Voeding om haaruitval te voorkomen

Ieder mens heeft te maken met het groeien van haar, maar ook haaruitval. Zelfs iemand met een volle haardos verliest zo’n 50-150 haren per dag. Buiten je genetische eigenschappen spelen je hormonen een zeer grote rol in het proces van haargroei. Het supermannelijke hormoon DHT speelt meestal een rol bij haarverlies bij mannen, ook op reeds jonge leeftijd. Denk dan aan de teruglopende haarlijn aan de voorkant of de kale plek op de kruin.

Veel vrouwen merken dat hun haar het mooist glanst en optimaal is ten tijde van de vruchtbare periode en in tijden van zwangerschap. Na de zwangerschapsperiode verliezen ze vaak in korte tijd flink veel haar. Dit proces heet telogene effluvium is een typisch voorbeeld van de rol die hormonen spelen met betrekking tot haaruitval. Dit is overigens een andere aandoening dan alopecia areata, een auto-immuunziekte.

Hormonale disbalans en haaruitval

Haaruitval bij vrouwen wordt meestal geassocieerd met een hormonale disbalans van oestrogeen en testosteron in het lichaam. Vaak is hiervan sprake tijdens de menopauze.1 De factoren die de kans op haaruitval bij vrouwen nog verhogen zijn:

1) Langdurig gebruik van de anticonceptiepil

2) Langdurig en veel stress (in de breedste zin des woords, dus lichamelijk, psychisch, orgaanstress etc.)

3) Slechte voeding met kunstmatige stoffen en een tekort aan essentiële voedingsstoffen

4) Gebrek aan regelmatige lichaamsbeweging

5) Continue blootstelling aan giftige stoffen (uitlaatgassen, BPA’s, cosmetica, schoonmaakmiddelen)

6) Last but not least, een vertraagde schildklier

Maak de juiste keuzes met je voeding

Het kiezen voor de juiste voeding is de beste eerste stap voor iemand die de hormoonbalans wil herstellen. Voeg als eerste voedingsmiddelen toe met een hoge dichtheid van fytonutriënten, dushaaruitval met veel antioxidanten, mineralen en sporenelementen, gezonde vetten en eiwitten.

Drie belangrijke voedingsstoffen voor gezond haar zijn silica, zink en biotine (vitamine B8). Deze mineralen zijn te vinden in veel plantaardige en dierlijke voedingsmiddelen. Silica helpt het lichaam vitaminen en mineralen effectiever te absorberen. Het is van cruciaal belang voor gezond haar, zeker  als we ouder worden. Silica wordt voornamelijk gevonden in komkommers, selderij, spruitjes en paprika.

Tekorten aan voedingsstoffen en haaruitval

Een van de meest voorkomende voedingstekorten in onze samenleving is zink. Zink speelt een cruciale rol bij de vorming van belangrijke hormonen en enzymen. Fytinezuur dat afkomstig is uit onze voeding bindt zich aan zink en vermindert daardoor de werkzaamheid in het lichaam.2

Een grote inname van voeding met veel fytinezuur, zoals veel granen, peulvruchten en noten vormt een voorname oorzaak van een zinktekort. Een tekort aan zink heeft een toename tot gevolg van een chemische boodschapper, genaamd Tumor Necrose Factor alfa (TNF-a). TNF-a spoort het immuunsysteem aan om gezond weefsel in het lichaam aan te vallen, zoals bijvoorbeeld de huid of het haar.3  Een voldoende aan zink in het lichaam helpt om gezond haar te behouden, maar zware doses zink kunnen juist weer versnelde haaruitval veroorzaken. Het is dus belangrijk hierin niet te overdrijven wanneer men tot suppletie overgaat.

Biotine en haaruitval

Biotine, ook wel vitamine H(aar) genoemd, wordt voornamelijk afgebroken door een overmatige consumptie van alcohol, geraffineerde voedingsmiddelen en eiwitten, alsmede door langdurig gebruik van antibiotica. Een leefstijl waarin de alcohol rijkelijk vloeit en waarin fabrieksvoeding de basis vormt, zal dus onherroepelijk sneller leiden tot een uitdunnende haardos.

Eiwitten die worden gegeten zonder de dooier vormen een probleem. Deze bevatten het eiwit avidine dat de biotine absorptie remt.4 Veel mensen zijn in de veronderstelling dat een ei zonder de dooier gezonder is, maar dat is dus allerminst waar en kan zelfs leiden tot flinke gezondheidsproblemen, die zich onder andere uiten in haaruitval.

Vertering van eiwitten en gezond haar

Een slechte vertering van eiwitten kan ook een belangrijke factor zijn bij haaruitval. Stress en slechte voeding kan na verloop van tijd een factor zijn, waardoor de maag minder in staat is om maagzuur te produceren. Wanneer dit het geval is, is de PH-waarde in de maag te hoog om eiwitten effectief te kunnen verteren. Met behulp van appelciderazijn en/of spijsverteringsenzymen zoals HCL, in combinatie met een eiwitrijk voedingspatroon, kan drastisch helpen.

Collageen is, samen met keratine, het belangrijkste eiwit dat het haar volume en sterkte geeft. De productie van collageen is afhankelijk van voeding die rijk is aan collageen eiwitten uit onder andere botbouillon en zwavelverbindingen die worden gevonden in uien, kruisbloemige groenten en paddenstoelen. Het is dus van belang voornamelijk voor die voedingsmiddelen te kiezen wanneer er sprake is van haaruitval.

Andere krachtige voedingsstoffen die de gezondheid van het haar ondersteunen, zijn anti-inflammatoire kruiden zoals kurkuma, oregano en gember. Fruit dat weinig suiker bevat en met een hoge nutriëntdichtheid, zoals citroen, limoen, bessen en zure appels, bevatten de belangrijkste antioxidanten en haaruitval voorkomen.

Lifestyle tips voor gezond haar

1) Verander uw voedingspatroon: vermijd suikers, (gepasteuriseerde) zuivel en bewerkte voedingsmiddelen.

2) Drink regelmatig een superfood met bijvoorbeeld kokosmelk, bessen, goed opneembare eiwitten zoals rauwe biologische eieren, niet-gedenatureerd grasgevoerd wei-eiwit, bruine rijst, erwten of hennepproteine.

3) Week het fytinezuur eruit: week granen, peulvruchten en noten acht uur in schoon water met een eetlepel van appelciderazijn, voordat je ze opeet.

4) Eet geen ei zonder de dooier. Eet de volledige eieren voor de optimale absorptie van biotine.

5) Verhoog de inname van zink met voedsel zoals pompoenpitten, eieren en zonnebloempitten.

6) Zorg voor een hogere inname van silica: Eet silicarijke voedingsmiddelen zoals komkommers, selderij, paprika en spruiten.

7) Consumeer voedingsmiddelen die rijk zijn collageen, zoals bottenbouillon, orgaanvlees, uien, kool, spruitjes, broccoli en bloemkool.

8) Zorg voor voldoende goede vetten: bedien jezelf van royale hoeveelheden virgin kokosolie, extra vergine olijfolie,  wilde zalm en grasgevoerde boter/ghee en rundvlees. Met een voedingspatroon rijk aan gezonde vetten verbeter je de textuur van je huid en haar.

9) Integreer wisseldouches. Probeer eens een koudwaterdouche. Warm water heeft de neiging de huid uit te drogen en zorgt bovendien dat de poriën gaan openstaan, waardoor er vuil in terecht kan komen. Daarnaast zorgen wisseldouches voor een verhoogde doorbloeding van de huid, waardoor het haar meer voedingsstoffen uit de bloedbaan ter beschikking krijgt. Hoewel het voor sommigen afschrikwekkend klinkt…probeer het eens! Het kan je zelfs in extase brengen.

10) Vermijd stress. Het stresshormoon cortisol heeft een werkelijk vernietigend effect op de gezondheid en dus op de huid en het haar. Inspanning is zeker niet slecht, maar zorg ook voor evenredige rustmomenten en een goede nachtrust.

11) Last but zeker niet least: vermijd het gebruik van synthetische schoonmaakmiddelen en cosmetica. Deze hebben een sterk verstorende  invloed op de hormoonhuishouding en vormen een flinke belasting voor de lever, de ontgiftingsfabriek van ons lichaam. Gebruik liever natuurlijke cosmetica, zo die van Ringana, die zelfs vers is!

Volg ons op Facebook of meld je rechtsboven op de pagina aan voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven omtrent natuurlijke huidverzorging.

een stralende huid en gezondheid2

Bronnen:

1 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19341939

2 Het effect van fytinezuur op de opname van zink

3 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22902331

4 http://nl.wikipedia.org/wiki/Biotine

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *