Voed jezelf voor een stralende huid

voed stralende huidDe meeste mensen denken dat een stralende huid uit een potje of tube komt en smeren talloze crèmes en lotions op hun gezicht in de veronderstelling dat ze zo wel een ‘natuurlijk’ frisse en gezonde huid krijgen of houden. Het resultaat is vaak het tegenovergestelde: de poriën raken verstopt met de giftige stoffen die in deze synthetische cosmetica verwerkt zijn en vaak ontstaan er minuscule ontstekingen in de huid, waar vervolgens weer een ander crèmepje op wordt gesmeerd.

Door over te stappen op natuurlijke cosmetica en natuurlijk de basis, een gezond voedingspatroon, kan je de huid weer voeden, in plaats van dat je deze uitput met toxische stoffen uit je cosmetica. Een stralende huid begint bij een gezond voedingspatroon.

Gezonde voeding voor een stralende huid

Er zijn verschillende soorten voedingsmiddelen die een waardevolle bijdrage leveren voor een stralende huid.

1.Water

Natuurlijk ligt de basis in een goede vochthuishouding in het lichaam. Voldoende water drinken om onze lichaamscellen te hydrateren is essentieel. Houd hierbij een standaard aan van 0,03 liter water per kilo lichaamsgewicht per dag aan. Op warme dagen of bij lichamelijke inspanning nog wat meer. en hier zijn andere voedingsmiddelen we kunnen eten voor een gezonder en jeugdige huid.

2.Zalm

Zalm is een grote bron van omega-3 vetzuren en een goede bron van eiwitten. Veel mensen denken nog steeds dat vet ongezond is, maar het is daarbij belangrijk om onderscheid te maken tussen gezonde en ongezonde vetten. De enige vetten die je écht moet vermijden zijn transvetten en geoxideerde vetten, de overige vetten zijn essentieel voor tal van vitale lichaamsfuncties en een stralende huid.

3.Donkergroene bladgroenten

Hoe groener de groenten hoe beter, maar probeer toch dagelijks verschillende kleuren groenten te eten, hoe gevarieerder de kleuren, hoe meer verschillende voedingsstoffen. Groene groenten bevatten veel vitaminen, waaronder vitamine E en vitamine D, zo’n beetje de belangrijkste vitaminen voor de productie en vernieuwing van onze huidcellen. Onvoldoende aanbod van groenten in ons lichaam vermindert de vitamine E en D en dan kunnen we een stralende huid wel vergeten, want die wordt dan droog en soms bleek.

4.Noten en Zaden

Noten bevatten essentiële vetzuren, net als zaden, en omega-6 of omega-3 vetzuren voorzien onze huid van oliën om deze te hydrateren, met name de droge huid. Noten en zaden zijn niet alleen belangrijk voor een stralende huid, maar voor het gehele lichaam. Ze bieden naast de goede vetzuren ook cardiovasculaire voordelen. Daarnaast staan noten en zaden bol van de waardevolle mineralen.

5.Bessen

De familie van de bessen worden beschouwd als zeer gezond en zijn ware antioxidanten bommen. Bessen beschikken over een hoge ORAC-waarde en kunnen daarmee het risico op kanker verminderen en een groot voordeel opleveren met een stralende huid tot gevolg. Ze bevatten ook veel anti-aging stoffen die de bloeddoorstroming stimuleren.

6.Citrusvruchten

Vitamine C is de nummer 1 vitamine die onze huid beschermt en geneest als die is beschadigd.  Vitamine C laat onze huid stralen en de belangrijkste bron zijn citrusvruchten die ons helpen ons immuunsysteem te versterken en ons lichaam de natuurlijke afweer bieden tegen ziekten en virussen. Vitamine C is ook belangrijk voor de productie van collageen.

 

Zoals je ziet ligt de basis van een stralende huid niet in een tube of een potje, maar gewoon in je keuken. Hoe schoner je eet, hoe stralender je huid. Door een voedingspatroon aan te houden dat gebaseerd is op de natuur kun je jezelf veel leed besparen. Je ziet het wel om je heen: mensen die veel fabrieksvoeding eten zijn bijna altijd ziek, zwak of misselijk en hebben altijd vage klachtjes die zich verhevigen naarmate ze ouder worden.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *