Water drinken voor een gezonde huid

Dat water drinken ook voor de huid vele voordelen heeft, daarover moge geen twijfel bestaan. De foto’s van de 42-jarige Sarah (zie foto) gingen onlangs wereldwijd viraal, nadat ze vier weken lang drie water drinken huidliter water per dag had gedronken.

Natuurlijk is het uiterlijk van de huid een geweldige indicator van hoe het met de inwendige mens gesteld is. Ons grootste orgaan, de huid, profiteert net zo van water als de rest van ons lichaam. Een droge huid is een van de eerste symptomen van een tekort aan water in het lichaam.

Nefroloog Steven Gast, MD, vertelt: “Vocht verliezen we continu, het verdampt via de huid, ademhaling en verlaat het lichaam via de urine en ontlasting. En dit vocht moet dagelijks worden vervangen, plus dat er water nodig is om de vele lichaamsprocessen, zoals de spijsvertering en hydratatie van de cellen, van water te voorzien. Wanneer de inname van water niet groter is dan het vochtverlies, raak je gedehydrateerd.

Functies die water in het lichaam vervullen

Water drinken helpt om de balans van de lichaamsvloeistoffen te handhaven. Je lichaam bestaat voor ongeveer 60% uit water. De functies van het lichaamsvocht omvatten onder andere de spijsvertering, absorptie van voedingsstoffen, circulatie, aanmaak speeksel en slijm, transport van voedingsstoffen en het onderhoud van de lichaamstemperatuur.

water drinken gezonde huid“De hypofyse in je hersenen communiceert met de nieren en vertelt hoeveel water er moet worden afgescheiden via de urine of moet worden vastgehouden voor reserves”, legt professor Gast van Stanford University uit.

Als je weinig vloeistof in je lichaam hebt, activeren de hersenen het dorstmechanisme. En water is een basisvereiste, maar de behoefte wordt vaak genegeerd. “Alcohol interfereert in de communicatie tussen de hersenen en de nieren en veroorzaakt overmatige uitscheiding van vloeistoffen die vervolgens kunnen leiden tot uitdroging,” zegt hij. “En dat kun je dus beter voorkomen.”

Water helpt de spieren aan energie. Cellen met een tekort aan vocht en elektrolyten verschrompelen, wat kan leiden tot spiervermoeidheid. “Wanneer spiercellen over onvoldoende vocht beschikken, zijn ze niet in staat hun functies te vervullen en lijden de prestaties onder het gebrek aan water.”, zegt Gast. Zeker bij sporten is water drinken essentieel, nog extra bovenop de basisbehoefte.

Water drinken voor een gezonde huid

Water helpt de huid er goed uit te zien. Aangezien de huid veel water bevat en fungeert als een beschermende barrière om overtollig verlies van vocht te voorkomen, is een tekort aan vocht ook een gevaar voor deze beschermende functie, om maar niet te spreken van de vorming van rimpels en fijne lijntjes en verlies aan volume en  elasticiteit. Uitdroging maakt de huid droog en gerimpeld, maar kan worden verbeterd met een goede hydratatie. Zodra je eenmaal voldoende bent gehydrateerd, nemen de nieren het over en scheiden ze het overtollig vocht af.

Water, het goedkoopste medicijn - dr. Batmanghelidj

Aanrader om te lezen!

“Uitdroging is een van de verschijnselen die helaas vaak bij jonge vrouwen in het gezicht reeds waarneembaar is. Kraaienpootjes, fijne lijntjes, maar ook de zogenaamde kalkoenennek zijn een teken van uitdroging,” vertelt Dr. Batmanghelidj, autoriteit en tevens auteur van het boek Water. Het gezicht is natuurlijk het meest blootgesteld aan de elementen, zoals wind en de zon en daardoor is het vochtverlies in de huid daar het grootst.

“In de meeste gevallen is er geen sprake van kwaaltjes of ziekte, maar simpelweg van een vochttekort in het lichaam. De ultieme fase van uitdroging van de huid is sclerodermie: de huid raakt verschraald en gaat op een krokodillenhuid lijken. Gelukkig is dit proces in een vroeg stadium nog omkeerbaar door de waterinname te verhogen,” zegt dr. Batmanghelidj.

Niet alleen voor de huid is water drinken belangrijk. Het hoornvlies van het oog bestaat voor 80% uit water. Droge en rode ogen zijn dan ook een goede indicatie van een tekort aan vocht in het lichaam.

Om goed te kunnen functioneren en goed te kunnen interacteren met de omgeving, moet de huid vochtig zijn. Vooral in een droge omgeving, zoals in de winter is drinkwater is niet genoeg om de huid gehydrateerd te houden. Met een luchtbevochtiger in huis kan je de huid ondersteunen naast voldoende vochtinname.

Hydrotherapie om de huid van vocht te voorzien

Onderdompeling in water heeft mechanische, fysische en chemische effecten op ons lichaam en spa-therapie voor huidproblemen is natuurlijk niet voor niets zo oud als de menselijke beschaving. Baden en douchen zijn belangrijk om de huid te ontdoen van vuil en bacteriën en beperkt de laag aan droge cellen aan het oppervlak van de opperhuid.

Sommige mensen klagen over een droge huid na het baden. Dit komt vaak door het gebruik van te warm water, waardoor ook de natuurlijke olielaag van de huid wordt verwijderd.

Dit is een leidraad om optimaal te profiteren van je bad:

  • Gebruik warm water, net genoeg om je comfortabel te voelen, maar niet te warm.
  • Gebruik een milde, natuurlijke douchegel met uitsluitend natuurlijke ingrediënten, zodat deze de huid niet uitdroogt.
  • Gebruik na het badderen een natuurlijke bodylotion met uitsluitend pure, voedende ingrediënten. Wees bij aanschaf altijd alert, aangezien veel merken claimen “natuurlijk” te zijn, terwijl er altijd nog synthetische ingrediënten worden gebruikt.

Hoeveel moeten we nu eigenlijk drinken?

Vaak lees je goedbedoelde adviezen op internet, maar leer vooral naar je lichaam te luisteren en wacht niet tot je dorst krijgt. Volgens dr. Batmanghelidj is dorst een slechte indicator. Volgens hem neemt naarmate we ouder worden de perceptie voor dorst af. Als we boven de 70 zijn herkennen we het gevoel van dorst niet eens meer.

Is het meest gehoorde advies van twee liter water drinken per dag dan genoeg? Nee, niet als het aan Batmanghelidj ligt. “Wacht niet tot je dorst krijgt, maar drink de hele dag (preventief) door. Een gemiddeld persoon heeft twee liter water per dag nodig om het lichaam in normale omstandigheden te voorzien van voldoende vocht. Daarnaast heeft het gemiddelde lichaam zeker een tot anderhalve liter water nodig om te transpireren, te ademen en om de nieren aan het werk te houden. Een liter per dag krijgen we ongeveer binnen via onze voeding.

Zeker drie tot vier liter water drinken per dag is het advies. De beste indicator is dat onze urine kleurloos en geurloos is, dan is je lichaam in voldoende mate gehydrateerd. Bij gele urine raakt het lichaam gedehydrateerd. Hoe donkerder de urine en hoe sterker deze ruikt, hoe groter de dehydratatie. Ook wanneer we snel buiten adem zijn, kan dat een indicatie zijn van vochttekort.”

Voor overhydratatie wordt ook wel gewaarschuwd, maar daarvoor moet je meer dan een liter water per uur drinken, aangezien gezonde nieren gemiddeld in staat zijn zo’n 0,8 tot 1 liter vocht per uur kunnen uitscheiden.1 Bij intensief sporten of tropische temperaturen zweet je natuurlijk ook meer, dus kan je meer dan een liter per uur drinken, aangezien dan de druk op de nieren weer afneemt.

Wil je alles weten over wat water drinken voor je gezondheid, maar ook je gezondheidsklachten kan doen? Lees dan het zeer prettig leesbare boek Water, het goedkoopste medicijn, van dr. Batmanghelidj. Hij legt in zijn boek haarfijn uit hoe water talloze gezondheidsklachten kan helpen voorkomen en genezen.

Heb jij al ervaren wat meer water drinken kan betekenen voor je lichaam? Deel je ervaringen in de comments.

Volg ons op Facebook of meld je rechtsboven op de pagina aan voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven omtrent natuurlijke huidverzorging.

een stralende huid en gezondheid2

2 reacties

  1. LadyAmsterdam

    Als kind heb ik nooit extra water gedronken? Was altijd gezond, nooit ziek.

    Hoe verklaart U dat?

    • Weinig water drinken is niet direct een aanleiding om ziek te worden. Alleen wanneer je chronisch te weinig water drinkt, is het wachten tot er lichaamsklachten ontstaan. En we hebben sneller last van de consequenties van een vochttekort naarmate we ouder worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *