Waarom crashdiëten zelden werken

Crashdiëten afvallen schildklierCrashdiëten zijn populair, mateloos populair. Vooral de groep die zich nog niet zo heel goed op de hoogte heeft gesteld omtrent hun gezondheid, laat zich maar al te graag verleiden om op een makkelijke manier gewicht te verliezen.

Wie wil er niet vlak voor de zomervakantie nog even een paar kilootjes kwijt om zoals Pamela Anderson langs het strand te kunnen rennen. En het mooie is, het werkt nog ook! De claims dat je in een week tijd twee of drie kilo kwijtraakt komt nog uit ook!

Nee, inderdaad! Crashdiëten zijn killing voor je lichaam. Je hongert jezelf uit, veroorzaakt een tekort aan voedingsstoffen en je schildklier gaat steigeren.

Toen ik onlangs op een forum een paar dames hun ervaringen zag uitwisselen omtrent hun Cambridge dieet, dacht ik “Ay, dames….alsjeblieft! Je weet niet wat je jezelf aandoet!” De één was misselijk, de ander was flauwgevallen, weer een ander combineerde het met laxeermiddelen om nóg meer en nóg sneller gewicht te verliezen.

In de supermarkt en bij de drogist vinden caloriearme drankjes, shakes en dieetrepen gretig aftrek, maar werkt zo’n quick fix wel? Het kan toch niet gezond zijn om in zo’n korte tijd zoveel gewicht te verliezen?

6 Redenen waarom crashdiëten zelden werken

1. Vertraging metabolisme

Wanneer je plotsklaps op een sterk caloriebeperkend dieet overstapt, schiet het lichaam direct in de overlevingsmodus. Dit betekent dat deze in eerste instantie de stofwisseling vertraagt en vet gaat opslaan als reserve.

Het lichaam interpreteert de plotselinge caloriebeperking als een bedreiging en beschermt zichzelf door het metabolisme te vertragen. Een manier waarop dit gebeurt is met het enzym lipoproteïne lipase (LPL), dat de op- en overslag van bloedvetten in lichaamsvet bevordert. In wezen keert je lichaam zich tegen zichzelf.

Wanneer je ineens de hoeveelheid calorieën verlaagt, reageert het lichaam door deze direct als vet op te slaan. Zodra je weer normaal gaat eten, heeft het lichaam zich zodanig ingesteld op een lager metabolisme, dat het gewicht dat eraf is gegaan weer snel terugkomt, inclusief rente, een paar extra kilo’s.

2. Tekort aan vet

Een andere reden waarom crashdiëten zelden slagen, is dat het elimineren van vetten bijzonder slecht is voor je gezondheid. Natuurlijk zijn er slechte vetten, zoals transvetten en geoxideerde vetten, maar niets is belangrijker om af te vallen dan voldoende vetten binnen te krijgen. En niet alleen om af te vallen zijn vetzuren belangrijk. Ga maar eens na dat je hersenen voor een groot deel uit cholesterol bestaan. Ga maar na wat een dieet dat arm is aan verzadigd vet (rijk aan cholesterol) met je doet.

Vet is juist de sleutel om succesvol af te vallen. Met een ketogeen dieet leer je je lichaam weer vetten aan te spreken als brandstof, in plaats van de koolhydraten die alleen maar op je flanken blijven plakken.

3. Vochtverlies

Crashdiëten zijn uitsluitend gericht op wat de weegschaal zegt. Bij elke halve kilo die je verliest zou je niet juichend op de weegschaal moeten staan. De weegschaal liegt. De eerste weken dat je afvalt is dat voornamelijk in de vorm van eiwitten (de bouwstof van je spieren) en vocht. Juist terwijl je zo graag dat overtollige vet zou kwijtraken, verlies je juist dat weefsel dat je liever wilt verliezen: je spieren.

Het vocht dat je verliest tijdens crashdiëten tikt inderdaad flink aan op de weegschaal, je valt lekker af. Maar sta er eens bij stil hoe een vochttekort van invloed is op je nieren. Zorg vooral dat je voldoende drinkt, niet alleen bij een crashdieet, maar sowieso.

4. Doseren

Heb je je ooit afgevraagd waarom het zo moeilijk is om crashdiëten vol te houden? Omdat 100% onthouding van hetgeen je zo graag eet, niet is vol te houden. De craving naar lekkere romige chocola en chips of een patatje groeit alleen maar naarmate je jezelf hiervan langer hebt onthouden.

Het resultaat is vaak dat áls je je niet meer kan inhouden en losgaat, dat je direct een paar chocoladetabletten verorbert of twee zakken chips. Het werkt simpelweg niet! Geniet dan liever op vooraf geplande momenten van een stukje chocola of ga eens in de maand gedoseerd een patatje scoren.

Vergeet ook niet dat zodra je weer ‘normaal’ gaat eten, dat vrijwel alles wordt opgeslagen als vet.

5. Vet opslaan van koolhydraten

Een andere reden waarom crashdiëten gedoemd zijn te mislukken, is omdat ze niet bepaald van goede invloed zijn op de natuurlijk wisselwerking tussen insuline, koolhydraten en vetopslag.

Wanneer je je calorie-inname beperkt, daalt je bloedsuikerspiegel, wat veroorzaakt dat je een enorme behoefte krijgt aan koolhydraten, liefst lekker zoet en veel. Hierdoor zorgt het hormoon insuline dat je deze calorieën als vet opslaat.

6. Je schildklier raakt ontregeld en je huid droogt uit

De schildklier, ook wel de thermostaat van je lichaam, is in belangrijke mate betrokken bij je metabolisme. Werkt je schildklier niet naar behoren? Dan is de kans groot dat je metabolisme vertraagd is en je meer spekkies hebt dan je lief is. Andere klachten zijn een droge huid, broze nagels en breekbaar haar. Lees daarvoor het blog over de vertraagde schildklier.

Mensen die regelmatig crashdiëten volgen doen hiermee vaak meer kwaad dan goed, aangezien een vertraagde schildklier vaak het gevolg is van regelmatige low calorie diëten. Hiermee kom je in een vicieuze cirkel aangezien je hierdoor je metabolisme vertraagd en je in omvang groeit. Dan maar weer een ander crashdieet volgen en het cirkeltje is rond.

Conclusie over crashdiëten

Hoewel veel mensen zweren bij een crashdieet om nog even vlak voor de zomer een paar overtollige kilootjes kwijt te raken, is deze manier van afvallen voor de langere termijn funest voor je gezondheid. Inderdaad, ze werken om snel even af te vallen, maar niet voor lang. Zodra je weer meer calorieën gaat eten, vliegt je gewicht weer omhoog.

Om succesvol, en vooral duurzaam af te vallen is er geen quick fix. Hoe je dan wel moet afvallen? Eet puur en onbewerkt, doe twee tot drie keer per week aan krachttraining en zorg vooral voor voldoende calorieën, want anders werkt je lichaam averechts.

Volg ons op Facebook of download rechtsboven op de pagina ons gratis e-book.

een stralende huid en gezondheid2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *