Voeding bij stijve gewrichten

voeding stijve gewrichten

Je zal het zelf misschien wel aan den lijve ervaren. Wakker worden met stijve gewrichten…. Krakend als een oude kasteeldeur werk je jezelf uit bed en na verloop van tijd gaat het wel weer. 70% Van de mensen op leeftijd heeft regelmatig last van stijve gewrichten. Ze staan vrijwel dagelijks op met stijve gewrichten en in veel gevallen is er ook sprake van artrose.  Hoe kan het dat de ene persoon nimmer last heeft van stijve gewrichten en de ander reeds op vroege leeftijd?

De mogelijke oorzaken van stijve gewrichten

Hoe komt het dat je stijve gewrichten krijgt?  Gewrichtsklachten kunnen vele oorzaken hebben:

  • Artrose – je gewrichten zijn versleten.
  • Artritis – je gewrichten zijn ontstoken.
  • Jicht – je hebt te veel urinezuur in het bloed en dat heeft zijn weerslag op je gewrichten.
  • Reuma – verzamelnaam voor meer dan 100 verschillende aandoeningen aan het bewegingsapparaat, die niet zijn ontstaan door een ongeval.
  • Overbelasting – je hebt je gewrichten te veel of te zwaar belast.
  • RSI – repetitive strain injury, je maakt te vaak dezelfde beweging.

In diverse van de bovenstaande gevallen kan erger worden voorkomen en kan de oorzaak liggen in een verkeerd voedingspatroon waardoor de gevoeligheid voor stijve gewrichten toeneemt.

Welke voeding kun je eten om gewrichtsklachten te voorkomen?

  • Eet voldoende omega-3 vetzuren en vermijd omega-6 vetzuren, want die werken ontstekingsbevorderend. Omega-3 zit bijvoorbeeld in vette vis, lijnzaad of walnoten.
  • Vermijd voedingsmiddelen die rijk zijn aan purines. Denk hierbij vooral aan dierlijk voedsel, zoals rood vlees en kippenlever, maar ook tarwekiemen.
  • Eet voornamelijk verse groentes, vruchten en vooral plantaardige eiwitten. Vermijd ‘stevige’ eiwitbronnen zoals kaas, vlees en ei.
  • Drink voldoende water voor de ontgifting.
  • Drink kruidenthee voor je gewrichten zoals: guldenroede, duivelsklauw en zoethout.

Bepaalde voedingsmiddelen kunnen ontstekingsbevorderend werken. Bij stijve gewrichten kun je het best suikers, alcohol en koffie vermijden. Dit zijn voedingsmiddelen die in het lichaam verzurend werken. Kies liever voor voeding met veel antioxidanten, oftewel met een hoge ORAC-waarde, dus bessen, groenten en verse kruiden.

overwegen.

Gelukkig zijn er supplementen die de klachten bij artrose mogelijk kunnen verlichten. Lees daarvoor het onderstaande boek van apotheker Dr. Gert Schuitemaker.

Aanrader om te lezen:


gewrichten en voeding

Gerelateerde berichten

0 Reacties

Geef een reactie

Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met een *

Wij maken gebruik van cookies