Voeding voor een gezonde huid

Een gezonde huid krijg je niet zo maar en is evenmin verkrijgbaar in een potje of tube. Aangezien je huid je gezondheid weerspiegelt, is het van belang de innerlijke mens goed te verzorgen. Hoe je daarmee aan de slag gaat?

Voeding voor een gezonde huid

Onderstand tref je een enorme rij voedingsmiddelen aan die de gezondheid van je huid ondersteunen en stimuleren. Door te zorgen dat je deze met de regelmaat van de klok eet, kun je je huid voeden met de juiste micronutriënten.

Brandnetels

Brandnetels staan vooral bekend om hun nare, branderige steken, maar wist je dat ze enorm gezond zijn? Je kan ze wassen en door de soep doen of er thee van trekken, waarmee je de huid
voeding gezonde huid insmeert. Brandnetels hebben een anti-inflammatoire werking die helpt de huid te kalmeren en aandoeningen zoals eczeem en acne te verbeteren. Ze werken ook zeer ontgiftend dankzij de hoge niveaus van antioxidanten die het lichaam beschermen tegen vrije radicalen. Deze vrije radicalen richten schade aan bij alle weefsels, dus ook de huid. Om die reden zijn antioxidanten in de voeding zo belangrijk.

Eieren

Eieren zijn uitstekend ter ondersteuning van de huidgezondheid. Het eiwit is een uitstekende bron van cysteïne voor de aanmaak van glutathion, de moeder van de antioxidanten. Vooral de dooiers bevatten de waardevolle voedingsstoffen, zoals selenium, vitamine B12, vitamine D, zink en zeaxantine.

Donkere bessen

Donkere bessen hebben niet alleen een enorm hoge ORAC-waarde, ze bevatten ook flinke hoeveelheden vezels, die het hongergevoel en de productie van insuline reguleren.

Munt

Munt staat bekend om de kalmerende, krampstillende werking. Het bevordert de spijsvertering, reduceert stress en kan helpen bij de bestrijding van sinushoofdpijnen. Bovenal is het goed voor de huid. Zet lekker een pot muntthee en laat deze afkoelen en giet hem bij je badwater. Je huid zal heerlijk tot rust komen.

Noten

Noten zijn ware mineralenbommetjes. Tekorten aan mineralen, zoals zink en selenium, zijn vaak gekoppeld aan acne. Selenium ondersteunt de schildklierfunctie en daarmee de doorbloeding vand e opperhuid, waardoor andere voedingsstoffen sneller de huid bereiken. Ook vitamine E, koper, magnesium, mangaan, kalium, calcium en ijzer zijn essentieel voor de gezondheid en de huidfunctie.

Tomaten

Tomaten zijn rijk aan vitamine C, dat helpt bij de productie van collageen om de huid stevig en strak te houden. Ze bevatten ook lycopeen, het rode pigment dat de bloedcirculatie in de huid stimuleert.

Waterkers

Wanneer je een salade maakt, vervang dan een paar blaadjes sla voor wat pittige waterkers. Deze bladgroenten zitten vol antioxidanten, evenals de mineralen mangaan, caroteen en kalium. Dit maakt waterkers een krachtig reinigingsmiddel, het voedt de huid en helpt bij de afvoer van gifstoffen en overtollig vocht.

Water

Natuurlijk is er niets zo belangrijk voor een goed gehydrateerde huid als een gezonde vochtbalans in het lichaam. Zonder voldoende vocht zal de huid een dof en droog uiterlijk krijgen. Een stralende huid komt van binnenuit en de beste en goedkoopste manier is om voldoende water te drinken. Water helpt de cellen te verzadigen en spoelt de toxines het lichaam uit. Daarnaast is water natuurlijk ook belangrijk om de hersenen van voldoende vocht te voorzien.  Zorg dat je dagelijks minstens 0,03 liter water per kilo lichaamsgewicht drinkt (70 kilo is 70x 0,03 liter= 2,1 liter water

Havermelk

Havermelk is rijk aan vezels, lactosevrij en is bijzonder rijk aan vitamine E en foliumzuur en maakt het tot een uitstekend alternatief voor gewone melk.

Rode Druiven

Rode druiven en hun zaden bevatten krachtige natuurlijke stoffen en antioxidanten waarvan is aangetoond dat ze een anti-inflammatoire werking hebben op huidaandoeningen zoals psoriasis en eczeem. Als natuurlijke antihistamine kunnen druiven ook helpen om de bijwerkingen van allergische reacties te reguleren. Daarnaast zijn ze rijk aan resveratrol, een belangrijke anti-aging stof.

Rode biet

De paarse wortels zijn bijzonder rijk aan vitamine A, kalium, natrium, calcium, magnesium en vitamine E, die essentieel is voor de gezondheid van de opperhuid en wondgenezing.

Tofu

De zachte, omelet-achtige substantie uit sojabonen is een goede bron van plantaardige eiwitten, calcium en onverzadigde vetzuren en een uitstekende combi voor iedereen met huidaandoeningen. Het is rijke aan antioxidanten, maar ook aan mineralen zoals ijzer, koper en mangaan. Voor mannen is het echter minder geschikt, aangezien het tofu fyto-oestrogenen bevat, en daardoor een vervrouwelijkende werking heeft op de huid. (zie daarvoor het blog De invloed van hormonen op de huid)

Volkoren rijst
Een stabiele bloedsuikerspiegel heeft een positieve invloed op de huidgezondheid. Het is dus zeker zinvol om te zorgen dat je volkoren koolhydraten eet. Als je dus koolhydraten eet, zorg dan altijd dat je deze combineert met vezels (volkoren), vet en eiwitten, zodat je bloedsuiker stabiel blijft.

Volkoren rijst is een rijke bron van vitamine B, eiwitten, selenium en magnesium, evenals verschillende antioxidanten.

Boerenkool

Boerenkool bevat een volledig spectrum aan vitaminen, zoals vitamine A, B-complex, C, vitamine E, vitamine K en aanzienlijke niveaus mangaan, calcium, kalium, ijzer, magnesium, eiwitten, foliumzuur en fosfor. Om meer boerenkool binnen te krijgen kun je het ook door je smoothie doen of door de slowjuicer.

Avocado

Deze lekkere, vette, groene vruchten staan bekend als goede bron van vitamine E en dus om hun vermogen de huid op te peppen. Toch bezit ook flinke hoeveelheden vitamine C om huidontsteking te verminderen of te voorkomen. Avocado-olie stimuleert de aanmaak van collageen in de huid, die de toon en textuur verbetert. Door regelmatig avocado te eten kan je de huid soepel en gehydrateerd houden.

Knoflook

Knoflook bevat een uniek stofje, genaamd allicine, dat in staat om schadelijke bacteriën en virussen te doden, inclusief acne en andere huidinfecties. Dit stofje is ook uiterst effectief bij een koortslip. Daarnaast is knoflook een krachtige cocktail van antioxidanten. Om optimaal te kunnen profiteren van de werking van knoflook, eet je het rauw, fijngehakt of je brengt het lokaal op de huid aan. Wees met het rechtstreeks aanbrengen op de huid zeer voorzichtig, aangezien een gevoelige huid sterk hierop kan reageren.

Alfalfa kiemen

Kiemen staan bekend om hun enorme nutritionele waarde, die vaak nog groter is dan wanneer de groenten zijn volgroeid. Met voedingsstoffen zoals calcium, foliumzuur, magnesium, mangaan, fosfor, kalium, silicium, natrium en zink en een volledige reeks van vitaminen A, B-complex, C, E en K zijn dit zo’n beetje de beste groenten die je kan eten.

Broccoli

Broccoli bevat antioxidanten zoals vitamine A, B complex, C, E en K, die allemaal ondersteuning bieden voor een mooie glanzende huid en die beschadigd huidweefsel laten herleven. Eet broccoli rauw in een salade of licht gestoomd om het meeste uit de roosjes te halen.

Eten voor een gezonde huid hoeft niet saai te zijn, zeker niet als je ziet hoe je kunt variëren. Superfoods voor de huid liggen gewoon in de supermarkt en niet bij de drogist in de schappen.

Volg ons op Facebook of download ons gratis e-book rechtsboven op de pagina. 

een stralende huid en gezondheid2

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *