Zwangerschapsacne voorkomen met voeding en lifestyle

zwangerschapsacneZwangerschapsacne, het is een uitdaging voor vele artsen die maar al te goed weten dat medicatie kan bijdragen aan geboorteafwijkingen. Natuurlijk is dit een manier van redeneren die onlosmakelijk is verbonden met de wijze van behandelen in 2016: men richt zich op symptoombestrijding en niet op de oorzaak van de klachten.

Natuurlijk kunnen we de meeste klachten veilig en eenvoudig voorkomen door ons te richten op de onderliggende oorzaken en niet de symptomen met oppervlakkige crèmepjes en zalven te behandelen.

Hormonen en zwangerschapsacne

Uit statistieken blijkt dat meer dan 50 procent van de zwangere vrouwen tijdens de zwangerschap  acne vulgaris ontwikkelt. Met name tijdens het eerste trimester van de zwangerschap zorgen de hogere hormonale niveaus voor een toename van de natuurlijke vetten in de huid, een verhoogde talgproductie.

Deze verhoogde talgproductie, in combinatie met een toename van dode huidcellen, vormt de perfecte voedingsbodem voor de bacteriën die acne veroorzaken. Hoewel de ontwikkeling van acne een indicator is van een goed verlopende zwangerschap, kan het ook een stressfactor vormen voor aanstaande moeders. Zeker wanneer vrouwen ook rond hun maandelijkse cyclus reeds last hadden van acne, zal dat tijdens de zwangerschap ook opspelen.1

Gecontra-indiceerde medicatie

Bij zwangerschapsacne zijn veel vrouwen geneigd zich te wenden tot hun huisarts. Deze kan in de regel weinig doen, aangezien de behandelingen voornamelijk bestaan uit gecontra-indiceerde medicatie, zoals Isotretinoïne, antiandrogene medicatie (flutamide) of antibiotica, zoals doxycycline of tetracycline.

Met name Isotretinoine wordt in verband gebracht met een verhoogde kans op geboorteafwijkingen2, maar ook de andere soorten medicatie zullen de gezondheid van de baby niet ten goede komen. Ondanks deze risico’s wordt deze medicatie wereldwijd, ondanks de risico’s, schrikbarend vaak voorgeschreven.

Medicatie om zwangerschapsacne te behandelen is in mijn optiek een no-go, aangezien de voordelen niet opwegen tegen de mogelijke nadelen. Naar mijn idee ligt er ook een verantwoordelijkheid bij de behandelend arts om de persoon in kwestie correct voor te lichten over de mogelijke risico’s die het gebruik van deze medicijnen met zich meebrengt.

Alternatieve benadering van zwangerschapsacne

In wezen zou het niet eens ‘alternatief’ moeten heten, liever de ‘logische nadering’ bij zwangerschapsacne. Gedurende, maar ook voorafgaand aan de zwangerschap, zou de aanstaande moeder haar voeding en leefstijl reeds moeten aanpassen om de symptomen van zwangerschapsacne te minimaliseren of te voorkomen. Aangename bijkomstigheid kan zijn dat ook stemmingswisselingen en vervelende klachten van de vroege zwangerschap achterwege kunnen blijven.

Gedurende deze periode kunnen de natuurlijke hormoonspiegels normaliseren, wordt het bloed gezuiverd, zodat de lever tijdens de zwangerschap ook optimaal kan functioneren en wordt de darmflora geoptimaliseerd.

Lifestyle

Drinken – Voor en tijdens de zwangerschap is het belangrijk voldoende te drinken, zeker wanneer er sprake is van ochtendmisselijkheid, is het belangrijk gedurende de rest van de dag voldoende water te drinken. Slappe kamillethee kan dan worden gedronken om de misselijkheid tegen te gaan. Zoete sapjes en drankjes dienen te worden vermeden, aangezien suiker de voornaamste aanjager is van zwangerschapsacne en insuline (het hormoon dat de bloedsuikerspiegel normaliseert) een katalysator vormt van de hormonen.

Stress – Stress vormt ook een trigger bij de vorming van acne tijdens de zwangerschap. Het stresshormoon cortisol heeft, zeker wanneer er sprake is van chronische stress, een sterk ontstekingsbevorderende werking, waardoor de zwangerschapsacne aanwakkert. Stressreductie in de vorm van meditatie, yoga of lichte lichaamsbeweging kunnen hierbij een verademing zijn.

Huidverzorging – Huidverzorging is een onderbelicht onderwerp. Waar bij gezondheidsbranche de focus voornamelijk ligt op voeding, blijven onderwerpen als huidverzorging en toxische elementen in onze omgeving vaak onderbelicht.

Natuurlijke huidverzorgingsproducten zijn van essentieel belang om de ongeboren baby vrij te houden van parabenen, ftalaten en sulfaten. Hiermee wordt tevens de lever ontzien, de natuurlijke ‘ontgiftingsfabriek’ van het lichaam.

Een gezonder alternatief zijn natuurlijke cosmeticaproducten die vrij zijn van synthetische ingrediënten. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar dit merk, aangezien de ingredienten 100% natuurlijk zijn en zelfs bereid zijn met verse ingrediënten. In tegenstelling tot andere ‘natuurlijke merken’, die slechts één natuurlijk ingrediënt bevatten, maar zichzelf wel ‘natuurlijk’ noemen.

Omgevingsfactoren – Toxische stoffen uit schoonmaakmiddelen en gebruiksartikelen, net zoals die uit huidverzorgingsproducten, kunnen een overbelasting van de lever veroorzaken. Schoonmaakartikelen zoals chloor, ontkalker en luchtverfrisser belasten de lever sterk en die is nu juist zo belangrijk om het lichaam te ontgiften en de huid ‘schoon te houden’.

Ook kunststof gebruiksartikelen bevatten vaak synthetische bestanddelen zoals Bisfenol-A (BPA). Ook plastic drinkflesjes met bronwater kan je beter vermijden.

Voeding om zwangerschapsacne te voorkomen

Een evenwichtig voedingspatroon van eiwitten, complexe koolhydraten, gezonde vetten, aangevuld met veel biologische groenten en fruit vormt de basis om zwangerschapsacne te voorkomen. Hoewel de zwangerschap regelmatig cravings naar bepaalde voedingsmiddelen met zich kan meebrengen, is het belangrijk hier niet iedere keer aan toe te geven. Natuurlijk kan de boog niet altijd gespannen zijn, dus soms een keer zondigen mag heus wel.

Vermijd tijdens de zwangerschap, en liefst daarbuiten ook, suikerrijke producten, bewerkte vetten, zuivel, gluten en chocolade. Een voedingspatroon dat rijk is aan groenten en fruit geeft per definitie een lagere kans op zwangerschapsacne.

Om de hormonale acne tijdens de zwangerschap te voorkomen is het ook van belang voedingsdeficiënties uit te sluiten, met name die van zink, vitamine A, vitamine C en omega-3 vetzuren. De beste manier om deze binnen te krijgen is natuurlijk via de voeding, maar in sommige gevallen kan men overwegen deze via een supplement binnen te krijgen. Verstandig is om dit even te overleggen met een orthomoleculair therapeut of arts.

Conclusie

Ontsierende zwangerschapsacne kan behoorlijk wat stress opleveren, maar als je met de bovenstaande tips aan de slag gaat, kan je de symptomen zeker verminderen of misschien zelfs geheel voorkomen.

Medicatie die zowel je eigen gezondheid als die van de baby kan schaden, blijkt dan in de meeste gevallen overbodig.

Volg ons op Facebook of download rechtsboven ons gratis e-book om op de hoogte te blijven omtrent natuurlijke huidverzorging.

een stralende huid en gezondheid2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *