bronnen, voordelen, symptomen van een tekort

vitamine b1 thiamine

Vitamine B1 is een belangrijke voedingsstof voor de huid die behoort tot het vitamine B-complex. Het speelt een belangrijke rol bij een gezond zenuwstelsel en verbetert de cardiovasculaire werking van het lichaam.

Vitamine B1 is een van de acht in water oplosbare vitaminen in het B-complex. Het helpt bij de omzetting van koolhydraten in glucose, die op zijn beurt weer wordt gebruikt voor de productie van
energie voor alle lichaamsfuncties. B1 wordt in het lichaam ook gebruikt voor de afbraak van vetten en eiwitten.

Naast deze gezondheidsvoordelen, handhaaft B1 de spieren langs de darmwand en bevordert de gezondheid van het zenuwstelsel, huid, haar, ogen, mond en lever. Het verbetert ook het vermogen van het lichaam om stress te weerstaan en om die reden wordt het ook wel de ‘anti-stress vitamine’ genoemd.

Belangrijke bronnen van vitamine B1

Gist en lever zijn de rijkste bronnen van vitamine B1. Daarnaast zijn varkensvlees, volkoren granen, rogge, tarwekiemen en bruine bonen belangrijke bronnen. De lijst kan worden aangevuld met asperges, aardappelen, champignons, spruitjes, tomaten, romeinse sla, spinazie, tonijn, groene erwten, zonnebloempitten en aubergine. Helaas kan veel vitamine verloren gaan bij het langdurig koken. Zorg daarom dat je ook ‘rauwe bronnen’ van vitamine B1 opneemt in je voedingspatroon.

Klachten en ervaringen bij vitamine B1 deficiëntie

Enkele van de symptomen van een beginnend tekort kunnen zijn lusteloosheid, prikkelbaarheid. Andere ervaringen van mensen met een tekort aan deze vitamine zijn geheugenverlies, slaapproblemen, gebrek aan eetlust of constipatie. Onbehandeld kunnen deze symptomen leiden tot een ernstige vorm van thiamine deficiëntie, beter bekend als beriberi. Bij deze aandoening  kunnen zenuw-, hart- en hersenafwijkingen optreden, maar de symptomen kunnen variëren per persoon en zijn afhankelijk van een aantal factoren. Gelukkig is er binnen onze eetcultuur maar een bijzonder kleine kans om beriberi te ontwikkelen. Beriberi komt eigenlijk uitsluitend voor als je de genoemde bronnen van B1 consequent en structureel vermijdt. Wanneer je gevarieerd en regelmatig groenten en granen eet, is het vrijwel onmogelijk om beriberi te krijgen.

Gezondheidsvoordelen van B1/thiamine

Thiamine biedt ondersteuning bij veel belangrijke lichaamsfuncties.

Voor energieproductie: Suikers zijn de belangrijkste bron van energie voor het lichaam waar ze worden geoxideerd en tot een bruikbare vorm van energie worden gevormd door de aanwezigheid van vitamine B1. Het is onderdeel van een complex systeem van enzymen, genaamd pyruvaat dehydrogenase, dat helpt bij de oxidatie van suiker. Thiamine is nodig voor de werking van dit enzymsysteem, waarbij energie vrijkomt voor uiteenlopende normale functies in het lichaam.

Ontwikkeling van de myelineschede: Vitamine B1 helpt bij de goede ontwikkeling van myeline (vettige stof die zorgt voor het sneller doorgeven van zenuwsignalen). Een tekort aan vitamine B1 kan leiden tot degeneratie van deze stof, wat kan resulteren in zenuwschade en -dood.

Juiste hartfunctie: Deze vitamine helpt bij de productie van de neurotransmitter acetylcholine, die de boodschappen tussen de zenuwen en spieren en een goede hartfunctie waarborgt. Een tekort aan vitamine B1 kan tot hartritmestoornissen leiden.

Anti-aging eigenschappen: Vitamine B1 is een goede anti-aging vitamine, die helpt het lichaam te beschermen tegen veroudering zoals rimpels, ouderdomsvlekken en andere leeftijdsgebonden huidaandoeningen.

Zorgt goede vertering: thiamine stimuleert de secretie van zoutzuur in de maag, die essentieel is voor de volledige vertering van voeding.

Voorkomt de ziekte van Alzheimer: Vitamine B1 wordt toegeschreven dat het de ontwikkeling van Alzheimer afremt.

Verbetert het geheugen: B1 kan je geheugen en de concentratie verbeteren. Het wordt ook gebruikt als supplement bij de behandeling van zenuwaandoeningen zoals multiple sclerose.

Vitamine B1 voor de huid

Vitamine B1 heeft weinig directe invloed op de gezondheid van de huid, maar stuurt wel tal van secundaire lichaamsfuncties aan die de gezondheid van de huid ondersteunen. Doordat deze vitamine de spijsvertering bevordert en het lichaam voorziet van de benodigde energie, is het lichaam in staat de huid beter te voorzien van de voedingsstoffen voor een gezonde en stralende huid.

Als je een tekort van thiamine verwacht, dan kun je overwegen om een supplement te gebruiken. Alcoholisten en drugsverslaafden horen tot de groep met de grootste kans op een B1-tekort. De kans op overdosering is klein, aangezien het een wateroplosbare vitamine is. Wanneer je er een teveel van binnen krijgt, plas je het overschot gewoon uit.

Gerelateerde berichten

0 Reacties

Geef een reactie

Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met een *