Voorkom jodiumtekort, een trage schildklier en andere klachten

jodiumtekort schildklier klachtenEen jodiumtekort is een van de meest voorkomende aandoeningen, maar die tevens eenvoudig is op te lossen. Een tekort aan jodium kan tevens een cascade van klachten teweegbrengen. Het is dan ook niet voor niets dat ik dit onderwerp behandel, omdat het, ook in Nederland, een steeds groter probleem wordt.

Wat is jodium en wat doet het?

Jodium is een sporenelement en vormt een essentieel onderdeel van de schildklierhormonen, triiodothyronine (T3) en thyroxine (T4). Deze hormonen spelen een belangrijke rol in ons lichaam. Ze vervullen onder andere een belangrijke rol bij ons metabolisme, de vroege vorming en groei van onze organen, vooral van de hersenen en reguleren onze lichaamstemperatuur.

Een jodiumtekort, met name voor een onvolgroeid kind, heeft vaak onomkeerbare gevolgen voor de ontwikkeling. Onvoldoende inname van jodiumrijke voedingsmiddelen leidt tot onvoldoende productie of synthese van hormonen, waardoor schade kan ontstaan aan de spieren, het hart, de lever, de nieren en de ontwikkeling van de hersenen.

Hoe ontstaat een tekort?

Een tekort ontstaat onder invloed van verkeerde voeding. De Nederlandse overheid staat het toe om jodium toe te voegen aan brood en zout, zodat we voldoende binnenkrijgen bij een ‘gebalanceerd voedingspatroon’.

Door de overheidscampagnes eten steeds meer mensen zoutarm. Ook ziet men vaker in dat de gluten die in brood zitten ‘toch niet zo heel veel bijdragen’ aan een gezonde leefstijl. Hierdoor komt een jodiumtekort steeds vaker voor, met alle gevolgen van dien. Geen goede ontwikkeling dus.

Deze ontwikkeling is vrijwel letterlijk koren op de molen van de lobby van de broodindustrie: “Brood eten! Want anders krijg je een tekort aan jodium!” Onze bekende mediaprofessoren melden dat minder brood eten geen positieve ontwikkeling is.

Volgens de WHO treft een jodiumtekort 29 procent van de wereldbevolking.1 In Nederland stelt het RIVM dat een tekort nauwelijks voorkomt. Alleen niet-broodeters en zwangere vrouwen zouden mogelijk een tekort kunnen hebben.

Jodiumtekort, de verzamelnaam voor een waslijst aan klachten

De term jodiumtekort is de term die wordt gebruikt als verzamelnaam voor een waslijst aan klachten, die voornamelijk voortkomen uit een verminderde schildklierwerking. De klachten die kunnen voortkomen uit een tekort aan jodium zijn onder andere:

  • hypothyreoïdie (trage schildklier)
  • vertraagd metabolisme en moeite met afvallenjodiumtekort schildklier klachten wakame
  • droge huid, afbrokkelende nagels, breekbaar haar
  • neerslachtigheid en depressie
  • menstruatieklachten
  • verminderd geheugen en brainfog
  • koude handen en voeten
  • gevoeligheid voor kou
  • spijsverteringsklachten (vooral verstopping)
  • kortademigheid
  • spierzwakte en gewrichtsklachten

Risicofactoren

Er zijn diverse factoren die het risico op een tekort kunnen veroorzaken. De schildklier neemt jodium op uit onze voeding. Bij een tekort zal het lichaam eerst de jodium, die in de schildklier zit opgeslagen, verbruiken. Hierdoor gaat de schildklier opzwellen, ook wel bekend als de aandoening struma. Om een dergelijke diagnose te kunnen vermijden is een gemiddelde dagelijkse inname van 150 microgram nodig.2

De volgende risicofactoren die kunnen bijdragen aan een tekort aan jodium.

1. Weinig jodium in de bodem. Nee, we hebben het niet over de bodem van een emmer, het gaat over landbouwgrond. Met name in hoger gelegen gebieden, zoals de Andes en de Alpen, bevat de bodem weinig jodium. Met name kustgebieden, waar het zeewater voor handen is, hebben de gunstigste jodiumwaarden.

Jodium krijgen we vooral binnen via onze voeding en dan met name zeegroenten, zeevruchten en witvis. Andere voedselbronnen zijn noten, zaden, bonen, rapen, knoflook en uien, mits deze zijn verbouwd op jodiumrijke grond.

2. Verkeerde voeding

Met name koolsoorten en kruisbloemige groenten, zoals bloemkool, broccoli, boerenkool en andere  koolsoorten, kunnen een belasting voor de schildklierfunctie vormen. Door ze goed te stomen en door te koken kan dit worden voorkomen.

3. Selenium deficiëntie. Selenium is verbonden met jodium, zoals Peppi is verbonden met Kokkie. Veel mensen met een jodiumtekort hebben ook een seleniumtekort. Selenium is het stofje dat zorgt dat de lever het inactieve schildklierhormoon T4 kan omzetten in het actieve T3-hormoon. Lees hier meer over het belang van selenium.

4. Fluoridegebruik

Kraanwater bevat minimale hoeveelheden fluoride, maar tandpasta zoveel meer. Fluoride remt de opname van jodium. Lees hier meer over de gevolgen van fluoride voor de gezondheid.

5. Zwangerschap. Zwangere vrouwen hebben een verhoogde behoefte aan jodium, namelijk wel 220 microgram gemiddeld per dag. Vrouwen die borstvoeding geven zelfs 290 microgram. Een tekort tijdens de zwangerschap kan ernstige gevolgen hebben voor de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van de ongeboren baby.

6. Roken

Tabaksrook bevat de giftige stof thiocyanaat. Deze stof remt de opname van jodium enorm. Dit stofje verklaart waarom rokers een doffe, slecht doorbloede huid hebben, breekbaar haar hebben en er futloos uitzien. Dit zijn allemaal uiterlijke kenmerken van iemand met een slechte schildklierfunctie.

De beste bronnen om een jodiumtekort te voorkomen

Zeewier is een van de beste bronnen van jodium, maar de hoeveelheid jodium varieert van soort tot soort. Voorbeelden hiervan zijn arame, kombu, wakame kelp en hijiki. Kelp bevat de hoogste concentratie jodium. Andere goede jodiumbronnen zijn witvis, zeevruchten, noten, zaden en eieren.

Je zou zeggen dat Nederland door de ligging aan de kust een jodiumrijke bodem zou hebben die jodiumrijke groentenen fruit zou voortbrengen. Door verschaling van onze landbouwgronden bevatten onze groenten helaas nauwelijks nog jodium en selenium.

  • Blad gedroogd zeewier – tot wel 3.000 microgram
  • 100 gram kabeljauw – 100 microgram
  • 100 gram garnalen – 35 microgram
  • 1 groot ei – 24 microgram

Maar de jodiumbronnen die ons worden aangeprezen?

Brood en gejodeerd zout worden ons door de overheid en de industrie aangeprezen als goede jodiumbronnen. Vervelende bijkomstigheid is dat zout, en dan bedoel ik geraffineerd zout, onze gezondheid geen (niet eens een beetje) goed doen.

Over brood en gluten is veel discussie. Het gebruikte bakkerszout mag dan wel gejodeerd worden, brood is natuurlijk geen natuurlijk bron van jodium. Met name de gluten in brood doen voor de meeste mensen meer kwaad dan de toegevoegde jodium goed kan doen.

Kies liever voor jodium uit de bovenstaande natuurlijke bronnen. Eet regelmatig zeewier, witvis en noten of maak een sole van Keltisch zeezout die meer dan 60 verschillende mineralen bevat. Je kan ook een puur en goed opneembaar jodiumsupplement gebruiken

Wees voorzichtig! Meer is niet altijd beter. Een gemiddelde dagelijkse inname van boven de 2.000 microgram kan gevaarlijk zijn, vooral bij nieraandoeningen. Wanneer er sprake is van een schildklierafwijking, is een verhoogde jodiuminname niet altijd de aangewezen manier om de schildklierfunctie te herstellen en kan zelfs schade veroorzaken. Wil je weten hoe jouw bloedwaarden met betrekking tot jodium zijn? Laat deze dan testen bij Bloedwaardentest.nl.

Heb je het idee dat je een schildklier niet naar behoren functioneert? Laat deze dan testen middels een particuliere bloedwaardentest. Daarbij ben je niet afhankelijk van de loyaliteit van je huisarts. Voor beide testen geldt: met de code naturesbestcosmetics5 krijg je 5% korting.

Volg ons op Facebook of download ons gratis e-book rechtsboven op de pagina. 

2 reacties

  1. Waar zit maline zuur in of is het te koop ik sl9k jodiummomdat ik echt een allergie heb voor gluten van tarwe haver , rogge , spelt etcen gist en kiwi ananas roodbaarr citroenetc advi4zen zijn welkom

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *