Voeding bij stijve gewrichten

Je zal het zelf misschien wel aan den lijve ervaren. Wakker worden met stijve gewrichten…. Krakend als een oude kasteeldeur werk je jezelf uit bed en na verloop van tijd gaat het wel weer. 70% Van de mensen op leeftijd heeft regelmatig last van stijve gewrichten. Ze staan vrijwel dagelijks op met stijve gewrichten en in veel gevallen is er ook sprake van artrose.  Hoe kan het dat de ene persoon nimmer last heeft van stijve gewrichten en de ander reeds op vroege leeftijd?

De mogelijke oorzaken van stijve gewrichten

Hoe komt het dat je stijve gewrichten krijgt?  Gewrichtsklachten kunnen vele oorzaken hebben:voeding stijve gewrichten

  • Artrose – je gewrichten zijn versleten.
  • Artritis – je gewrichten zijn ontstoken.
  • Jicht – je hebt te veel urinezuur in het bloed en dat heeft zijn weerslag op je gewrichten.
  • Reuma – verzamelnaam voor meer dan 100 verschillende aandoeningen aan het bewegingsapparaat, die niet zijn ontstaan door een ongeval.
  • Overbelasting – je hebt je gewrichten te veel of te zwaar belast.
  • RSI – repetitive strain injury, je maakt te vaak dezelfde beweging.

In diverse van de bovenstaande gevallen kan erger worden voorkomen en kan de oorzaak liggen in een verkeerd voedingspatroon waardoor de gevoeligheid voor stijve gewrichten toeneemt.

Welke voeding kun je eten om gewrichtsklachten te voorkomen?

  • Eet voldoende omega-3 vetzuren en vermijd omega-6 vetzuren, want die werken ontstekingsbevorderend. Omega-3 zit bijvoorbeeld in vette vis, lijnzaad of walnoten.
  • Vermijd voedingsmiddelen die rijk zijn aan purines. Denk hierbij vooral aan dierlijk voedsel, zoals rood vlees en kippenlever, maar ook tarwekiemen.
  • Eet voornamelijk verse groentes, vruchten en vooral plantaardige eiwitten. Vermijd ‘stevige’ eiwitbronnen zoals kaas, vlees en ei.
  • Drink voldoende water voor de ontgifting.
  • Drink kruidenthee voor je gewrichten zoals: guldenroede, duivelsklauw en zoethout.

Bepaalde voedingsmiddelen kunnen ontstekingsbevorderend werken. Bij stijve gewrichten kun je het best suikers, alcohol en koffie vermijden. Dit zijn voedingsmiddelen die in het lichaam verzurend werken. Kies liever voor voeding met veel antioxidanten, oftewel met een hoge ORAC-waarde, dus bessen, groenten en verse kruiden.

voeding stijve gewrichtenNatuurlijk zijn er veel supplementen verkrijgbaar voor stijve gewrichten om je gezonde voedingspatroon te ondersteunen. Let bij de aanschaf vooral op de ingrediënten. Vaak zijn er veel synthetische bestanddelen toegevoegd, zoals magnesiumstearaat, waardoor de functie van de werkzame stoffen vermindert. Een volledig natuurlijk supplement geniet altijd de voorkeur. Bij stijve gewrichten bieden de Ringana supplementen Ringana CAPS Move en de Ringana PACK antiox uitkomst. Deze zijn volledig natuurlijk en de ingrediënten zijn gevriesdroogd, zodat de oorspronkelijke, natuurlijke matrix behouden blijft.

Gelukkig zijn er supplementen die de klachten bij artrose mogelijk kunnen verlichten. Lees daarvoor het onderstaande boek van apotheker Dr. Gert Schuitemaker.

 

Aanrader om te lezen:

 


gewrichten en voeding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *