Waarom krachttraining goed is voor een mooie huid

Krachttraining zou je in eerste instantie niet direct associëren met een gezonde huid en eeuwige jeugd. Dus dat vergt wat uitleg…

Het valt me op dat iedereen tegenwoordig maar op zoek is naar een quick-fix om er goed uit te zien. Een quick-fix is natuurlijk koren op de molen van de industrie en die verdient er dan ook grof geld aan. Peperdure synthetische crèmepjes, cosmetische verbouwingen en exotische gezichtsmassages zouden werkelijk elke rimpel gladstrijken. Maar helaas, het berust allemaal op een illusie.

Er is echter een remedie die wel succesvol is, maar wel wat meer inspanning vereist: krachttraining.

Waarom krachttraining?

Krachttraining wordt gedefinieerd als “training met (extra) weerstand om de kracht te verbeteren, meestal met het doel om (sport)prestaties te verbeteren. Anders dan met fitness, waarbij bewegen meestal het doel op zich is, is krachttraining in de meeste gevallen puur een middel om bewegingsvormen beter uit te voeren, om zo prestaties tot een hoger niveau te leiden.”

Hier zijn slechts een paar voordelen van krachttraining:

Verhoogt botdichtheid

Net zoals bij spieren, verliezen mensen naarmate ze ouder worden steeds meer botmassa. Het gevolg is dat ouderen meestal brozere botten hebben dan jongere mensen. Door regelmatig krachttraining te beoefenen houd je je botten stevig en sterk.

Verhoogt het metabolisme

Door kort en intensief te trainen verhoog je het rustmetabolisme. Je krijgt als het ware een ‘afterburn-effect’. Dit komt door de EPOC, wat staat voor Excess Post-exercise Oxigen Consumption. krachttraining

Door de EPOC raakt de stofwisseling verhoogd na een intensieve work-out. Hoeveel die wordt verhoogd als gevolg van de training, hangt af van hoeveel je je metabolisme tijdens de training hebt ‘verstoord’.

Hoe meer het lichaam uit balans is tijdens een korte intensieve training, hoe harder het lichaam moet werken om hiervan te herstellen (en dus meer energie gaat verbranden). Zo kan het lichaam tot wel 48 uur na de training in een verhoogde verbrandingsmodus staan. Dit is natuurlijk veel effectiever dan een langdurige cardiosessie, waarbij het lichaam na een paar uur reeds is hersteld en bovendien bol staat van het stresshormoon cortisol.

Zorgt voor een betere houding

Door stabiliserende core-oefeningen aan je trainingsschema toe te voegen, verbetert je houding en zal je er slanker uitzien.

Verbeter je humeur

Krachttraining zorgt voor de aanmaak van endorfines (natuurlijke opiaten) en dat geeft een goed gevoel. Krachttraining kan ook helpen de slaap te verbeteren, waardoor je meer groeihormoon aanmaakt.

En last but not least: je huid verbetert

Regelmatige, korte, intensieve krachttrainingssessies bevorderen de natuurlijke aanmaak van de hormonen testosteron en groeihormoon. En juist groeihormoon is erg belangrijk voor het behoud van een jonge huid. Een bodybuilder bevestigde me ooit: “Krachttraining is de beste anti-aging therapie die er bestaat.”

Ook testosteron draagt, met name voor vrouwen, aangezien zij een dunnere huid hebben onder invloed van het hormoon oestrogeen, bij aan een stevigere, dikkere huid, waardoor fijne rimpeltjes wat langer achterwege blijven.

De gouden combi: krachttraining en slaap

De combinatie van krachtoefening en slaap is perfect om voldoende groeihormoon aan te maken. Met de krachtoefeningen stimuleer je de aanmaak van groeihormoon en tijdens je slaap piekt de aanmaak van groeihormoon. Zorg hierbij natuurlijk voor een goede balans tussen inspanning en ontspanning voor het beste resultaat. Je huid zal er baat bij hebben!

Word ik als vrouw dan ultragespierd en krijg ik een snor?

Nee, absoluut niet. Vrouwen maken gemiddeld slechts 10% van de hoeveelheid testosteron aan die mannen aanmaken.  Die angst voor krachttraining die veel vrouwen hebben is absoluut ongegrond. Ook de misvatting dat krachttraining gelijk is aan bodybuilding, vormt voor veel vrouwen een weerstand. Dit is allerminst waar, je bepaalt zelf de intensiteit van je trainingen.

Voor alle leeftijden, mannen en vrouwen

Krachttraining is niet slechts bestemd voor jongemannen die de andere sexe willen imponeren. Nee, iedereen zou regelmatig in de gewichten moeten hangen.  Vooral mensen in de leeftijd van 50-80 kunnen enorm profiteren door regelmatig lichte krachttrainingsoefeningen te doen, aangezien het helpt tegen botontkalking, de huid jong en gezond houdt en de gewrichten soepel houdt.

Aan de slag

Zorg bij je work-out altijd voor een warming-up van 10-15 minuten zodat de spieren goed warm zijn.

Beperk je tot de 6 basisoefeningen squat, deadlift, bent-over row, lunge, bankdrukken en staand schouderdrukken. Met deze oefeningen train je de grote spiergroepen, zodat je de maximale hormonale output krijgt. Natuurlijk train je ook de kleinere spiergroepen met deze oefeningen, maar in mindere mate. Een trainingssessie van 30-45 minuten is ruimschoots voldoende en denk erom, wel gas erop!

Vergeet niet dat je jezelf wilt trainen en niet wilt killen. Overdrijf dus niet. Zwaarder is niet altijd beter. Het belangrijkst is dat je de oefeningen correct uitvoert om blessures te voorkomen. Vraag eventueel om instructies van een personal trainer.

Krachttraining maakt je gezonder. Je voelt je energieker, je ziet er beter uit en je vermindert het risico op letsel en gewrichtsklachten. En vergeet niet, het is nooit te laat om te beginnen.

een stralende huid en gezondheid2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *